Anmeldelse av Troja (Troy), amerikansk film fra 2004

Action, Drama, Krig Spilletid: 163 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Actionfilm - Les flere.

Brad Pitt i heltedrama med mange kule og store slag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2021]

Vi skal tilbake til omkring 1200 før Kristus, til en tid der de greske kongene førte krig mot den viktige byen Troja. Etter at prins Paris av Troja flyktet med Helena av Sparta, blir det krig. Det blir en historie om makt, ære og kjærlighet med store legender i kampens kjerne. Og størst av alle er den mektige krigeren Achilles som bruker alt han har av talenter til å gjøre det siste lille ekstra i alle slag han deltar i. Og selvsagt får du også historien om den trojanske hesten. Da er det bare å benke seg foran skjermen og følge med for å få med seg beretningen i all sin helhet...

Alt bygger på Homers bok Iliaden, og skildrer krigen mellom Troja og Hellas. Filmen har en ganske bra åpningskamp når den kommer skikkelig i gang. Der får Akilles virkelig vist seg når han i bakrus løper mot sin dobbelt så store motstander og slakter han ned som om det skulle vært like enkelt som å rane sukkertøy fra småunger. Dette er scenen som setter standarden for det vi kan forvente oss av resten av filmen. Dette bygger seg nemlig opp til litt av en kamp på liv og død, om landområder, kultur og ære.

Filmen ser pen ut i stedene den er spilt inn på og scenografien er klassisk. Det er noe litt Ben Hursk over denne filmen med litt vri som nok inspirerte 300, men dette er mer dramapreget enn 300. Du får mye underholdning i filmen i båter de ror på sjøen og jeg elsker måten filmen er skapt på med episke slag og store krigere. Det er utstrakt bruk av dataeffekter i filmen for å skape illusjonene av mange krigere og skip. Det er også god variasjon i hva vi ser av slagteknikker og skildring av krigshandlinger fra eldre tider i de gamle landene rundt Middelhavet som var senter av jorden den gang.

Skuespillet i filmen er litt varierende men med et bra variert cast. Brad Pitt gjør filmen i Troja. Han er kul som få, gjennomtrent kropp, pen som ingen andre og med en karisma mange etter ham ville dødd for å inneha. Men så får vi Orlando Bloom som ikke gir mye tilbake til filmen, annet enn et pent fjes. Likevel er det andre store navn på blokka som Brian Cox (Braveheart og Jason Bourne), Brendan Gleeson (Braveheart og Harry Potter), Eric Bana (Star Trek og Hulken), Sean Bean (Ringenes Herre, James Bond - GoldenEye og Game of Thrones) og den gamle storheten, Peter O'Toole (Lawrence of Arabia og Den Siste Keiser).

Filmen er regissert av den gamle storfilmregissøren, Wolfgang Petersen, som begynte sin karriere med Das Boot, og senere gav oss filmer som Den Uendelige Historien og I skuddlinjen med Clint Eastwood. Petersen gjør sine saker bra på å fortelle historien, men selv om dette føles stilfullt, så er det også minuser med denne filmatiseringen som ikke er like bra. Kampscenene er dog flott koreografert og fotografert med en mengde teknikker som nærbilder, ristende kamera og kamera som følger våre helter tett sett rett forfra som avdekker en rekke detaljer i nærkampen, men er nok også med å gjøre dette enklere å spille inn uten hundrevis av statister, med andre ord et smart valg på regien. Ellers føles scenene mellom slagene mer varierende.

Det hele er godt laget, men er noen ganger for blodseriøs for sitt eget beste. Det er også noe veldig klisjemessig over mye av scenene og måten filmen er lagt opp på. Og det helteaktige er virkelig skrudd til det ytterste, som nok er på godt og ondt for mange. Men dette er folkelig laget og vi heier selvsagt på Brad Pitt aka Achilles i en inspirerende filmberetning som føles bedre enn man først frykter. Synes også filmen er såpass godt laget at den ikke gjør skam på seg selv på noen måte, men dette er ingen Gladiatoren. Filmen er også strippet for de greske gudene, som egentlig skal spille en rolle i de opprinnelige fortellingene slik vi husker dem fra skolebenken.

De mange kampscenene er meget underholdende og kule, men det er noe i limet i filmen som er mer seigtflytende i tillegg til den utstrakte bruken av helteklisjeer som gjennomsyrer filmen. Det er slik at de onde er grusomme og de gode fremstår som edle, selv om dette var to parter i en krig der den ene sikkert ikke var bedre enn den andre reint edelt sett. Filmen føles dog veldig omstendelig filmatisert med mye kampteknikker, slagscener og annet knask, i tillegg til å bygge opp rundt rollefigurene mellom slagene, men filmen er best når det stormer som verst, og det er mange av slagscenene som gjør dette til en 'høydare' verdt å kjempe for om man liker store slag på film.

Filmen er noe langdryg etter hvert med en spilletid på over to og en halv time. Det er akkurat noe for langt, men filmen er bra underholdende når den stormer som verst. Med andre ord er dette underholdning godt verdt å se om man liker episke filmer om helter fra fjerne tider. Det er likevel noe som mangler for at dette ender helt opp på femmeren, og jeg var lenge i tvil, men har kommet til den konklusjon at dette hører hjemme på en knallsterk firer. Det var med andre ord ikke så rart dette ble en relativt stor kinosuksess i en tid der heltefilmer preget kinoene på en litt annen måte enn dagens superhelter som er over alt hvor en ser. Filmens store styrke er slagscenene, men filmen er noe for lang og det trekker jeg noe på, likevel er dette et bra valg for en kveld foran skjermen eller lerretet.

[ Filmen kan du i skrivende stund blant annet streame på HBO MAX ]

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Den fantastiske historien om Benjamin Button - Solide Fincher balanserer filmen
- Snatch - Gangsterkomedie som oser av kulhet og sort humor
- Fight Club - Mindfuck av dimensjoner