Anmeldelse av Banana Joe, italiensk film fra 1982

Komedie Spilletid: 96 minutter

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- B-film - Les flere.
- Komedie - Les flere.

Banana Joe slår seg ut av bananlisenstrøbbel…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.02.2022]

Banana Joe lever et fredelig liv i jungelen i en landsby der og han har kontakt med omverdenen gjennom at han kommer med båt til byen og selger bananer. Myndighetene kommer for å si til Banana Joe at han trenger lisens for å handle med bananer. Det liker Banana Joe veldig dårlig, da de ikke har annet å leve av. Banana Joe har ikke noe skikkelig navn og ikke papirer på at han eksisterer. Derfor kan han heller ikke søke om lisens som bananhandler, særlig siden han ikke har en fødselsattest eller annen identifikasjon. Vi følger Banana Joe i hans reise igjennom det byråkratiske systemet for å få papirene i orden så han kan fortsette å selge bananer…

Jeg liker godt rollefiguren Banana Joe, som er ganske bamsete av seg. Han er snill med andre rundt seg men om du kødder med bananbedriften hans og det landsbyen lever av, så er han ikke nådig. Og filmens handling går stort sett ut på at Banana Joe drar rundt for å prøve å få lisens. Det er en lang prosess og han trenger både jobb, husly og annet i prosessen. Handlingen sentreres også rundt skurken Torcillo som får gjennomgå av Banana Joe som ikke er redd for å ta de slemme. Banana Joe er livet nesten bare bananer og han sier ‘Bananas makes the world go around’.

Det er en stund siden sist jeg hvilte mine øyne på en Bud Spencer-film, men det er herlig å komme tilbake til Spencers kule og laidbacke karisma som skuespiller. Det er noe eget med Bud Spencer som passer som hånd i hanske inn i rollefiguren Banana Joe. Filmen begynner med en lystig themesang der det synges om Banana Joe i samme stil som Banana Airlines sang om: ‘Yes! We have no bananas’. Og som tittelen lover, så får vi se mange bananer. Det hele handler mest om bananer, eller muligheten til å selge dem om du vil.

Filmen begynner lett og lystig i kjent Bud Spencer stil. Det er en ekstra sjarme med disse filmene og det kommer godt til syne i starten. Dette er skutt over en komisk lest med mye typisk eldre komipoenger som at Banana Joe juler opp folk og kaster dem gjennom luften eller at han blåser slik at det blir storm på sjøen. Filmen har mange underholdningsmomenter. Det blir lastebilracing, skurker som setter hardt mot hardt, biler flyr gjennom luften med tegnede effekter. Med andre ord er oppfinnsomheten stor i denne produksjonen.

Alt i alt er dette en krampaktig produksjon med stor oppfinnsomhet, selv om hovedrolleinnehaver Bud Spencer ikke er helt det sammen uten sin faste makker, Terence Hill. Filmen er svært overtøysete, men det den ikke har i filmteknisk sett, tar den igjen sjarm. Banana Joe får dog ikke noe å bryne seg på i filmen, og han bare leker seg i grunnen, noe som gjør at filmen bare fremstår som bare en komedie uten den store nerven. Musikken er lystig i Banana Joe themen, i tillegg til den vanlige musikken som følger med Bud Spencer og Terence Hill-filmer. Du vet også at alt vil løse seg til slutt, det eneste gøye er å se hvordan og oppleve all humoren og sjarmen. Filmen er med andre ord mer underholdende enn den er god, derfor får filmen en meget solid og sjarmfull treer på terningen.

Se om film er på streaming:

- Tyver og kjeltringer - Bud Spencer på jakt etter en slesk playboy
- Også engler spiser bønner - Bud Spencer i gangsterdrama med action og humor