Anmeldelse av X, amerikansk film fra 2022

Skrekk Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

- Slasher - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

Imponerende stilfull og fyldig genrelek!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.03.2022]

En gruppe på fem unge mennesker har fått leie en øde går i Texas hvor de har tenkt å spille inn en voksenfilm. Vertene deres er et eldre ektepar, hvis interesse for dem utvikler seg til å bli stadig større utover dagen, kvelden og natten.

Vel… det er ikke hver dag man får oppleve en såpass stor skrekkfilmopplevelse som regissør Ti West her tilbyr. Hans X er nemlig noe av det overlegent beste, dyktigste, smarteste og mest dedikert gjennomførte forsøket på en skrekkfilm undertegnede har sett de senere årene.

Selv om skrekkfilmgenren i vår tid har dreid over mot mer psykologisk og satiremessig type spenning, som i It Follows, Get Out, Us, og Hereditary, makter West med sin geniale film å ta oss med tilbake til 70-tallets slashergenre, og det med bravur!

Her oser det fra første stund av Motorsagmassakren, og videre i historien er det lett å se paralleller til nevnte filmer, samt kanskje spesielt M. Night Shyamalans The Visit (2015).

For altså…teksturen, tidskoloritten og stilen både ser og lukter av retro 70-tall. Og også dette er, i likhet med motorsagdrapene, en historie som er lagt til 1979, med seks unge mennesker som ankommer en gård ute på landet i Texas, og i en van, i strålende sommersol, hvor de blir møtt av et heller mindre sjarmerende ektepar. Gir dette assosiasjoner til noe helt konkret, er det altså selvsagt også meningen. Dette setter fort tonen, stilen og forventningene meget godt. Det morsomme er at X videre ikke nødvendigvis utvikler seg akkurat slik du tror, for den forblir både svært uforutsigbar og genremessig steinsolid, på én og samme gang. Ikke dårlig bare dét!

Ti West har tidligere flagget sin unike og særegne stil meget godt. Hans kommersielle gjennombrudd med The House of the Devil (2009), oppviste en genuin genreforståelse, i stil og uttrykk, og viste oss hvordan langsom og nervepirrende spenningsoppbygging skal gjøres. West er nemlig kongen av saktegående og grundig etablering av både karakterer, stemninger og miljø, og bruker kun jump-scares i små og konsise sammenhenger.

Den religiøse og satiriske kritikken, er også tilstede i X. Gruppen av pornoinnspillende karakterer får da også høre det av gamlingene i huset, hva de synes og mener om sex, porno, synd og moralsk forfall. Og også i de seksuelt ladede scenene oser det så mijløfortreffelighet, at man blir sittende og humre i fryd over hvor troverdig gjengivelsen av det "skitne" amatørpornoaktige er skildret.

Ekstra morsomt blir det utover i historien, hvor både X-rated og R-rated blir blandet og forenet i en salig, svært så blodig og voldelig kombo, som vil tilfredsstille selv de mest sultne og kresne av skrekkfilmfans.

Det er fristende å “sammenlikne” Ti West med regissør Mike Flanagan, som også har sin distinkte stil og tematikk, og som føles som vår tids mest interessante og stødige spenningsregissør, i hvert fall i fra over dammen. I X har man satt Mia Goth i hovedrollen, og som i likhet med resten av de forresten svært godt castede skuespillerne, gjør en veldig solid figur. Grunnet den lange oppbygningen, rekker vi å bli mer kjent med dem og oppleve dem som mennesker, langt mer enn hva tradisjonen ofte er innen denne genren.

Regissør West byr ikke minst på små, men lekre filmatiske grep, innenfor kameraføringer, bildeutsnitt, lyd- og musikkbruk, noe som også hever dette godt opp over gjennomsnittelig regi og produksjon.

Etter å nylig ha sett den totalt begredelige nye oppfølgeren Motorsagmassakren (2022) på Netflix, er det soleklart enkelt å se klasseforskjell på disse tross alt “liknende” type filmene. Folkene bak sistnevnte burde blitt stengt inne og tvunget til å se X minst 10 ganger, på rad!

Bare i måten filmen nærmest klarer å være mer creepy i fullt dagslys, enn den er i mørket, kan illustrere hva filmen makter å frembringe av grøss og stemninger. Som i alle (skrekk)filmer vil det være småting å pirke på, samt individuelle ting som kanskje ikke funker optimalt, men i X er det såpass mye forskjellig som skjer, at man er dømt til å bli truffet rimelig mange ganger.

For det er en bragd å få til en slik film. West er i en imponerende god selvkontroll, både over emosjonell stemning og frykt, og fysisk jævlig skrekk som du garantert vil kjenne på kroppen underveis! I vår tid føles det nærmest umulig å ikke tråkke i uendelig mange opptråkkede pytter av genreklisjéer, og samtidig makte å tilby noe som føles tilnærmet unikt. Det er svært vanskelig å gå inn på hva mye av dette “unike” er, uten å røpe for mye.

X er en film du skal se ikke bare fordi du elsker god skrekk, men fordi du skal vite minst mulig om den, før du ser den. Forøvrig skal også du som liker generell god film også se filmen, om ikke annet for å se hva denne genren kan oppvise av kvaliteter, i riktige regissørhender. Og til slutt - Mia Goth er visstnok allerede klar for en oppfølgerfilm med navn Pearl!

(Foto/Copyright: Ymer Medias AS)

Se om film er på streaming:

- The Innkeepers - Overnaturlige etterforskere
- The House of the Devil - Enkelheten og antydningens kraft