Anmeldelse av Richie Richs Jul (Ri¢hie Ri¢h's Christmas Wish), amerikansk film fra 1998

Familie, Komedie Spilletid: 84 minutter

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

Julefilm om rikmannsbarn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.12.2021]

Vi følger Richie Rich. Han er både barn og rik, som navnet tilsier, og har alt alle barn skulle ønske seg. Han har til og med en egen oppfinner som finner opp en helt egen ønskemaskin. Men med store fordeler, så kommer han opp i at andre blir misunnelig på rikmannsgutten som er født med sølvskje i munnen. Hans aller største fiende, Reggie, ønsker å ta hans plass, og etter at Reggie setter opp en felle for Richie som ydmyker ham totalt, ønsker Richie seg at han aldri hadde vært født og da bytter Reggie plass med ham. Da kommer Reggie og Richie i en skikkelig identitetskrise og vi får en saga om julens egentlige ånd, som er langt mer edelt enn misunnelsestanker og det å være slem…

Jeg har de senere årene sett det meste som kan krype og gå av julefilmer, men det er jo en del av dem blitt, og dette var en film jeg ikke hadde sett før. Fant filmen på streamingtjensten Disney+ og tenkte jeg skulle sjekke ut filmen. Det første som møter meg en en film som er ganske så typisk julefilm på mange måter. Særlig med tanke på hva man får i forhold til tiden den er laget under. Dette er også en oppfølger av Richie Rich fra 1994 med Macaulay Culkin i hovedrollen, men med en ny hovedrolleinnehaver og skapt som en julefilm.

Filmen er basert på en rollefigur fra Alfred Harvey og Warren Kremers tegneserie fra 1953. Dette omhandler som i tegneserien en bortskjemt rikmannssønn som er så rik at navnet hans staves med dollartegn. Denne gangen følger vi Richie Rich i julen der han skal prøve å hamle opp med en rikmannssønnrival som ikke er like vellykket. En oppfinner finner opp syke oppfinnelser, som at alle ønskemaskin som går i oppfyllelse bare på en dag i året og det er julaften.

Plottet er ganske enkelt, men ikke genialt på noe vis. Får litt dårlig følelse av filmen til tider, siden den virker litt tilgjort på en del ting. Det kjøres i blant annet snøfreserbiler som ser utrolig tilgjort fake ut. Filmen er ikke morsom heller, selv om den er skapt som en komedie. Du får også servert en plastrobottjenestepike med i den rare blandingen. Julenissen er selvsagt også med på moroa.

Skuespillet i filmen er veldig tilgjort og krampaktig. David Gallagher, kjent fra TV-serien Den syvende himmel, spiller hovedrollen, og det gjør han på usjarmerende vis. Vi gjenkjenner også Eugene Levy fra American Pie (Jims far), som ikke utmerker seg i filmen han heller. Filmen føles også meget 1990-talls ut og blir med det litt utdatert i følge med dagens filmer. Den er også veldig ‘cartoonish’ utført i stilen med effekter som ikke tåler helt dagens lys. Litt rart at barnefilm ofte har så dårlige effekter og med så rare og snåle elementer i seg.

Regien er ved John Murlowski, kjent for å ha regissert en del halvdårlige og noen elendige filmer, som Santa with Muscles med Hulk Hogan, som av mange blir vurdert som en av de dårligste julefilmene det er å oppdrive. Og selv om Ri¢hie Ri¢h's Christmas Wish er en langt bedre film enn Santa with Muscles, er dette også ganske lite minneverdige saker, nesten bare å glemme å se igjen, vil jeg egentlig si, selv om barna kanskje synes dette til nød er ok skuring.

Som julefilm byr dette på fint lite. Dette er mer i gaten av å se på Hjelp det er Juleferie 2, mer enn å se originalen, selv om dette er en del hakk bedre. Det betyr at jeg har sett langt bedre julefilmer enn dette i mange former. Synes dette heller ikke slår helt an som barnefilm heller, og jeg vil påstå at barn fortjener mer kvalitet enn dette. Men filmen har noe å tilby og man føles litt rar i hodet etter å ha sett filmen. Det er noe med nostalgitrippen tilbake til det som var mer vanlig å se som effekter på barne-tv-produksjoner på midten av 1990-tallet og litt tidligere. Og det er ikke rart siden filmen er en såkalt rett på video-film, fra en tid der det som regel aldri var noe kvalitetstegn på noe vis. Det er litt vanskelig å rulle terning på filmen. Det blir enten en sylsvak toer eller en sterk ener på terningen. Du lurer heller aldri på hvordan denne ‘galskapen’ vil ende, det blir alt for åpenbart, men slik er det ofte med alle julefilmer i så måte av dette slaget.

[ Filmen kan streames på Disney+ ]