Anmeldelse av Trøffeljegerne fra Piemonte (The Truffle Hunters), italiensk film fra 2020

Dokumentar Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: Alle år

- Dokumentarfilm - Les flere.

Sjarmbombe om gretne gamle trøffelgubber!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2021]

I den italienske regionen Piemonte bor en gruppe eldre menn som jakter på verdens dyreste ingrediens - trøfler! Mennene jakter “skogens gull” både dag og natt, og alltid med sine firbente venner i dyktige hunder som trengs for å lukte seg frem til godsakene. Men tidene er forandret, og de gamle gubbene er skeptiske til å overlate stedene hvor de finner trøfler til sine etterkommere…

Regissørparet Michael Dweck og Gregory Kershaw serverer her et helt uimotståelig portrett av det som er en virkelig utdøende rase i disse gamle trøffeljegerne. Deres nedarvede kunnskap om trøfler har igjennom generasjoner gjort dem i stand til å finne dem, men de er altså forsiktige med å dele dette, grunnet griske mellommenn og et gourmemarked som stadig skriker etter mer.

Og dette liker jo ikke disse gamle grinebiterne av noen italienske 80-åringer. Igjennom samtaler, ytringer og enkeltscener får vi servert kraftfulle personligheter som virker så ærlige, at man ironisk nok må spørre seg om det faktisk er virkelig alt man ser her.

Dokumentarformatet kan være en liten djevel angående realisme og virkelighetsskildring, og man mistenker derfor regissører og teamet bak for å ha enten oppfordret og/eller iscenesatt enkelte scener litt vel mye her innimellom.

På den annen side er det ikke vanskelig å tro at ivrige, emosjonelle og engasjerte italienere også nettopp er slik. Her snakker vi tross alt levebrødet og en generasjonsarv som skal beskyttes, koste hva det koste vil! Gamlingenes dedikasjon til dette er intet mindre enn imponerende og tidvis veldig morsomt, men også litt usjarmerende innimellom.

Men altså… dette er strålende underholdning, spesielt for voksne. Forholdet mellom de eldre og deres hunder er eksempelvis både sjarmerende og morsomt skildret, hvor enkelte behandler hundene sine som kongelige. Og kanskje ikke så rart dog, all den tid de er helt nødvendige for å finne disse gyldne trøflene som vokser under jorda.

Trøffeljegerne fra Piemonte er et sjarmerende stykke portrett av en slags verden som er veldig ny og eksklusiv for de fleste. Samtidig er det dette jordnære og menneskelige over disse italienske gubbene som drar den fisefine trøffelverdenen ned på grunnplan igjen. Et genitrekk er det også å henge kamera på bikkjene underveis, så vi også virkelig får snuse rundt som en trøffelhund. Tross en noe mistenkelig “kunstig” regissert filmatisk stil her og der, er dette en herlig og sjarmerende hyllest til en gruppe mennesker som forvalter sin kulturelle arv med et stort hjerte, og en god dose selvsentrert egoisme.

(Foto/Copyright: Selmer Media)

• Trøffeljegerne fra Piemonte