Anmeldelse av The Boy Behind the Door, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Thriller, Skrekk Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Frustrerende ujevnt ungdomsmareritt.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.11.2021]

De 12 år gamle vennene Bobby og Kevin kidnappes plutselig, midt på lyse dagen! Mens Bobby våkner bakbundet i bagasjerommet på en bil, viser det seg av Kevin er innelåst på et rom og i fangenskap. Den vettskremte Bobby bestemmer seg likevel for å befri sin beste venn.

De visstnok virkelige barndomsvennene i regissørparet Justin Powell og David Charbonier, har tydeligvis satt “seg selv” i de to hovedkarakterene her. Bobby og Kevin er nemlig perlevenner, og når de altså begge kidnappes, svikter de aldri hverandre. Dette er noe av grunnprinsippet ved historien, og selv om dette er aldri så søtt og rørende, funker det ikke særlig godt i lengden.

Vi tilbringer nemlig ikke nok tid med Bobby og Kevin før de kidnappes, til at de virkelig når inn til hjerterota vår. Følesen av at det derfor er to mannlige regissører som tror det holder med en liten søt scene hvor guttene bedyrer sitt evige vennskap til hverandre, og at dette skal holde og bære empatien filmen ut, blir derfor påfallende enkel. Alt liksom for å sette igang den historien de egentlig vil fortelle, og skildre.

The Boy Behind the Door har helt greie filmtekniske kvaliteter, i lyd, lys og behersket bruk av spenningsmusikk. Historien skal også ha pluss for å ha noen twister på lur, samt noe såpass sjeldent som to unge gutter i hovedrollene i det som skal vise seg å være en forholdsvis sterk historie.

Eller… det er den i det minste på papiret. Den virkelige skrekken ligger nemlig, i hvert fall for oss voksne, i faktumet med at tusenvis av barn årlig nettopp blir kidnappet, misbrukt og/eller til og med drept, men uten at filmen virkelig blir skummel og creepy overbevisende nok til å påvise noe slikt. Dette er sikkert mye grunnet barna i hovedrollene, noe som gjør filmen til hakket for mye “ungdomsgrøsser”, også når det gjelder tematikken og den narrative utviklingen.

Og så er The Boy Behind the Door en slik film man sitter og irriterer seg grønn over, nærmest fra start til slutt. Det hele skjærer seg vel egentlig allerede når Bobby velger å gå tilbake til huset han nettopp har klart å rømme fra. Det skal liksom være rørende at han vil hjelpe kameraten. Men er det like troverdig?

Filmen videre skal ikke røpes for mye av, men la oss bare klart slå fast at den lider under mange av skrekkgenrens mange paradokser og ulogiske grep, som eksempelvis det klassiske ‘lukket hus-syndrom’. Her kommer man seg liksom aldri ut av huset, selv om det bare hadde vært å knuse ei rute. Unge Bobby vurderer heller aldri å forsøke å sjekke ut om det ligger andre hus og folk i nærheten. Videre gjør han også så mange dumme valg og ting, at det er vanskelig å ikke skjelle ham ut underveis, uansett hvor søt, ung og tydeligvis ganske dum han er.

Her får vi blant annet en scene som innebærer store mengder blod, men som forsvinner overeffektivt fort. I en annen scene forsøkes det å slå seg igjennom en dør, men uten å vurdere å låse den opp med hånden igjennom et stort hull. Men sider som dette er jo ikke stakkars Bobbys skyld må vite, han bare speiler regissørparets dumme manus og regivalg!

The Boy Behind the Door er rett og slett ikke eksempelet på en god grøsser, anno 2021. Den hviler alt for tungt på at man må legge til en stor dose naiv velvilje for at ting skal rettferdiggjøres, og manus og historie tar også mange dumme veier, kun for at ting skal gå opp. Ekstra ille er det at man ikke har giddet å skrive ting litt om, for slik å få det mer realistisk og troverdig. Guttenes manus er dessuten i overkant voksent og påfallende emosjonelt, mens den riktignok litt annerledes “badguyen” i historien egentlig aldri blir særlig creepy. Til det serveres det for mange klisjer, også tilknyttet denne personen. Og til slutt - ikke tenk for mye på filmens tittel, for den er også noe som irriterer og som ikke gir særlig mening utover det opplagte. Nei, jeg røpte ikke noe viktig her, bare hjalp deg med å slippe dette ene eksempelet på filmens mange irritasjonsmoment. Dette var egentlig litt som serien Stranger Things, bare i en litt mer skrekkelig versjon.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

• The Boy Behind the Door