Anmeldelse av The Weekend Away, amerikansk film fra 2022

Thriller, Kriminal Spilletid: 89 minutter

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller

Film som fungerer fint som påskekrim

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2022]

Vi følger de to kvinnene Beth og Kate. De er venner og drar på tur til Kroatia. Etter en fyllekule forsvinner Kate sporløst. Beth begynner å etterforske, men det er lite spor å gå på. Selv politiet har ikke mye å gå på, men Beth gir ikke opp, men jo dypere hun går inn i sporene, jo merkeligere blir dette. Klarer Beth å løse mysteriumet med hva som har skjedd med den forvunnede bestevennen?

Dette er en Netflix-film basert på Sarah Aldersons roman. Alderson har også laget manuset til filmen. Alt begynner svært rolig med at det dannes et bilde av livet til de to kvinnene i front. De to er reist bort for en weekend. Den ene har familien sin hjemme og er også blitt mor med en mann som tar seg av ungen hjemme. Selvsagt er det flere ting som ikke er som det skal. Det er usannheter som ligger under å ulmer, men hvem som har rent mel i posen og ikke finner vi mer og mer ut av utover i filmen.

Vi får servert et mysterium etter hvert med få personer involvert. Det gjør at man hele veien prøver å finne ut av hvem man kan stole på og ikke av de som involveres og som seer prøver hjernen å finne ut av ledetråder man kan løse mysteriet med. I det store og det hele er dette et veldig klassisk forsvinningsmysterium. Man har ikke mye å gå på i starten, men som det er i alle disse filmene med lignende plott, så er det noen som utro tjenere blant de rundt den som prøver å finne ut av krimgåten. Og dette utvikler seg mer og mer i retning av en typisk krimgåte der ikke alt er som man tror.

Filmen begynner litt uengasjerende, men heldigvis griper filmen mer og mer tak i oss som seer etter hvert. Da blir selve krimgåten veldig altoppslukende. Vi begynner å få mer sympati for Beth utover i filmen, etter hvert som vi kommer tettere på henne. Dette har en del tvister som gjør filmen ganske så interessant. Det hele blir også mer og mer spennende utover. Selve plottet har også en del elementer med seg som gjør filmen ganske så underholdende. Og selv om filmen er standard på en del punkter er dette ganske så vellykket som fortelling, om man ser bort fra den langsomme starten.

Regien er ved Kim Farrant. Filmen er veldig enkelt laget. Du får et veldig oversiktlig og enkelt foto med mye enkle utsnitt med motivet stort sett midt i bildet. Det blir noe variasjon på nærbilder og oversiktsbilder. Klippingen er enkel med okei rytme. Musikken er også simpel og litt klisjemessig med mysterium krimpreg over seg. Regien er likevel ganske grei og Farrant får filmen til å fremstå som en lettere krimaffære med en del spenning og mystikk som gjør at man får en passe grei underholdningsaspekt i møte med filmen.

Som film er dette ikke allverdens reint filmteknisk, likevel er filmen svært underholdende og gjør selve plottet ganske bra lagt opp. FIlmen er okei lagt opp og fremstår som brukbar krim i så måte. Det er mange tvister og flere ganger alt snues litt opp ned i løpet av filmen. Selve løsningen kommer også litt overraskende på, selv om det er mange mulige løsninger underveis. Selve slutten er noe standard, men reisen og historiefortellingen i filmen veier opp for det hele. Det gjør dette til en folkelig krimfilm som passer godt i disse tider.

Terningkast: 4-

Se om film er på streaming:

• The Weekend Away
  • The Weekend Warrior