Anmeldelse av Relaxer, amerikansk film fra 2018

Komedie, Fantasi, Grøsser Spilletid: 91 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Noe av det særeste jeg har sett på lang tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.11.2021]

Året er 1999, og Cam gir sin bror Abbie den ultimate utfordringen. Den går ut på at Abbie ikke får lov til å forlate sofaen før han kommer forbi nivå 256 i TV-spillet Pac-Man. Det er en oppgave Abbie går inn for med liv og lyst, selv om det er en nærmest umulig oppgave. Vi følger Abbie i det han spiller og spiller og nærmest gror fast i sofaen...

Åpningsscenen er ganske så spesiell, og da skjønner vi at dette kan bli rart. En ung mann sitter å spiller TV-spill i bokseren, imens han hører på høy symfoniorkester og kormusikk til en mann bryter inn og synes musikken er for høy. Filmen åpner på en måte man ikke helt vet hva som egentlig foregår. Vi får dog se at en kar sitter å spiller et skate-TV-spill og er med på en utfordring som han får av en svært nazi kar som er nådeløs med hvordan han hele tiden truer spilleren med at han skal diskvalifisere ham om han ikke følger reglene 100%.

Dette er ganske så sært. Hele filmen foregår i ett rom. Hovedpersonen tisser på melkeflasken fordi han ikke får gå på do, og etterpå må han drikke det i en svært ekkel og syk scene. Han lever som et undermenneske. Han sitter å spiller i en sofa i sitt eget oppkast med fullt av melk over seg og får ikke legge seg ned eller forlate sofaen. Han spiller Pac-man.

Dette er noe av det særeste jeg har sett på lang tid. Alt minner litt om Napoleon Dynamite i den samme nerdete atmosfæren, men med mindre allmenn humor i det hele. Humoren er ganske sær i grunnen og går litt mye i de samme kretsene om og om igjen. Det gjør at dette ikke er en film for alle og at humoren må matche med seeren for å få noe særlig utbytte av filmen. For min del, lo jeg av noe, men filmen går seg noe fast innimellom. En del av kommentarene er litt morsomme, men dette er mer rart og snålt enn morsomt i lengden.

Folka i filmen tar sine ‘challenges’ svært så seriøst, selv om juksing er greit innimellom. Jeg skjønner ikke alt i filmen, fordi det ser ut som om noe er lov og andre ting ikke. Han sitter fast i sofaen og han vil ikke flytte seg fra sofaen uansett hva. Man skjønner også tidlig hvor dette beveger seg hen og når faktumet kommer, så blir filmen mer visuell, men personen i front sitter igjen som den store taperen. En del av situasjonskomikken og kommentarene er ganske artig, men filmen føles noe flat og er ikke like engasjerende hele veien, selv om dette virkelig er sært til 'tusan'.

Filmen er mer eksperimentell og med et enkelt plott som har mer å gå på i gjennomføringen. Presentasjonen er ikke dårlig, men filmen kunne hatt et kulere preg over seg. Mot slutten tar dette mer og mer av og det hele beveger seg mer og mer over i det meningsløse hjørnet. Det store spørsmålet er om han vil reise seg igjen. Du får en film på et avgrenset område og med det i tankene, fungerer dette greit. Filmen kunne dog vært artigere og med mer snert.

Sluttpoenget er også noe tragikomisk og med det tar filmen en ny vending. Det er også slik at man egentlig ikke vet helt hva man har vært med på når filmen er over. Men dessverre går filmen seg noe fast i at den står stille og har et for snevert konsept. Den virker med det noe for langtekkelig og latteren stilner litt etter hvert som man har skjønt premisset for filmen. Det er heller ikke nok at dette dras så langt det er mulig i form av at det er om å gjøre å sitte lengst å spille TV-spill.