Anmeldelse av Red Rocket, amerikansk film fra 2020

Drama Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Knallsterk hovedrolle redder et noe langdrygt portrett

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.03.2022]

En tidligere pornoskuespiller vender tilbake til sin hjemby i Texas da karrieren i LA er på hell. Ikke alle er dog like begeistret for å se ham tilbake, inkludert hans kone som bor med sin mor i et lite hus utenbys. På nød og neppe får Mikey bli boende der på ubestemt tid, men når han treffer på ungjenta Strawberry, faller han igjen tilbake til gamle uvaner.

Regissør Sean Baker (Oscarnominerte The Florida Project, 2017) leverer igjen et knallsterkt portrett av et hverdagsamerika hvor den avdankede pornostjernen Mikey står i sentrum. Gjengivelsen av det sosialrealistiske i den erkeamerikanske kulturen, white trash-samfunnslaget, og unge arbeidsledige menneskers veivalg i hverdagen, er et veldig godt bilde på et tverrsnittlig Texas, dog ikke et særlig flatterende et.

Tidsmessig er historien satt til kommende president Trumps valgår, før han vant valget, noe som tilfører et enda dystrere bakteppe. I hovedrollen står noe såpass overraskende som c-filmskuespiller Simon Rex, mest kjent fra flere av Scary Movie-filmene. Han er noe overraskende helt fabelaktig tilstede, veldig troverdig og overbevisende som karakteren Mikey. Hans naturlige utstråling, væremåte og skuespill gjør at man kjøper karakteren hans umiddelbart!

Rundt ham er også birollene gode. De føles naturlige og glir rett inn i mlijøet. Men karakterene er av begrenset interesse og handlingen synes lenge ikke å ville noe sted, annet enn å kun skildre hverdagen deres, i nuet, uten særlig narrativ vekst eller fremgang. Sånn går no dagan, liksom.

Utfordringen vår som publikum ligger derfor mer i å engasjeres, når utviklingen av Mikey ikke akkurat skyter fart og går særlig fremover. Da blir vårt engasjement med ham og de andre karakterene bare så som så.

Tematikken berører hverdagslige utfordringer, hvor urettferdig livet kan være, hvor lettlurt man kan være, og diverse andre samtidsutfordringer vi alle møter på. Noe av det utfordrende med regissør Bakers stil og formspråk, er dog at det sakte tempoet og dvelingen ved såpass mye trivielt og strengt tatt uinteressant, drar teppet under beina for alt det komiske ved Mikey.

For Red Rocket er egentlig vel så mye en komedie og en satire, både i Mikeys karakter, i den delvise tids- og stedssatiren som skildres, og i portrettet av oss mennesker på generelt nivå. Man skulle derfor her ønsket seg et litt kjappere tempo som forsterker de komiske trekkene. I steden valser det hele sakte og nærmest underspilt av gårde, og dét i en film som er hele 130 minutter lang.

Red Rocket er en svært god portrettering av menneskelig forfall, og begredelige trekk ved oss, men som ikke akkurat gir tilførsel av livsgnist eller blir et eksempel på film fungerende som avveksling fra hverdagen. For dette er jo hverdagen, noe som derfor ikke vil appellere til alle. Så, truth be told, man lurer underveis veldig på hvorfor man bruker over to timer på å overvære dette tross alt både noe målløse, dog gode filmatiske portrettet. For kvaliteter, det har Red Rocket flust av. Liker du slike sterke virkelighetsskildringer, men en knallsterk hovedrolle i front, kan dette veldig gjerne være noe for deg.

(Foto/Copyright: Red Rocket Productions LLC/Drew Daniels)

Se om film er på streaming:

- The Florida Project - Barndommens unike vakum både gir og tar.

• Red Rocket
  • Klassekampen