Anmeldelse av Gaia, sørafrikansk film fra 2021

Skrekk, Thriller, Grøsser Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 15 år

- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Merkverdig øko-skrekk med noe viktig på hjertet

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 06.01.2022]

De to skogvokterne Gabi og Winston er på rutineoppdrag i en dyp urskog i Sør-Afrika da de splittes og kommer bort i fra hverandre. Gabi havner etter hvert hjemme hos Barned og sønnen Stefan, to menn som lever helt isolert og alene ute i skogen. De to har hoppet av det moderne, materialistiske forbrukersamfunnet for lenge siden, og lever nå i et merkverdig samspill med naturen. Gabi blir kjent med mennene, men oppdager at det er langt større farer i skogen, enn disse to sære mannfolkene.

Den sørafrikanske regissøren Jaco Bouwer har lang erfaring fra teater, men går med Gaia over til filmmediet, noe som resulterer i både godt og vondt. Det tydeligste er selvsagt filmens stil, form og estetiske uttrykk som er både vakkert, billedpent og ikke minst en tydelig hyllest til naturen slik den er, fungerer og “eier” selv om mennesker. Bouwer er tydeligvis også besatt av sopp, for jordens eldste levende organisme er et gjennomgangstema i filmen, fra start til slutt.

Filmen er krevende. Den utfordrer den kommersielle genrefilmens gjenkjennelige stil og form, og vil følgende kreve sitt av seeren. Det kan være vanskelig å kritisere folk for å være særegen og annerledes, spesielt når man har noe viktig på hjertet og det gjøres såpass bra som i Gaia.

Problemet melder seg dog uansett etter hvert, for historien skriker tidvis etter både mer tempo, forklarende scener, bedre karakteretablering som fenger, og det er tekniske klippedetaljer som gjør scener “hoppende” og uklare, av en eller annen (kunsterisk?) årsak.

Karakterene Barend og Stefan er altså sterke tilbedere av naturen, noe historien skal forklare bedre etter hvert. Gabi tilvenner seg også gradvis livsstilen deres, samtidig som hun selv får svar på mange av sine egne spørsmål. Som øke-thriller skiller filmen seg virkelig ut, men sliter med å engasjere og egentlig skremme. Det virkelig skremmende ligger og vaker under overflaten hele tiden, men blir sjeldent noe stort mer enn tankevekkende og som viktige poeng å regne.

Historien burde vært langt mer skremmende dog, men filmen blir et eksempel på en kunstner som kanskje tror filmmediet klarer å formidle ting sterkere enn det faktisk gjør. Til det er vi mennesker så alt for godt vant med ulike former for “skremmende” film, at det blir desto vanskeligere å faktisk klare å “skremme”, igjennom filmmediet slik. Da må man eventuelt møte et filmvant publikum på halvveien, noe som trolig er vanskelig om man ikke kjenner filmmediet bedre enn det regissør Bouwer trolig gjør. Gaia blir rett og slett for kunstnerisk svevende og sær pretensiøs, til også å bli virkelig effektiv. Dette fjerner oss publikum fra filmen, vel så mye som den også sikkert for noen klarer å suge folk inn i seg.

Det beste ved Gaia er dog det den “sier” og formidler i måten den etablerer og befester den jordiske organismen sopp og soppsporer på. Uttrykket “å leve i pakt med naturen”, får nærmest en ny betydning i denne filmen. Sluttscenen er den aller beste, hvor overgangen fra den isolerte skogen og livet der, “overføres” til noe så hverdagslig og moderne som fastfood-kulturen vår. Gaia er slitsom, lang, tung og svært alternativ, men man kan ikke nekte for dens viktige og gode poenger underveis. Som (spennings)film blir den dog for spesielt interesserte.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

• Gaia
  • Starburstmagazine.com