Anmeldelse av Sauls sønn (Saul fia), ungarsk film fra 2015

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

En jøde er et kolli…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2021]

Vi følger jøden Saul som er medlem av Sonderkommando. Han er konsentrasjonsleirfange og blir tvunget til å hjelpe nazistene til å utrydde fangene i leirene. En dag finner han en han er overbevist om er hans egen sønn, blant de døde. Saul blir besatt av å prøve å redde sin sønn fra å bli brent. Han setter alle kluter til for finne en rabbi, for å lese Kaddish-sørgebønnen og med det få en verdig begravelse for gutten som betyr så mye for ham…

Alt er Nydelig filmet fra første stund. Det hele starter med et utydelig bilde som hovedpersonen kommer inn i og da blir alt klart. Man følger hovedpersonen og det er det man gjør. Det er et klart fokus og det er hovedpersonen, og gjennom han får vi gradvis satt inn i hva som foregår. Det hele er ganske konsentrert og det du får beskrevet er meget brutalt. Hovedpersonen har en sterk tilstedeværelse, selv om han ikke snakker så mye.

Filmen følger mer eller mindre bokstavelig talt etter hovedpersonen i tredjepersonsperspektiv. Med kameraet i ryggen eller litt forfra, får vi se en begrenset og sparsom skildring av ting rundt hovedpersonen, nesten som å gå bak ham å betrakte hva som skjer. Det er alltid hovedpersonen som er i fokus i bildet og det andre rundt ham er ofte litt mer uklart, noe som bygger opp rundt den kaotiske situasjonen i konsentrasjonsleiren.

Det hele er rett og slett svært mystisk og har en uggen stemning av at noe sykt og forferdelig foregår. Tyskerne er hovmodige mot konsentrasjonsleirfangene, selv om de ikke fremstår som direkte onde, men mer naturlig overbeviste om at de gjør det rette med å undertrykke jødene.

Man hører litt stemmer som snakker, noen gråter, noen skriker og tyske ordre brenner seg inn i ørene på konsentrasjonsleirfangene. Filmen er ganske så altoppslukende i måten den rulles ut på. Dette minner faktisk litt om måten mange dataspill er bygget opp på, både i stemning og 'fealing', men med et fotoarbeid som er mer kunstnerisk og helhetlig, i klasse med det beste og mest særegne av filmkunst.

Kameraarbeidet er meget kult og spesielt i denne knakende gode regidebuten fra László Nemes. Filmen er veldig effektiv i måten den fortelles på. Det hele er svært lavmælt. Handlingen kretser rundt hovedpersonen, og han blir nesten selve filmen. Filmen tar oss ut på litt av en reise inn i et helvete der ingen aner hvor dette vil ende. Saul er en handlingens mann og snur hver stein i søken etter å utføre sitt oppdrag.

Skuespillet til Géza Röhrig er utpreget troverdig og sterkt utformet i en rolle du legger godt merke til. De andre rundt ham spiller ham også god, selv om de mest er mer som ekstremt små biroller å regne i den store sammenhengen. Synes denne filmen ligner litt på krigsfilmen 1917 i struktur og litt stemning og at vi tett følger en person tett med et vanskelig oppdrag, selv om de to filmene er svært forskjellig ellers. Dette er også mye mer dystert og viser en side av andre verdenskrig som er blant de mørkeste kapitlene fra jødeutryddelsens hjerte.

Filmen er ekstremt godt laget, men likevel føles den aller mest intens i starten. Det er dog en del øyeblikk i filmen som virkelig er med på å skape den rette spenningen. Noe av det som berettes og skjer føles som rein desperasjon fra hovedrollefigurens ståsted. Saul er en dristig og lite redd person som tar sjanser der andre ville valgt en sikrere vei. Han er mer opptatt av å begrave sønnen enn å berge sitt eget liv. Men alt i alt er dette en filmopplevelse av de sjeldne som viser hvordan mennesket på randen av utryddelse finner håp, selv når alle rundt en dør som fluer.

- Et uforglemmelig Holocaust-portrett!

14.03.2016 sier Takeshifjes: Jepp! Det er jo derfor derfor det er befriende å se noe annet etter en lang rekke med Hollywood-filmen. Man føler seg ikke undervurdert som seer.
07.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Absolutt modig gjort av regissøren ja, det er jo mye av dette som er med på å "gjøre" denne filmen, at den blir så særegen, og det står det respekt av. Dette er jo som du er inne på virkelig også med på å sette seeren i en litt annen posisjon ja, som å lete mer og engasjere seg mer i hovedpersonen, i stedet for å få ting overtydelig malt opp for seg med eksempelvis tydelige følelsesutbrudd og reaksjoner.
Når jeg tenker på Saul så ser jeg også hva for noe forferdelig han var blitt til, et "menneske" som ikke lenger er nettopp slik et menneske skal være! Det blir jo videre slik klart at om man hadde skildret ham som et mer tradisjonelt offer på film, ja så hadde han heller kanskje ikke blitt husket så godt og sittet i lenge etter....
06.03.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Ja, det blir jo til syvende og sist subjektivt, men jeg kan jo forklare litt om hvorfor dette funket for meg :)
Jeg syntes det å unngå scener hvor Saul bryter sammen, eller gi mer gjennomgående forklaringer på hva som motiverer ham var et modig grep fra filmskaperens side. Etter min mening er det noe som sensititiviserer seeren i den forstand at en må lete og være svært oppmerksom på ørsmå endringer i skuespillerens mimikk. Dette er med på å bygge opp en klaustrofobisk spenning som gjør at de "emosjonelle" episodene (som når han er alene med barnet) blir, i mangel på et godt norsk ord, mye mer "haunting". Det er også med på å bygge opp til det enigmatiske klimakset i filmens siste minutt.
Samtidig syntes jeg at det var passende (eller verdig om du vil) at denne distansen gjør at filmen til tider kan oppleves som litt kald og utdragende, nettopp fordi dette speiler og kommenterer innholdet i filmen. Man blir selv utmattet av de meningsløse grusomhetene og jeg gledet meg nesten til Saul skulle møte sin uunngåelige skjebne slik at jeg kunne få fred. Det fikk meg blant annet til å tenke på hvordan slik misbruk produserer mennesker som bare er levende gjenferd og hule skall, som igjen gjør det lettere for overgipere å videre dehumanisere sine ofre.
For min egen del tror jeg at regissørens valg gjorde filmen mindre umiddelbart emosjonelt voldsom, men også at jeg satt igjen med mer etter at den var ferdig.
02.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Er veldig enig i at fokuset på ham viser på en og samme gang hvor fokusert han er på å ikke "ta inn" omgivelsene, m.m. Ironisk nok blir det likevel litt kaldt og stivt, om du skjønner? Tror jeg hadde følt det mye sterkere om han f.eks hadde brutt sammen, om så bare i en bitte liten scene liksom... men det blir kanskje bare litt subjektivt... :)
29.02.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': En god anmeldelse av en veldig vond film! Er forsåvidt enig i at at det er vanskelig å trenge helt inn i følelsene/drivkraften til Saul, men dette er også et grep som gjør at filmen lever videre etter at en har forlatt kinosalen. Samtidig syntes jeg det var noe verdig i denne måten å portrettere en lidende på, hvor kampen for verdighet og menneskelighet også er et overordnet tema på filmen som hele.
Kameraet som visker ut Sauls forferdelige omgivelser gir også et umiddelbart innblikk i hans psyke. Det sier noe om at det er grenser for hvor mye grusomhet et menneske kan forholde seg til og hvilke deler av seg selv en må skru av for å overleve i en slik dødens fabrikk.
Jeg tror også den vil bli stående som en av de sterkeste Holocaust-gjengivelsene som er gjort. En viktig film.

• Sauls sønn
  • Wall Street Journal