Anmeldelse av Den nye dyrlegen - Sesong 1 (All Creatures Great and Small), engelsk (britisk) tv-serie fra 2020

Komedie, Drama

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Den nye dyrlegen - Sesong 1: En god dose deilig, britisk klisjédrama!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.11.2021]

James Herriot er en ung lovende nyutdannet veterinær som får jobb hos den langt mer erfarne Siegfried Farnon, sjefsveterinæren i en liten engelsk landsby. James flytter dermed sporenstreks inn hos Siegfried, hvor også hans yngre studerende bror Tristan, samt hushjelpen Mrs.Hall bor. Sammen forsøker de å hjelpe folk og fe så godt de kan, men de tre mennene er både ulike og forskjellige i synet på veterinærpraksisen, mens byfolket ikke nødvendigvis heller tar like godt imot en ung ny “jypling” av en nyutdannet veterinær.

Dette britiske dramaet er så britisk som man kan få det! Her nærmest lukter det gårdslandskap, hjemmelaget middagsmat og kumøkk igjennom tv-ruta, men dæsken så sjarmerende og kos det også samtidig er! Vi snakker tross alt verdens mest erfarne tv-dramaprodusent i den britiske industrien her, og det eneste som liksom (foreløpig) mangler i denne serien, er et saftig mord!

Her går det nemlig for det meste i superstreit, behagelig og totalt ufarlig dramatikk, sjarm og lettbeint humor. Karakterene er veldig enkle og likandes, samtidig som manus, historieutvikling og konklusjon nærmest blir så forutsigbart at man humrer for hver gang man klarer å gjette riktig rundt hva som skjer i neste scene!

Og hvorfor funker det likevel, tenker du? Jo, britene er eminente på å treffe det som betyr noe for de fleste av oss. Her er kombinasjonen sjarmerende og billedpen landsbyidyll, koblet opp mot en tid (1930-tallet), hvor stil, uttrykk, menneskelighet og enkelhet, er med på å få oss til å drømme oss bort, selv for oss som er forholdsvis unge enda. Det blir som å leve seg inn i en annen tid og verden, samtidig som man kjenner seg så godt igjen i alle de relaterbare tematiske linjene og hendelsene.

At det herlige fokuset på dyrehold, velferd og respekt for dyrene også står i fokus, er noe man dessuten sjeldent ser, egentlig i noen tv-serie. Og selv om det meste er forutsigbart her, er det også en egenkvalitet i dette - man bruker det kun til å bli enkelt underholdt og forsvinne mentalt bort til et annet enklere og mindre komplisert sted, for en stakket stund. En egenskap man kanskje ofte glemmer i møtet med enkel underholdning. Så, har du eksempelvis abstinenser og savn etter serier som Downton Abbey (som forøvrig snart er tilbake igjen!) er Den nye dyrlegen ypperlig fyllmasse som kveldskos i heimen.

(Den nye dyrlegen sesong 1 består av 7 episoder og kan strømmes på NRKTV)

Storbritannia