Anmeldelse av Love Potion No. 9, amerikansk film fra 1992

Komedie, Romantikk Spilletid: 92 minutter

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

Sandra Bullock i forglemmelig romantisk komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.02.2022]

Diane Farrow jobber sammen med Paul Matthews. De kommer over et kjærlighetsserum som de har testet på aper, og finner ut at de skal teste på seg selv også. Det virker slik at om man snakker til en av det motsatte kjønn så blir de hodestups forelsket i personen som har tatt serumet. Effekten varer i fire timer. Det hele skaper litt av et følelsesmess for Diane som plutselig føler seg pen og vellykket. Så spørst det om serumet fører til at hun finner kjærligheten på ekte, eller det hele bare blir en krykke for kortvarig lykke…

Alt starter med en mann som går til en spåkone. Der avslører spåkona at det ikke noen kvinner i sikte i livet hans. Spåkona synes synd på mannen og gir ham en trylledrikk som gjør at de han snakker med rundt ham blir forelsket. Han prøver det ut på jobben på en ape, sammen med Diane Farrow fra jobben. Han og Diane har datet litt en periode, men hun har svært lav selvtillit og med kjærlighetserumet lever hun som i en drøm. Men hennes jobbkollega blir mer og mer forelsket i henne, men hun overser ham.

Sandra Bullock er stjerna i filmen. Hun var tidlig i karrieren før filmer som Demolition Man, Speed og Nettet, som gjorde henne til et stort navn i Hollywood. Her spiller hun jenta som skal være mindre pen og ikke noe man ser to ganger på. Det fordi hun kler seg kjedelig, har briller og harepustenner. Sandra Bullock er ikke så ulik en eldre versjon av den norske rollefiguren Frida i Maria Kvalheims skikkelse. Og i løpet av filmen blomstrer rollefiguren til Sandra Bullock mer og mer tiltrekkende. Dette er et grep som er brukt i en rekke filmer med jenter som skal være tapere og som forvandles til hotte prinsesser i løpet av en film.

‘Love Potion No. 9’ er laget av manusforfatteren Dale Launer, som står bak suksesser som Svindlere med stil og Min Kule Fetter Vinny. Sistnevnte er en skikkelig favoritt for undertegnede fra ungdommen, men Launer treffer ikke like bra med denne filmen som forsvinner litt i mengden. Dale Launer har også regien og dette ser virkelig ganske så forglemmelig ut, også visuelt sett. Starten ser direkte trist og uinspirerende ut.

Filmen begynner svært traust og tamt. Dette er er heller ikke særlig morsom i starten, da den heller heller prøver å bygge opp plottet i stedet. Kjærlighetsseriumet er et okei konsept for filmen, men synes ikke det elementet er godt nok utnyttet. Dette er ikke særlig originalt heller, men det hadde ikke gjort så mye om dette hadde vært mer underholdende. Dette er svært ‘slow’. Dette er rett og slett ikke morsomt nok. Jeg småler litt av noen poenger, men dette faller i grunnen veldig igjennom i lengden.

Alt i alt er dette en helt ok film som feiler en del i det den prøver seg på. Den er svært varierende utført og filmen mangler litt momentum til tider. Det er også en moral i filmen og den er okei å få, men filmen mangler mer humor til en komediefilm å være. Jeg savner å le mer og filmen prøver å forkle noe humor med energiskapende musikk for å spe på underholdningen, men det hjelper ikke nevneverdig. Mot slutten blir det dog litt mer romantikk, men dette så man komme hele veien. Synes også filmen lider litt at den mannlige hovedrollen nærmest føles totalt gjennomsiktig i filmen og har et utseende og en sjarme du knapt legger merke til i filmen. Synes plottet burde vært mer elegant og morsomt utformet. Derfor kan jeg ikke gi denne filmen mer enn en toer på terningen, da dette rett og slett ikke holder helt mål, men ikke feiler helt totalt.

Se om film er på streaming:

• Love Potion No. 9