Anmeldelse av Pig, engelsk (britisk) film fra 2021

Drama, Thriller Spilletid: 92 minutter

Stillferdig grisejakt.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.01.2022]

Rob og grisen Apple lever alene og isolert ute i de dype skoger i Oregon. Apple er hans eneste familiemedlem, og er en kløpper på å lukte seg frem til verdifulle trøfler, en delikatesse Rob selger for å overleve. Når Apple en dag blir stjålet i fra ham, legger Rob ut på en ferd for å forsøke å finne grisen sin igjen.

I steden for å slenge hovedrolleinnehaver Nicholas Cage ut på et heftig hevntokt, etablerer historien seg derimot noe annerledes videre. Regissør Michael Sarnoski langfilmdebuterer i dette som er en langsom, stillferdig og emosjonelt treffende historie.

At Cage har gått fra å være Hollywood-yndling og superstjerne, via årevis med fravær, til de siste 10 årene å ha fått en karriereoppsving i fine, særegne alternative filmer, forsterkes ytterligere med Pig. Denne gang spiller han altså Rob, en einstøing av en rufsete skogsboer, som sammen med Apple får dagene til å gå, langt utenfor storbyens moderne mas og bråk. Historien om han og Apple er i stor grad en om å verne om de få tingene man har i livet og som betyr alt for en enkeltperson.

Stilmessig kjører Sarnoski et bedagelig, rolig og tidvis smått frustrerende treigt tempo. Det funker ypperlig, stort sett, men når også dialoger, kroppsbevegelser, reaksjoner og annet også går treigt som i sirup innimellom, får filmen noe “filmatisk” kunstig over seg. En mer vekslende stil ville slik kunne gjort den mer relaistisk, og godt.

Cage gjør selv en fin rolle, men å se rufsete og bekymringsfull ut, er et lite stykke i fra direkte imponerende. Da er det mer å hente i den fine måten historien utvikler seg på, og måten Sarnoski og medforfatter Vanessa Block i små og fine stunder skildrer hva som betyr noe i livene våre, men uten å nødvendigvis sette manusord på absolutt alt. Blikk, stemninger og mye mellom linjene illustrerer nemlig slikt ofte vel så bra.

Pig er en liten og stillferdig liten skildring, hvor fint skuespill, stil og form, sier oss noe om verdiene i livet. Som film er den rimelig avgrenset, både i form, historie og tematikk, men serverer en fin liten opplevelse, som kanskje er vel så viktig å ta med seg, litt avhengig av hvor man selv er i livet. Sarnoski skal også ha pluss for sitt uttrykk og måten han legger frem historien på, samt den korte og akkurat passe lange spilletiden, for denne historien.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

• Pig
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Klassekampen
  • God Morgen Norge (TV2)