Anmeldelse av The Harder They Fall, amerikansk film fra 2021

Drama, Western Spilletid: 130 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Westernfilm - Les flere.

Fet ‘Tarantinosk’ westernblanding!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2021]

Vi følger Nat Love som er en røver som raner bankranere. Og samtidig som han bygger seg opp er hans store vendetta å få has på den badass karen Rufus Buck som drepte foreldrene hans da Nat var liten gutt. Så bygger alt opp mot det store oppgjøret...

Alt starter med infoen om at selv om filmens innhold er oppdiktet, eksisterte personene den omhandler. Det starter med en gutt som blir kuttet i pannen, og den gutten kommer tilbake som voksen og er en del av denne actionpregede handlingen med et veldig kult og rikt rollegalleri med hardtslående blaxploitationvibber med store navn som Jonathan Majors, Regina King, Idris Elba, Lakeith Stanfield, Zazie Beetz og Delroy Lindo i rollene. Filmen får meg hele veien til å sitte ytterst på stolkanten og følge med hva filmen gir meg. Liker hvordan filmen ikke overforklarer noe og gradvis setter oss inn i det som egentlig foregår i fortellingen, hvem som er hvem og hvordan alt henger sammen.

Regien er ved Jeymes Samuel som gjør sin første spillefilm på over timen. Han har riktignok prøvd seg på westernfilm før med ‘They Die by Dawn’ fra 2013 på bare 53 minutter lengde på, men dette er det første steget opp i de skikkelige regirekker, selv om også ‘They Die by Dawn’ hadde flere gode navn på blokka som Rosario Dawson, Kelly Hu og Michael K. Williams i rollene. Fotoarbeidet i The Harder They fall er meget partent med nydelig naturfoto. Filmen er heftig kult klippet, og med heftig musikkbruk og kreativ bruk av tekster innimellom for å understreke poenger. Det er litt Tarantino-feeling over denne filmen og Samuel elsker å blande inn mye fra tegneserier og annet knask inn i regien.

Filmens musikk, bilde og handling spiller på lag på imponerende kult vis. Musikken er veldig variert og nesten litt Fugeesaktig i stilen med Lauryn Hill er med på å befeste sammen med blant annet Seal, CeeLo Green, Alice Smith og Dennis Brown og med soundtrack fra selveste Jay Z. Du får mye kule tekster med attitude som: ‘I make the Guns go bad’. Det er noe Tarantinoinpirert over musikken også med noe hip hop-rap innimellom slagene og mengder av forskjellige og kreative innspill på musikken, både når det gjelder sang og stilarter.

Dette føles veldig energisk og leken i form og stil, men følger westernformelen meget godt med mange nye triks i ermet for å skape friskhet inn i verket. Dette er drivende godt laget og ganske engasjerende reint underholdningsmessig også. Dette er blodig western. Filmen er veldig stilistisk voldelig, litt i gladvoldsjangeren. Dette er virkelig en real westernfilm med dillegence, togrøveri, våpen og gjenger som er ute på tokt og etter hevn. Synes filmen følger det rette westernterntempoet, men på grunn av musikkbruk og vold, så føles dette ganske drivende kult hele veien. Det er også ganske kult at fargede er i front for dem vi følger.

Handlingen føles nok mer fet og engasjerende enn den er fordi dette er veldig klisjepreget og erketypisk for western å være, men fungerer fordi innpakningen er såpass gjennomført. Filmen er dog noe lang og det er perioder midt i filmen, der dette ikke treffer like hardt, men filmen er såpass vellaget og gjør sine saker så bra underholdningsmessig. Finalen mot slutten er meget intens med mye kuler, krutt og oppgjør som gjør dette meget kult å se. Og du får også en ende på visen med mye følelser og noen fiffige vrier.

Alt i alt er det svært mye å applaudere i filmen som føltes meget spennende i både sammensetning og stil. Med andre ord fikk jeg smaken på mer av regissør Jeymes Samuels fremtidige verk som filmskaper, så er dette en aldri så liten kul og sterk filmskaper verdt å se opp for i årene som kommer. Om du er glad i western er dette, holder dette til en femmer på terningen og noe du bør prøve deg på om du liker western eller Tarantinos nyere filmer. Filmen treffer på det meste den prøver seg på, og at Netflix plukket opp dette er absolutt å skjønne, fordi dette var både folkelig, kult og filmatisk en fest. Jeg stopper der og bøyer meg i støvet fra sanden, kruttet fra revolverne og de fargerike rollefigurene som alle stilner når rulleteksten får oss til å steppe ut av dette fete westernuniverset.

[ Filmen kan streames på Netflix ]

• The Harder They Fall