Anmeldelse av The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (The Return of the Texas Chainsaw Massacre), amerikansk film fra 1994

Komedie, Grøsser Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 18 år

Sykt rart og nærmest komisk selvparodisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.03.2022]

Vi skal tilbake til den galne familien til Leatherface, med Vilmer i spissen. De liker å drepe, torturere og stoppe ut sin ofre. Leatherface liker å kle seg i dameklær og lufter også sin motorsag som han løper etter sine skrekkslagne offere med, og da helst jenter. Vi møter den uheldige Jenny og hennes venn som er på tur på landet. Der kommer de i kontakt med Vilmer og hans klan, og det blir et mareritt som vil prege henne for livet…

Filmen åpner med en jente som smører tykt på med rød leppestift og denne scenen er blant det beste filmen har å by på. Dette er den fjerde filmen i Texas Chainsaw Massacre-sagaen. Film nummer 4 i serien begynner langt friskere enn tredje film i rekken, men det inntrykket holder ikke lenge før filmen roter det bort og etter det blir dette ganske talentløst dårlig. Det er mye fokus på humor igjen, men latteren stilner raskt, i alle fall for det som skal være morsomt, fordi dette er mest latterlig på filmens vegne og da særlig i skrekkscenene som er sykt dårlig laget og feiler totalt.

Filmen prøver å gå litt mer tilbake til røttene igjen og har til og med den skrikende lyse lyden som kommer når man tar bilder i første film. Det er Det er sykt mye skriking i filmen. Jentene liker med andre ord ikke Leatherface. Leatherface har en maske på seg som ser svært plastisk ut, mer enn av menneskehud. Vi kommer tilbake til huset igjen der Leatherface og familien hans bor. Skuespillet er også ganske dårlig. Det er også utrolig rart å se kjente og kjære skuespillere som Renée Zellweger og Matthew McConaughey i store roller i denne filmen. For de er nok dette en stor skamplett i deres filmografi, men ett sted skal jo alle starte sin filmkarriere. Den kuleste rollen er en liten cameo med Marilyn Burns som var med i første Motorsagmassakren.

Leatherface ser mer komisk ut i denne filmen. Han ser halvfeit ut med en krøllete permanentfrisyre som ser svært snålt ut og med en maske som ser helt malplassert ut og som ikke passer sammen med resten av filmene. Hvorfor måtte de gjøre Leatherface så utrolig lite skummel og redusere ham til en dust på film? Han puster, peser og skriker og føles som en klovn på film, og selv om klovner kan være skumle, så er dette ganske lite passende for en skrekkfilm å være. Han ser ut som en amatør som har kledd seg seg ut som bestemor.

Det er mye random som skjer i filmen som at en av rollefigurene tisser på toalettet i et fremmed hus der han leter etter en ung dame som er forsvunnet. Vi får også oppleve en person som liker veldig godt jentebryster og uttaler det sterkt i filmen. Du får også rockemusikk i filmen, som gir et røft preg på det hele, men jeg synes ikke musikk og bilde passer særlig godt sammen. Og replikken: ‘You want Scared?’, er heller ikke med på å skape særlig godstemning. Man blir nesten litt fysisk sliten av alt støyen i lydbildet.

Her er det utrolig mye armer og bein og dette feiler maksimalt. Filmen omhandler fæle ting, men kommuniserer det ikke. Dette mangler totalt skrekkfilmstemning og atmosfæren er alt for lett og komisk mer enn grøsseraktig. Alt er så amatørmessig som man før det, og selv om filmen er inne på noe i starten, henger dette ikke sammen videre. Og om du synes film nummer tre var dårlig, så er dette et par hakk verre, men likevel er filmen lettere å se, fordi man ler av den mer en man skremmes. Det er dog litt kult å se de store skuespillerne skrike og prøve å sprelle ut av dem alt for å skape nok krampaktig mimikk i filmen. Med andre ord er nok dette en film som best kan sees sammen med andre som enten er svært lite kritisk eller er godt brisen.

Se om film er på streaming:

- Motorsagmassakren - Blir aldri helt den oppfølgeren du ønsker deg
- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning - Rå, brutal og voldsom torturslasher
- The Texas Chainsaw Massacre - Tidvis meget kul remake
- Leatherface - Texas Chainsaw Massacre 3 - Ungdommer mot motorsagmannen med familie
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

• The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation
  • Slasherstudios.com