Anmeldelse av The Texas Chainsaw Massacre, amerikansk film fra 2003

Grøsser Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 18 år

Tidvis meget kul remake

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.03.2022]

Vi følger fem ungdommer som er på tur på en øde landevei i Texas. Turen er koselig og fin, helt de plukker opp en traumatisert ung kvinne, som tar selvmord i bilen deres. Det gjør sterkt inntrykk på dem og de prøver å ta kontakt med lokalbefolkningen for hjelp, men det er alt annet enn hjelp de får på en avsidesliggende gård der de møter de verste folk du kan møte på. Det som møter dem der er en kannibalfamilie med en vanskapt mann med motorsag i front. Marerittet er i gang for alvor for ungdommene som ønsker de aldri hadde dratt på tur sammen…

Dette har samme tittel som den første Texas Chainsaw Massacre-filmen og er en remake av første film i serien. Filmen begynner i noe som skal være en dokumentar av hendelsene rundt den første Motorsagmassakren-filmen, skapt i kornete sort-hvitt-film. Og like etter tar fargefilmen over og dette skrekkeventyret begynner. Alt skrekken sparkes igang med en scene i det en jente skyter seg selv i hodet så blodet spruter rundt setter tonen for det vi kan forvente seg. Scenen følger også kulen gjennom bilen, ut bakruten og inn i skogen. Den scenen er ganske tøft laget.

Det er flere kule scener i filmen som følger opp inntrykket, men filmen holder ikke hele veien og mangler en del på manussiden for å virkelig overbevise. Dette har dog en sterkt dramatisk tone med noe humor med på kjøpet. Du får en ganske dyster tone i filmen, som også musikken befester med typisk skrekkaktig theme med mye simplere og med et lydbilde du ofte finner i skrekkdataspill, bare mer detaljert. Filmen ser dog bedre ut enn den føles på skrekkfronten, selv om filmen har en del å fare med og er ganske potent i forhold til mange av de tidligere filmene i serien som virkelig er svært b-pregede.

Det er et ganske røft preg over fotoet med mye detaljer i bildet. Synes filmen har et kult look på filteret med et bruntgrått preg over det samme. Det er masse kule fotoarbeiddetaljer i verket med solstrålene som kommer ned mellom greinene på trærne i skogen. Det er også en del kul kameraføring i filmen og flere kule kameravinkler. Nå er ikke filmen noe mesterverk da, men i en slik film forventer man ikke slikt håndverk og dette spriter opp inntrykket noe, selv om alt i lengden ikke klarer å være like frisk hele veien. Synes filmen bygger bra opp rundt Leatherface som ser ganske 'badboyaktig' ut, uten å bli ufrivillig komisk.

Filmregissør Marcus Nispel gjør tidvis en ganske god innsats med denne filmen. Han har det visuelle på plass og har sin bakgrunn fra musikkvideoer, som han har laget for artister som Bryan Adams, Puff Dadd, Elton John, Spice Girls, Janet Jackson, Mariah Carey og mange andre kjente musikkartister. Han har også skapt andre filmer i 'remakeland' som Friday the 13th fra 2009, Conan the Barbarian fra 2011 og Pathfinder (Remake av Veiviseren). Nispel viser seg som en dyktig regissør, men og han skaper mange kule scener og øyeblikkene med Leatherface er ganske intense og godt skapte. Likevel er det noe igjen før denne filmen når nivået fra første film i rekken som er superklassikeren, som hadde mer å spille på. Skuespillerne gjør også en grei innsats med stjerneskuddet Jessica Biel i spissen.

Alt i alt er dette en ganske positiv opplevelse. Du får en film som fungerer overraskende bra til å være en 'remake' i en serie med mange filmer fra før i. Det hele er dog litt varierende i lengden og det er noe av det inntrykket som trekker ned inntrykket noe. Men jeg anerkjenner at regien er god, det er bare det at filmen er noe treg og ikke variert nok i lengden. Liker at filmen er en tribute til både første og litt andre film i rekken også. Det visuelle sitter og tidvis er dette solid, men det mangler litt helhet i materialet. Du kjeder deg litt underveis, og det til tross for at filmen skal være i de intense øyeblikkene. Noe av skrekken ser dog bedre ut enn den fungerer.

Likevel er dette en ganske 'dugenes' skrekkfilm som skal ha skryt for en del, selv om dette aldri blir noen klassiker av den grunn. Det hele startet veldig bra, men faller litt gjennom filmen, da filmen aldri har noe særlig nytt å presentere meg. Liker klippingen og en del av detaljene i hvordan filmen er satt sammen. Derfor gir jeg denne filmen en sterk treer og en anbefaling om du liker skrekkfilm. Dette er i alle fall voldsomt nok, røft og brutalt nok. Og med alt dette i mentet, får filmen en meget sterk treer på terningen. Som sagt ingen gjennomført solid film, men har mye bra og kvalitetsmessig ved seg, og er veldig godt severdig som skrekkfilm.

Se om film er på streaming:

- Motorsagmassakren - Blir aldri helt den oppfølgeren du ønsker deg
- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning - Rå, brutal og voldsom torturslasher
- The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation - Sykt rart og nærmest komisk selvparodisk
- Leatherface - Texas Chainsaw Massacre 3 - Ungdommer mot motorsagmannen med familie
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

- Conan the Barbarian - Conan på nytt med uinspirerende actionvås
- Friday the 13th - Ny start for Jason

05.03 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Tidvis meget kul remake': Synes denne er ganske så underholdende og effektiv. Ville nok gitt fire, faktisk 😁
22.02.2009 sier Innaktiv_bruker_100: jeg var pissredd når jeg så på den her filmen! .. selvom den ikke var så skummel, så var den skummel.

• The Texas Chainsaw Massacre
  • Filmlisten.no