Anmeldelse av Broken Flowers, amerikansk film fra 2005

Komedie, Drama Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Romantikk - Les flere.
- Dybdeanmeldelse - Les flere.
- Leiefilm - Les flere.

Bill Murray i sitt ess

[Skrevet av: Brage Riis, Dato: 18.12.2021]

Bill Murray er, ikke overraskende, et utmerket valg til rollen som Don Johnston (med t!). En rik, eldre og muligens litt ensom mann som må ta opp kontakten med tidligere affærer er en rolle som det ikke er vanskelig å se for seg at passer han. I denne Jim Jarmusch filmen blir vi med han ut på en reise for å treffe de potensielle mødrene til hans ukjente 19 år gamle sønn.

Don Johnston er en eldre mann, som har lykkes i data bransjen, og i dame bransjen. Han har derimot ingen familie eller faste forhold, og heller ingen planer om å anskaffe seg det. Og akkurat i det enda en av hans affærer forlater han, dukker en rosa konvolutt opp. I denne konvolutten finner Don et brev om at han er faren til en 19 år gammel gutt, som nå har forsvunnet på en reise, muligens for å oppsøke sin ukjente far. Dette bryr ikke Don Johnston nevneverdig, men det bryr derimot naboen Winston (Jeffrey Wright) som mener dette mysteriet er nødt til å løses. Men det er lettere sagt enn gjort, ettersom det viser seg at listen over potensielle mødre er litt lengre enn hva den ville vært for den gjennomsnittlige mann. Det tar ikke motet fra Winston, som gjennom omfattende detektiv arbeid sporer opp de potensielle mødrene, og sender Don Johnston ut på en reise for å finne ut hvem det er som står bak brevet. På denne turen må Don, mot sin vilje, gjennom ubehagelige men morsomme møter med gamle flammer.

I kjent Jim Jarmusch stil, (Coffee and Cigarettes, Stranger Than Paradise, Paterson), så er dette en film med lavt tempo, som tar seg god tid til å fortelle det den ønsker å fortelle. Men denne filmen har allikevel en enda tydeligere handling og mål enn hva mange av de andre filmene til Jarmusch har. Det gjør filmen mer tilgjengelig og lett fordøyelig. Det er veldig lett å følge premisset for filmen, som inkluderer både humor og varme. I tillegg har den da Bill Murray, i en rolle skreddersydd for han. Denne rollen kan jo minne litt om den han har både i Lost in Translation (2003) og On The Rocks (2020), noe som ikke akkurat gjør det mindre interessant. Bill Murray har et stort talent når det gjelder å formidle de hverdagslige, men allikevel fine samtalene og situasjonene. Han har også sin egen, morsomme måte å formidle ubehag og pinlighet på. Dette passer selvsagt utmerket i denne filmen, der han plutselig dukker opp på døren til gamle affærer.

Det er også verdt å skryte av Jeffrey Wright, som spiller Winston, den ivrige og nysgjerrige mesterhjernen bak hele turen. Samtidig er det et meget klokt valg at han ikke blir med på selve reisen. Det ville vært typisk å tenke at man skal ha med et morsomt side-kick, noe som i denne filmen kunne vært Winston. Han er en gjennomført karakter, men en større rolle kunne ødelagt både karakteren og selve filmen. Heldigvis blir han hjemme, Bill Murray er morsom nok på egenhånd. Han har nok dybde og kvalitet i skuespillet sitt til å drive filmen videre, selv i de sekvensene hvor det bare er han. Når det da er tungvektere innenfor skuespill som dukker opp underveis, så er vi i gode hender.

Dette er en morsom, men også varm og koselig film. Det er sterke karakterer, spilt av et a-lag av skuespillere (Bill Murray, Tilda Swinton, Jessica Lange, Sharon Stone, Julie Delpy, Jeffrey Wright). Den mangler kanskje litt på storslåtte scener, men dette er også noe av sjarmen med Jim Jarmusch sine filmer. Hans evne til å finne gode perspektiver på hverdagslige personer og relasjoner er noe få andre filmskapere får til like bra. Når man da putter Bill Murray i midten av det hele, så er resultatet en svært underholdene film.

- The Dead Don't Die - Et lite feilskjær i en ellers så spennende karriere
- Dead Man - Rare greier