Anmeldelse av Promising Young Woman, engelsk (britisk) film fra 2020

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Oscar-yndlingen innfrir!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.11.2021]

De siste årene har vi sett mange hevnfilmer av forskjellige slag, hvor vi er ment å heie på den som gjør hevnen uansett hvor brutal den måtte være. Med «Promising Young Woman» er vi nok en gang satt på sidelinjen for å være vitne til en film hvor oppgjørets time er kommet. Klarer Carey Mulligan å få oss til å føle på vreden hun sitter inne med, eller blir det hevn for underholdningens skyld?

Noen gutter er ute en kveld og ser en full kvinne som sitter for seg selv helt fortumlet. En av guttene tar initiativ og går bort til henne for å se om hun er OK, og kort tid senere har han ordnet en drink til henne hjemme hos seg selv før hun ligger i sengen hans og spør hva som skjer. Men kvinnen, Cassie (Carey Mulligan) er ikke full. Hun er klink edru og har lurt ham trill rundt, og en overgriper er stoppet. Slik går dagene til Cassie hvor hun på kveldstid er ute etter å eksponere overgripere, mens hun på dagtid er på jobb i en lokal kafé. Hvorfor gjør hun dette, og kommer hun seg noengang ut av den sirkelen hun har havnet i?

Selv om hun nok er mest kjent for rollen som Camilla Parker Bowles i TV-serien «The Crown», så virker det ut som at Emerald Fennell er godt bevandret innen regissør-rollen også. Med «Promising Young Woman» er hun faktisk på banen med sin debutlangfilm og står like så greit for både regi og manus. Og det er et imponerende stykke arbeid hun legger ned når hun virker trygg i hver eneste scene som vi som publikum får være vitne til. Her leker hun seg med alt fra rollefigurer, historiefortelling og en struktur i det narrative som stadig overrasker fra å hoppe mellom det aller mørkeste og depressive til det lettere og hyggeligere før hun rister i vepsebolet for å sette alt på hodet.

To ting jeg er veldig glad for er at Fennell ikke velger å dra den helt ut. Hun forsøker heller å sørge for at vi involverer oss og spiller det psykiske i stedet for å gjøre oss fysisk uvel. Ikke det at det psykiske ikke kan spille inn på fysiske, som det til en viss grad gjør her, men det er en tid og et sted for alt. Denne filmen velger ikke å gå helt bananas som har en virkningsfull effekt. Jeg føler også at det ofte er lettere å forsvare og føle sympati for en rollefigur som ikke går helt av hengslene, noe som er tilfellet her. Carey Mulligan («The Dig» og «Drive») er en meget habil skuespiller og hun briljerer i denne filmen hvor jeg tror på hver replikk, hver kroppsbevegelse og mimikken til en hver tid. Denne rollen virker å være spesialskrevet til henne og jeg kan ikke se for meg noen andre skuespillere i rollen som hun har. Jeg drister meg til å kalle det perfeksjon.

Hun stjeler virkelig hele showet fra start til slutt, men hun er ikke alene. Ingen av de andre skuespillerne stikker seg like godt frem, men Bo Burnham («The Big Sick» og «Rough Night») var et hyggelig bekjentskap som kledde rollen sin utrolig godt. Jeg har sett flere av tingene han har gjort tidligere, men jeg tror dette er hans største rolle til nå og han mestrer det godt. Meget godt. Det gjør heller ikke noe at stødige tungvektere som Clancy Brown («Billions» og «Starship Troopers») og Alfred Molina («Spider-Man 2» og «Magnolia») som begge støtter opp filmen gjennom biroller, men dette er helt og holdent «The Carey Mulligan-show».

Det er egentlig ikke så mye jeg ikke liker med denne filmen, men «Promising Young Woman» føles likevel ikke fullkommen. Små detaljer og et par mindre roller som fremstår som dummere og mer naive enn de faktisk burde vært, noe som trekker ned helhetsbilde et lite hakk. Filmen vant faktisk Oscar for beste originalmanus og hadde nominasjoner i tunge kategorier som «Beste film», «Beste kvinnelige hovedrolle» og «Beste regi». Jeg er fristet til å si at alle nominasjonene var fortjent. Terningkast fem!

- Advarsel: vil muligens provosere det mannlige ego...

• Promising Young Woman
  • Wehaveahulk.co.uk