Anmeldelse av Those Who Wish Me Dead, kanadisk film fra 2021

Action, Drama, Thriller Spilletid: 100 minutter

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller
- Streaming - Les flere.

Formelthriller med Angelina Jolie...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.11.2021]

Hannah er en brannmann stasjonert på en brannpost i skogen. En dag snubler hun over en gutt med en dyster hemmelighet i bagasjen som kan felle mange personer. Noen personer følger etter gutten og tenker å drepe ham fordi han vet for mye...

Alt er veldig typisk på mange plan. Tittelen hentyder på at det er noen som har gjort ting med dødelige følger som de har dekket over. Dette vil de ikke skal komme ut og derfor tenker de å drepe alle som vet noe for å slette alle spor. Så filmen handler om jegerne som prøver å drepe de som vet for mye før det er for sent, samtidig følger vi også de jagede. Og for å gjøre filmen ekstra interessant blir en skogbrann skapt for å dekke over spor og gjøre ting vanskelig for de jagede.

Dette begynner som et realt drama og utvikler seg til en thriller. Det er en litt eldre struktur i filmen som minner om det man fikk servert for noen tiår siden. Du får et komplisert og innviklet plott det er vanskelig å henge med på. Det er i starten mange rollefigurer vi følger og det tar litt tid før filmen kommer skikkelig i gang. De skruppelløse folka er ganske brutale og skyr ingen midler for å få det som de vil. Denne brutaliteten er med på å øke aldersgrensen litt og gjøre dette mer dramatisk, men likevel føles dette bare som et billig triks i så måte.

I starten bruker vi lite tid med gutten og Angelina Jolie. De 'bounder' mer etter hvert og blir etter hvert hovedrollefigurene i filmen. Jolie viser oss mye sitt vakre fjes, men er ikke en god nok skuespiller til å kjøre showet alene i dramascenene. Hun er dog grei og fungerer ok, men blir for statisk og begrenses kun til et kjent fjes, som nok er grunnen for mange til å se filmen. De ‘onde’ i filmen er ganske hensynsløse og føles ikke troverdig nok de heller.

Regien er ved Taylor Sheridan, kjent for den kritikerroste filmen ‘Wind River’ fra 2017 med Jeremy Renner og Elizabeth Olsen. Med det i bakhodet kunne dette blitt et underholdende skue om bare Sheridan klarte å holde samme regigrep på ‘Those who wish me Dead’, men der feiler han faktisk ganske mye. Regien er dog ved et minimum for at man føler man får noe ut av filmen, og selv om det tekniske er noenlunde bra gjennomført som en A-film, så er dette så utrolig klisjemessig at man stort sett kan ha mer igjen for å gjøre mye annet i livet enn å bruke tid på dette om man ikke er ekstrem Angelina Jolie-fan og må se alt hun er med i.

Alt i alt er dette veldig midt på treet, på grensen til det ‘overfordummende’. Vi skjønner raskt hvor dette bærer hen og vi bryr oss heller ikke om hva info ‘de jagede’ sitter på. Dette er mer bare å se hvordan ‘de gode’ vinner, fordi det bør de gjøre i en slik film. Filmen følger med andre ord bare standardformelen på en thriller. Føler filmen har mye å hente på et bedre manus. Dette er rett og slett ikke spennende nok, eller for tamt og for få detaljer til å føles underholdende. Det hjelper ikke at ting i utgangspunktet er overkomplisert på en dårlig måte og slett fortalt i starten. Dette var uengasjerende for en som har sett alt for mye lignende.

[ Filmen kan streames på HBO MAX ]

- Wind River - Veldrevet dramathriller med sterke tematiske elementer

- Angelina Jolie flekser litt muskler i en hyllest til 90-tallet.

Canada, USA