Anmeldelse av Uncharted, amerikansk film fra 2022

Action, Eventyr Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 12 år

- Actionfilm - Les flere.

Som forventet helt grei skuring.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.02.2022]

Nathan Drake er en ung og dristig gatetyv som hele livet har vært fascinert for skatter, kart og historier fra den store verden. Når han en dag rekrutteres av den litt mer erfarne skattejegeren Victor Sullivan, legger de i vei for å finne en skatt selveste Magellan skal ha mistet for 500 år siden. Ferden tar dem til flere lokasjoner, men de er ikke alene om å ville ha kloa i denne skatten og formuen!

Ja det tok sin tid. Uncharted-prosjektet har vært snakket om i over 10 år nå, og var lenge tiltenkt Mark Wahlberg i hovedrollen. Når denne kjente spillserien nå endelig er filmatisert, er Wahlberg satt inn i rollen som Sully i stedet, og Spider Man-yndlingen Tom Holland spiller hovedpersonen Nathan Drake.

I regi av Ruben Fleischer, som står bak filmer som den første Venom-filmen og de to Zombieland-filmene, geleides vi igjennom ulike settinger og opplagte studioinnspilte scener hvor det meste dessverre aldri klarer å bli mer enn sånn passe fengende.

Tom Holland i front er dog sjarmerende og har denne gutteaktige sjarmen som passer karakteren Nathan Drake godt. Den dumdristige og akk så standhaftige figuren er i stadige disuksjoner og kjeklinger med først og fremst makkeren Sully.

Her forsøker manus å være både fengende og humoristisk, men den evinnelige kjeklingen mellom de to opptar for mye tid og er sjeldent vellykket morsomt. Når så også spillkarakteren Chloe Frazer (Sophia Ali) kommer inn, blir det enda mer av spydigheter og “hvem er smartest i rommet her”-dialoger, noe som varer og rekker til nærmere slutten av filmen.

Som en blanding av Indiana Jones, Pirates of the Caribbean, og uendelig mange liknende actionfilmer, fremstår Uncharted som et helt greit actioneventyr, hvor fremgangen stagger litt og filmen liksom ikke kommer skikkelig igang før etter en time. For det er først når våre venner ankommer de sydlige og mer eksotiske strøk, at den virkelige Uncharted-følelsen setter litt inn.

Men Uncharted sliter. Den klarer ikke å fenge så godt som den burde. Den sliter blant annet med at man ikke blir så tilknyttet Nathan, Sully og de andre, noe som er litt rart, all den tiden vi bruker med dem. Mark Wahlbergs Sully føles eksempelvis litt daff og likegyldig i sin rolle, selv om Holland prøver aldri så mye å sprite opp skjermen. Underveis skjer det også noe rart rundt skurkene som ikke skal røpes her, men som tar litt luften ut av historien.

Underveis spør man seg om hvorfor man føler dette er såpass kjedelig. Har vi sett dette for mye likt før, og/eller mangler det elementer i filmen som gjør den forholdsvis såpass følelsesløs og småtam?

Spillfilmatiseringer er som kjent noe av det vanskeligste man kan gjøre, og er sjeldent et vellykket prosjekt. Uncharted er likeså, men føles verken dårlig eller kjempeskuffende. Man føler seg bare så likegyldig til det hele, mens man ideelt sett skulle kjent blodet bruse, hårene reise seg, og hjertet dunke overfor et slikt heidundrende actioneventyr. Det makter ikke Fleischer og co å overføre til oss som ser på, og opplevelsen blir derfor bare så som så. Den kjente og herlige kjenningsmelodien fra spillet kunne man også slengt inn langt tidligere, men kommer først i sin helhet langt ut i rulleteksten. Det er heller ingen overraskelse at man også legger opp til en oppfølger, men la oss da håpe man skrur opp ting noen hakk til neste runde.

(Foto/Copyright: Sony/SF Studios)

Se om film er på streaming:

- Zombieland: Double Tap - Velkommen tilbake til Zombieland
- Venom - Barnslig, kjedelig og uinspirert