Anmeldelse av Collateral, amerikansk film fra 2004

Action, Thriller Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm
- Thriller - Les flere.

Kul, tett og hardkokt thriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.11.2021]

Max er en rutinert sjåfør og kjører taxi i Los Angeles. En dag får han en ny kunde, som er annerledes enn alle andre kunder han har hatt fra før. Vincent, som kunden heter, har en agenda med taxituren. Det kan legges til at i det et utenlandsk narkotikakartell er i ferd med å bli avslørt av påtalemyndighetene, da begynner drastiske ting å skje. Det blir en lang dag for Max som opplever sitt verste mareritt på jobb noensinne og det tar litt tid før han skjønner hvem han virkelig har fått i taxien sin...

Filmen begynner rolig, men så kommer Tom Cruise og leier taxien. Og derfra og ut eskalerer dette seg kraftig. Det starter med at han dreper en mann så han faller fire etasjer ned og lander på frontruten og dør. Tom Cruice spiller litt av en type, som er nådeløs mot alle han møter med ett mål for øyet, og det er å gjøre jobben sin. Vi lurer underveis i filmen hvem rollefiguren er og hvorfor han handler som han gjør. Ellers spilles Jamie Foxx en ganske god rolle som taxisjåføren Max.

Dette er en meget god thriller. Filmen er genuint spennende og det er bra driv med mye mystikk i det som foregår. Dette minner nesten litt om 24 til tider, i både stil, type handling og måten å legge opp ting i bildet uten selvsagt de rutene og tiden som i 24. Det er mye rå og brutal action i filmen og slåssingen er veldig kul og kampspekket med gode actionscener. Det at disse scenene sitter gjør filmen ekstra fet. Filmen er bra spennende hele veien og for folk flest er dette ikke helt rett frem. Thrillerstemningen er også til å ta og føle på og slutten er meget intens.

Digger måten vi kommer inn på rollefigurene i filmen. De møter hverandre ved en tilfeldighet og blir et ufrivillig buddy-team, der den ene diktere den andre. Tom Cruice er 'bad ass-en' og Jamie Foxx er den vi identifiserer oss med i filmen. Cruice og Foxx gjør hverandre gode. Tom Cruice sminket for å se eldre ut og har et veldig kult utseende i filmen med sølvgrått hår og en attityde som få etter ham kopierer.

Regien er ved Michael Mann, som er mannen bak solide filmer som Heat og The Insider. Her har han gjort en av sine beste filmer, som har gått litt under radaren innenfor tette thrillere med action, noe Michael Mann er ekspert på og har virkelig perfeksjonert i superklassikeren, Heat. Fotoet er stødig skapt med håndholdt kamera i tillegg til å vise storbyen fra mange vinkler og dette ser virkelig bra tøft ut.

Noen har kritisert filmen for å være veldig rett frem, men jeg ble godt underholdt av dette. Det er en veldig hardkokt og vellaget thriller, som er laget for å gi folket hva de vil ha. Jeg anbefaler dette gladelig videre. Du får en film som er ganske actionpreget, men med et ganske tradisjonelt plott, men likevel er filmen såpass godt sydd sammen at jeg faller pladask for filmen. Vil understreke på nytt at jeg føler filmen er ganske undervurdert og derfor henter jeg glatt frem femmeren på terningen. Og jeg var like entusiastisk i dette gjensynet som da jeg så filmen når jeg så den på kino første gang. Det eneste jeg kan si er at filmen er litt brutal for mange som ikke tåler all verdens i den gaten, men i dag er det mye som er mye verre enn dette.

- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Miami Vice - Miami Vice skuffer litt
- The Insider - Føles både engasjerende og viktig på samme tid
- Heat - Perfekt thriller om politi og røvere
- Den Siste Mohikaner - Sterkt og henrivende om krig og kjærlighet

• Collateral
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Filmlisten.no

Engelsk, Spansk