Anmeldelse av Against the Ice, dansk film fra 2022

Historie, Eventyr, Drama Spilletid: 103 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Dansk polferd på Netflix…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.04.2022]

Vi følger den danske polfareren Ejnar Mikkelsen. Han leder en ekspedisjon til Grønland i 1909. Formålet med turen er å bevise at Grønland er en øy og ikke to, og dermed hindre at amerikanerne får kontroll over deler av Grønland. Mikkelsen er fast bestemt på å gjennomføre ferden, men han ender opp med den dårligst kvalifiserte mannen blant mannskapet på skipet. Det ble et lengre opphold i isødet enn planlagt på den farefulle ferden som blir mer strevsom og med flere skjær i sjøen enn Ejnar Mikkelsen hadde sett for seg...

Alt begynner i bra driv med kule bilder fra isen og eventyret på Grønland. Starten på filmen har et bra eventyrskjær over seg, men da filmen kommer mer i gang er den litt tregere. Alt bygges opp sakte men sikkert, men tempoet burde vært høyere eller i alle fall mer underholdende fortalt. Jeg sliter litt med å komme skikkelig under huden på filmen og dens historiefortelling. Føler filmen ikke sitter som den burde, til tross for at kildematerialet føles nok substans i til å kunne engasjere.

Filmen er basert på Ejnar Mikkelsens danske roman 'Farlig tomannsreise', og er basert på en virkelig historie. Vi opplever hvilket strev det var for ekspedisjonen å få med slede og hunder over alt. Filmen handler om vennskap i isødet. Det er mye dramatikk og nestenulykker i filmen. Men til tross for det er ikke filmen så intens som du kanskje skulle tro. Scenen med isbjørnen som går løs på kapteinen er dog ganske intens og er et spennende øyeblikk i filmen. Det blir også noen koselige juleøyeblikk i isødet.

Dette er presentert som en Netflix-film. Regien er ved Peter Flinth, best kjent for regien på Arn-filmene som gikk fra 2007. Flinth har laget en okei film med ‘Against the Ice’, der det er lett å se hva han prøver på, selv om ikke alt sitter som det skal.

Fotoet i filmen er ganske kult til tider med den barske naturen som flott bakteppe for alt som foregår. Naturen er både vill og vakker, men likevel er ikke filmen så veldig spennende fortalt. Musikken er rolig og avbalansert og flyter fint med resten av filmen i det golde landskapet.

Alt i alt er dette en film med en del vakre naturskildringer, men ikke så mye mer enn det. Skuespillet er greit utført. Nikolaj Coster-Waldau spiller hovedrollen som Ejnar Mikkelsen, og det gjør han på en måte som man skjønner at det ikke er der filmen skorter. Likevel kunne dette vært en mer solid om den hadde hatt mer filmfortellerglede med i blandingen. Da kunne dette blitt mye mer severdig.

Filmen er dog ganske greit lagt opp, men uten å virkelig overbevise oss om at dette er noe vi kommer til å bruke tid på å se igjen. Føler nok at filmskaperne bare skraper overflaten av potensialet i karakterdramaet. Dermed får du en film som bare forteller en historie, mer enn å gi oss noe å tenke mer over.

Vi blir en betrakter av en film som med fordel kunne vært mer spenstig på flere plan. Inntrykket jeg sitter igjen med blir da litt midt på treet og jeg hadde virkelig villet at dette skulle gi meg mer enn det gjorde.

- Liza Marklund - Nobels testamente - Overtydelig og lite troverdig krimaffære som dog ser pen ut og med et passende friskt utgangspunkt
- Arn - Riket ved veiens ende - Krig og kjærlighet koster mye blod, svette og tårer for Arn
- Arn - Tempelridderen - Helten Arn fyller ikke sitt sanne potensiale på film

• BBC
  • Berlingske.dk
  • Flixfilm.dk

Danmark, Island

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«A Bronx Tale»

«Fredag Den 13 Del 8»