Anmeldelse av Jungle Cruise, amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Komedie, Fantasi Spilletid: 127 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Actionfilm - Les flere.

The Rock i en eventyrfilm i Disneyånd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2021]

Vi befinner oss i 1916, og der følger vi eventyreren Lily Houghton, som sammen med sin bror reiser inn i Amazonas på jakt etter å finne selveste ‘livets tre’. I følge legenden skal det kurere sykdommer og elendighet til den store gullmedaljen. Men for å reise tryggest mulig i Amazonas, trenger man en båt. Og for å reise med båt, trenger man en dyktig skipper, og det finner de i kaptein Frank Wolff som viser sine kunster verdig med sin solide elvebåt. På elven på vei mot målet må de bekjempe en rekke farer og hindringer som gjør turen til en større utfordring enn de noen gang så for seg på forhånd...

Filmen er basert på Jungle Cruise fra fornøyelsesparken Disney World. Men selv om Disney har gjort suksess med å bringe attraksjoner fra parkene sine om til filmer før med 'Pirates of the Caribbean' som stjerneeksempel, så er dette langt i fra noen stor vinner i så måte. Det fordi filmen ikke står så bra på egne bein, fordi filmen føles for hul i sammensetningen. Likevel er dette en grei film å se, men der stopper også min store fascinasjon for filmen. Den føles også noe for lang og kunne vært bedre om den hadde vært kortere og mer intens.

Det hele begynner litt for seriøst for sitt eget beste. Det gjør litt at jeg faller litt ut av filmen, men så snur dette litt når komediefealingen begynner og det seriøse faller mer bort. Det er okei eventyrfealing over filmen, men filmen mangler litt driv. Musikken er også litt generisk og minner litt om Indiana Jones og en rekke andre klassikere i en og samme pakke uten at man helt klarer å sette fingeren på helt hva det ligner mest på, bare at det virker som noe man har hørt før.

Skuespillet er okei. The Rock spiller i en Disneyfilm på en dampbåt med en skikkelse med samme luen på som Mikke Mus hadde i Steam Boat Willie i Disneys barndom. Men The Rock er ingen Mikke Mus. Likevel er Dwayne Johnson litt i støtet og gjør filmen gøy å se med sitt actionmessige rutine. Hans filmer er ofte underholdende, selv om de ikke er så gode. Litt på samme måten som Arnold Schwarzenegger, uten den samme akksenten, men med muskler og stor kropp som få andre som Arnold hadde som sitt største varemerke, selv om Arnold var kulere i sine glansdager. Paul Giamatti er også en person som gir mye tilbake til filmen, bare synd han er så lite med.

Regien er ved Jaume Collet-Serra, som er nok mest kjent for ‘House of Wax’, med Paris Hilton. Jungle Cruise er ganske dum til tider, men har også sine øyeblikk der den leverer mer. Fotoet er også okei levert med et bilde som ser ut som litt gøy ut med alle sine farger og jungelfaling som får eventyrfølelsen til å føles enda mer helhetlig. Mye ordspill hos the Rocks rollefigur, og det går ofte på kompromiss med Rocks mer tradisjonelle muskelaction som vi kjenner ham fra. Vi får se at The Rock tåler utrolig mye juling og det kommer mer forklaring på det etterhvert.

Det blir mye standardaaction, som en scene når dampbåten siger mot en foss i strømmen ser også utrolig dum ut der båten på kanten av fossen kommer seg tilbake med motorkraft i det båten står på kanten til å tippe ned fossen. The Rock slåss også mot en leopard i filmen. Det ser ut som han ikke får en skramme av det, til tross for leopardens skarpe klør og tenner som kan får på seg. Men så viser det seg at leoparden er tam og at rollefiguren spilte oss et puss, men teit var det i alle fall. Dampbåten får til og med en ubåt etter seg.

Manuset er ganske dødt, for tradisjonelt og uengasjerende nok til at dette aldri blir noen storfilm. Det hele finner seg litt i krysningen mellom en film som prøver seg på noe av det samme som The Mummy og Indiana Jones, men uten å nå høyden av noen av de filmseriene. Likevel er dette helt ok satt sammen, selv om jeg skulle ønske at filmen hadde mer punch, action, eventyr og humor.

Filmen safer for mye og føles både for tam for å skulle underholde ung og gammel. Men det er åpenbart at dette tar mål av seg for å være skapt i Disneyånden uten å utfordre noen for mye, men det må være lov å kreve noe mer underholdning enn det man får her. Dette blir rett og slett for stillestående og det er for mange tøysete scener. Det er også noe med klippingen som spretter frem og tilbake i dialogene med masse ordspill frem og tilbake mellom The Rock og den kvinnelige motspilleren (Emily Blunt), som ikke sitter helt. Synes også skurkene ikke helt føles gjennomførte nok, og aksenten er langt i fra på topp.

Filmen er noe mer rett frem enn jeg hadde sett for meg på forhånd og det er mer pauser mellom de gode øyeblikkene enn jeg hadde håpet på. Det gjør at intensiteten går noe ned, men noen eventyrøyeblikk er bra skapt og minner litt om det vi ser i scenografi / spesialeffekter i Pirates of the Caribbean-ånd. Det er en proffhet i det visuelle inntrykket til tider, som hjelper på for å skape mer eventyrfealing underveis. Likevel skulle jeg virkelig ønske filmen hadde mer å gå på annet enn ordspill og litt lett visuelt knask.

Og uansett hvor mye jeg skulle ønske jeg kunne trykke dette til mitt bryst, hever dette ikke seg som en helhetlig film, mer enn bare midt på treet. Det gjør at jeg ikke bryr meg nok om filmen, og kommer ikke helt under huden på den, selv om dette sikkert føles bedre for den yngre garde enn for en halvgammel kar som meg. Men jeg vurderer dette ut i fra alt det andre jeg ser og da er dette verken dårlig eller glimrende, men det er reddende øyeblikk i filmen og hadde det vært flere av dem med et innhold som hadde gitt meg mer, så kunne dette vært hevet flere hakk.

[ Kan streames på streamingtjenesten Disney pluss ]

- The Commuter - Neeson i småsnedig togthriller
- The Shallows - Hai-skrekk som heldigvis ikke går helt på grunna
- Run All Night - Rekordkald Neeson i brutal og visuell thriller
- Non-Stop - Spennende 'who dunnit' på flyet
- Ukjent ID - Liam Neeson i en thriller som lover mer enn den kan holde
- House of Wax - Velkommen til vokskabinettet utenfor sivilisasjonen...

• Jungle Cruise
  • Radio Times