Anmeldelse av Motorsagmassakren (Texas Chainsaw Massacre), amerikansk film fra 2022

Skrekk Spilletid: 81 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Slasher - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

Blir aldri helt den oppfølgeren du ønsker deg

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.02.2022]

Dette er en oppfølger til Texas Chainsaw Massacre fra 1974, og den tar plass om lag 50 år etter handlingen i den første filmen, og samtidig later den som de andre oppfølgerne ikke eksisterer, og gjør det samme som Halloween hadde en suksess med for få år siden. Handlingen sentreres rundt en ungdomsgjeng som består av Lila, Dante, Melody og Ruth. De møter det store marrittet, eller Leatherface som han egentlig omtales som. Det er fordi han går rundt med en menneskemaske av hud som han dekker fjeset med og selvsagt bruker han også en motorsag så mye han gidder. Vi stifter også bekjentskap med Sally, fra første film, som er ute etter mer enn bare søt hevn…

Denne filmen kom ikke på kino i Norge, men heller rett på Netflix. Filmen åpner med foto fra første film av den klassiske vindmøllen. Og etter det får vi høre hva som skjedde i første film sett med en nyhetsformidlers øyne. Det er også noen andre referanser til første film, men ikke noen man får i nærheten av frysninger av. Filmen begynner svært slow. Filmen er meget søvnig før den først skvetter til rundt 18 minutter inn med en scene der en eldre dame dør i en sykebil og en stor mann som plutselig knekker armen på en politimann som er med bak i bilen med den eldre damen. Men etter dette klarer ikke filmen å holde denne intensiteten oppe.

Regien er ved David Blue Garcia, som gjør en svært forglemmelig innsats i slikt øyemed. Fotoet i filmen er ikke særlig interessant og det er bare mye oversiktsbilder. Filmen stikker seg ikke ut i mengden heller. Den er litt for enkelt laget og jeg synes ikke filmskaperne har nok å komme med. Scenen når Leatherface tar på seg moren sitt ansikt midt i sollyset sett bakfra er kanskje den beste scenen filmen har å by på. Men mange av scenene som følger føles mer Halloween-aktig enn Texas Chainsag-aktig. Det samme kan sies om skrekkelementene også, lyden og samt noen av ‘jump scare’-effektene. Selv fremtoningen på Leatherface er mer Halloween-aktig den også. Det samme kan sies om oppbygningen og måten skrekken blir spilt ut på.

Filmens historie er slett fortalt og du føler ikke filmen har så mye å bringe til torgs. Dette minner litt om forsøk på en ripp-off av de nye Halloweenfilmene som også fortsetter rett på første film. Men der nye Halloween lykkes litt i å servere skrekk, blir dette ganske sparsomt i forhold. Det er med andre ord mye fyllmateriale i filmen som ikke trenger å være med i en skrekkfilm. Ikke bygget disse scenene opp rundt karakterene heller, de bare sakker ned farten i filmen. Og scenen når Sally dukker opp, helt ut av det blå og skal ha sin hevn på Leatherface 50 år senere er også i Halloweenland. Dette elementet med Sally er også svært søkt i filmen og var bare en dårlig manuside for å fylle skjermtid. Hun burde kommet før det var bare 20 minutter igjen av filmen, for å skape rett engasjement tidligere og ikke som en dårlig tvist.

Som skrekk kommer dette seg litt når først Leatherface er kommet på banen, men ikke mye. Du får dog noen litt brutale scener med blod og gørr, men selv i sammenligning med flere b-filmer fra 1980-tallet er dette spede saker og liker ikke hvordan scenene er bygget opp, selv om effektene i seg selv er greie nok. Det blir dog en del brutale scener innimellom som kommer med jevne drypp, og de kan få noen til å se litt bort på grunn av at de er såpass grafiske, men fordi filmen er såpass 'slow paced', så klarer ikke dette engasjere meg.

Det er heller ikke så mye motorsagscener i filmen heller, selv om det kommer noen mot slutten. En av dem er busscenen med en fest ombord i bussen der Leatherface kommer på besøk med motorsag er sykt spesiell. Det er en tragikomisk scene som nok ikke fungerer etter intensjonen og blir bare et skrekkmakkverksammensurium som ikke ligner grisen. Men den scenen skal ha en ting og det er at den kommer til å bli en stor snakkis blant alle som har sett filmen. Den går nesten over i actionsplatterskrekk med en Braindead-fealing mer enn å skulle føles seriøs.

Filmen mangler driv og er ikke spennende en plass, til tross for at fryktelige ting tar plass i handlingen. Det i seg selv er et veldig dårlig tegn. Det skal dog legges til at dette langt i fra er den dårligste Texas Chainsaw Massacre-filmen. De dårligste filmene i den sammenhengen er rett og slett så dårlige at dette fremstår som et direkte mesterverk i sammenligning med dem. Jeg snakker spesielt om ‘The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation’, som jeg likte svært dårlig og som nærmest er selvparodisk. Den er litt for enkelt laget og jeg synes ikke filmskaperne har nok å komme med, men likevel er det scener i filmen som er litt underholdende og da særlig den lattervekkende busscenen som nesten er verdt å se filmen alene for.

Det er litt vanskelig å rulle terning på filmen, fordi den er ikke så dårlig som mange skal ha det til, men er ikke gjennomført skrekk på noe plan heller. Med andre ord var dette mer en dårlig unnskyldning for å lage enda en ny Texas Chainsaw Massacre-film enn å faktisk skape underholdning. Filmen føles nok aller best for tenåringer som ikke vet hva de ser på og bare ser dette fordi det er voldelig og de sikkert ikke har lov å se det mer enn at det er bra. Selve slutten er også litt teit uten å utdype den. Føler heller ikke at blandingen mellom det sykt overdrevne og det veldig nedpå dramaet fungerte nevneverdig godt det heller.

[ Filmen kan streames med abonnement på Netflix ]

Se om film er på streaming:

- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning - Rå, brutal og voldsom torturslasher
- The Texas Chainsaw Massacre - Tidvis meget kul remake
- The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation - Sykt rart og nærmest komisk selvparodisk
- Leatherface - Texas Chainsaw Massacre 3 - Ungdommer mot motorsagmannen med familie
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

• Motorsagmassakren
  • Reel Film Reviews