Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Ulvetid (Le Temps du loup), fransk film fra 2003

Drama Spilletid: 113 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Dette er en omtalespalte der vi trekker frem gode filmer fra filmskapere utenfor Hollwood.
Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Postapokalyptisk overlevelsesfilm fra Haneke

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.11.2021]

Vi skal til en postapokalyptisk fremtid, der vi følger en familie som velger å reise fra byen de holder til i. Formålet er å finne et annet sted der familien kan finne bedre kår for å overleve. Men dessverre er mange de møter aggressive og har nok med å mele sin egen kake. Likevel finner en gruppe mennesker håp i at det skal komme et etterlengtet tog som kan få dem ut av den miserable tilværelsen...

Annonse:

Det er mye skriking i mørket i le av mørket i starten. Alt begynner rett på med en kvinne og en mann som truer noen med en hagle og skyter en mann. Videre følger vi livet på landsbygden. Noen barn gjemmer seg i en låve som de ender med å brenne ned da de er uforsiktig. Dette kan minne litt om The Walking Dead bare uten zombier.

Filmen er regissert av mesterregissør Michael Haneke, best kjent for filmer som ‘Funny Games’, ‘Pianolærerinnen’, ‘Det Hvite Båndet’ og ‘Amour’. Det hele er mørkt, men er bra konvensjonelt lagt opp til å være en Haneke-film. Alt er bra troverdig skapt med overlevelsesproblematikk i en verden uten politi og mye kaos råder. Det er mye heftig diskutering og snakking mellom rollefigurene. Handlingen er litt mer i bakgrunnen og filmen fungerer mer som et mørkt drama. Dessverre er filmen ikke like spennende hele veien.

Jeg synes filmen begynner veldig interessant, men så mister filmen mer og mer moment og fader ut i et drama det er litt vanskelig å engasjere seg i. Det hele føles alt for hverdagslig, men med realistisk tone, men uten at man helt knyttes til rollefigurene og handlingen kommer mer i andre rekke. Det gjør at filmen bare sitter igjen med et litt for langt drama som i grunnen ikke føles solid nok, for mye følelser, men nesten helt uten nerve, og ganske traust.

Filmen er kald og dyster, og det finnes lite håp i det som skildres. Men det er ikke mye som skiller seg ut i positiv forstand i filmen, reint handlingsmessig. Det er dog noen ekle scener som da de dreper en hest, skyter den og skjærer av den strupen. Ellers er det noen kule scener innimellom som regnscenen ved toget som både ser kul ut og som gir litt mer stemning enn de andre dramascenene. Da er det verre med en del av nattescenene der man ser alt for lite og det formidles mye med bare lys fra brennende halm i bakgrunnen.

Følte filmen var mer realistisk enn spenstig. Innholdet burde vært mer dramatisert og ikke vært så vanlig, og når det er opp til seeren å tolke helt hva som har skjedd og at vi ikke får vite hva som har skjedd slik at verden er blitt som den er blitt, så synes jeg at filmen ikke har så mye å fare med. Jeg skjønner jo at ikke Henkes filmer ikke er ment for Hollywoodfansen, men dette var i grunnen ganske så svakt levert, selv etter Hanekes standard. Du får med andre ord ikke så mye utfordrende, sjokkerende, fascinerende eller interessant handling.

Konklusjon
Jeg liker godt det Hanekes bedre filmer har gitt meg av inntrykk, men dette føltes mer som en 'flinkisfilm' som feiler i det å formidle historien. Filmen er ikke direkte dårlig, men den lykkes ikke å holde på oppmerksomheten din. Historien i filmen har ikke mye å fare med og i det hele tatt er dette en meget sparsom film der jeg ikke helt skjønner poenget med å lage den.

Det eneste som gjorde filmen verdt å se var en del kule scener innimellom, tidvis flott fotoarbeid og noen stemninger som filmen formidlet. Utenom det var dette et svakt kapittel jeg garantert ikke kommer til å se igjen. Da ser jeg heller om igjen en av Michael Henkes spenstigere filmer, som han begynner å få en del av i filmbiografien sin.

Med andre ord var ikke dette helt en mester verdig, og jeg synes manuset føltes mer som en skisse enn ferdig arbeid, selv om konseptet for filmen ikke var så dumt i seg selv, bare det hadde hatt mer kjøtt på beinet.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Happy End - Iskald samtidssatire som mangler litt brodd og troverdighet
- Amour - Hanekes enkleste, og beste!
- Det hvite båndet - Village of the Damned?!
- Funny Games U.S. - Amerikansk versjon av Østerriksk galskap...
- Pianolærerinnen - En rystende og ambisiøs skildring av en fallende kvinne
- Funny Games - Fra ferieidyll til mareritt...
- The Castle - Filmatisering av Kafkas Slottet
- Benny's Video - En stemme i videovolddebatten...

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,3 av 6 - 18 stemmer)

Kritikker i media

  • Ulvetid
  • Göteborgs-Posten
  • Helsingborgs Dagblad
  • Verdens Gang
  • Dagsavisen
  • Svenska Dagbladet
  • Expressen
  • Russin.nu
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Cinerama
  • FilmMagasinet
  • NRK
  • Natt&Dag

Land:

Frankrike, Tyskland, Østerrike

Språk:

Fransk

Filmselskap:

Centre National de la Cinématographie (CNC), Eurimages, Arte France Cinéma, Bavaria Film, Canal+, Les Films du Losange, Wega Film, France 3 Cinéma

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.