Anmeldelse av Tre Nøtter til Askepott, norsk film fra 2021

Eventyr, Familie, Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 6 år

Solid og pen norsk "Frost 3"!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.11.2021]

Unge Askepott bor på en gård oppe i den norske fjellheimen, sammen med sin stemor og stesøster. Etter at hennes far og mor døde, er livet hennes redusert til å handle om daglige gjøremål og slit på gården, alltid overvåket og under stemorens jernhånd. Når Askepott en dag møter på selveste prinsen ute i skogen, starter en forandring som snart skal toppe seg med magi, slottsbesøk og kanskje også giftermål!

I regi av Cecilie Mosli er det en riktig så norsk juletradisjon som her får seg en moderne og ny overhaling. For mange er den tysk-tsjekkiske versjonen fra 1973 nærmest synonymt med julaften. For enda flere og unge barn vil trolig også denne nye versjonen godt kunne få samme status.

Mosli er kjent som både skuespiller og regissør, og hun har stått bak kamera på serier som norske Mammon, samt en episode av amerikanske Grey’s Anatomy. Arbeidet hun og teamet har gjort med nye Askepott, oppleves i stor grad som ganske vellykket. I hvert fall i så god grad man kan gjøre en delvis utdatert historie moderne og ny.

Mye av problemet med originalhistorien ligger nemlig blant annet i utdaterte kjønnsroller, i den litt rare tematikken og logikken. Noe av dette er selvsagt, og med hell, oppdatert. Eksempelvis lekes det litt med giftermålstematikken, og mannfolka oppleves ikke fullt så overlegne og macho som i 1973. Godt er nå dét.

Samtidig hviler hele historien på eventyrformelens helt sentrale ulogikk, som når prinsen skal finne den ekte Askepott, kun ut ifra hvem som passer den berømte skoen. Som om dét skulle bevise noe som helst, i steden for å kjenne igjen ansiktet hennes? Både Prinsen, Stemoren og andre lider tydeligvis av sterk ansiktsblindhet, og forstår ikke at det er Askepott som er utkledd enten som bueskytter eller prinsesse. Hmm… snodig.

Eller som når Askepott, og andre, flere ganger kunne ha avverget og unngått både det ene og det andre, men hvor den filmatiske ulogikken i stedet treffer inn. Her kunne man fint jobbet mer rundt slike ting og fått historien mer smidig. Barn av i dag vil nok nemlig gjennomskue og merke slike svakheter fort, og lurer sikkert fælt på enkelte teite ting her.

Askepott anno 2021 skal ha et stort pluss for å forskumle stemoren veldig godt! Ellen Dorrit Petersen både ser og høres fabelaktig ut, med sine iskalde blikk og markante høye kinnbein, og hun hjelpes dessuten godt av drønnende skummel musikk når det trengs. Den tullete stesøstera blir da mer som det komiske innslaget å regne, med flere morsomme replikker og scener.

Selve Askepott er med bedårende nydelige popprinsesse Astrid Smeplass i front, helt fabelaktig, både utseendemessig og spilt. Hun føles perfekt castet, og fremviser noen virkelig pene blikk, balansert spill og reaksjoner her og der. Kjemien med også bra castede og billedpene Cengiz Al er også veldig god, og Bjørn Sundqvist er fin som hjertegode Alfred.

Andre gode ting med Tre Nøtter til Askepott er det visuelle og produksjonsmessige. Lyssettingen, fargene og “eventyrfilteret” føles riktig innstilt her. Det sveipes mye over fjell og land, nordlyset brukes pent og stemningsmessig, og det norske landskapet er med på å gjøre dette til det nærmeste en live-action versjon av Frost som kanskje noen gang er laget!

Dette er selvsagt strålende Norges-reklame, og burde få ivrige turister til å sikle etter landet her i nord! Vi får fremdeles også “vondt” av måten Askepott behandles på, mens søsteren hennes blir omtalt som for feit. Kanskje ikke allverdens dybde i karakterene sånn sett, og filmen kunne også her lagt inn enda mer skarpe stikk til både det ene og det andre. Replikkene går også litt treigt for seg, særlig i filmens første halvdel, samtidig som vanligvis dialektsnakkende Smeplass og Petersen ikke føles å holde tunga rett i munnen hele tiden. Som familiefilm treffer Askepott uansett godt, om man sluker den som en god, gammeldags eventyrfilm, hvor humor, sjarm og minner til 73-versjonen blir som ekstra godbiter for oss voksne.

Tre Nøtter til Askepott oppleves som en nokså vellykket, solid, og pen nyinnspilling av det som tross alt kanskje ikke er en moderne nåtids kjærlighetshistorie i alle ledd. Til tross for enkelte oppdateringer, inkludert noe omskrevne kjønnsroller og et lite skeivt kyss mot slutten, kan vi tross alt være glade for at man ikke har gått bananas i å være politisk korrekt heller. Det kunne også blitt veldig feil. Sluker man det gammelmodige her, vil dette derfor fort bli en smått nostalgisk og ikke minst stemningsfull juleopplevelse, for både små og store.

(Foto/Copyright: Storm Films/Nordisk Film Distribusjon)

- Eventyret om Askepott - Flott og ufarlig Askepott anno 2015
- 3 Nøtter Til Askepott - Klassisk eventyr som man aldri får nok av