Anmeldelse av Malignant, amerikansk film fra 2021

Kriminal, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.

Mordmysterium med en ond skikkelse...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2021]

Etter at Madison Mitchells ektemann blir drept rett foran henne i deres eget hus, blir livet aldri det samme. Det skal også legges til at noe mørkt og ikke menneskelig har myrdet mannen og hjemsøker henne etter dette. Og morderen slår til igjen og igjen og samtidig opplever Madison skremmende syn, og etter hvert lærer hun at disse blir svært utslagsgivende å skjønne for å både løse drapene og redde sitt eget skinn...

Regien er ved skrekkmesteren James Wan, kjent for filmer som Saw, The Conjuring, Insidious, Aquaman og Fast and Furious 7. Denne gangen er det en splitter ny skrekkfilm han har skapt med mye mørke saker i det veldig spøkelsesaktige landskapet. Du får også store forventninger når Wan lager skrekkfilm. Det fordi han vet hva han holder på med, men denne filmen føles nok noe mer uferdig enn for sitt eget beste. Men det skal legges til at filmen har fått veldig blandede mottakelser av kritikerne der noen liker dette langt bedre enn andre.

Det hele begynner med en voldsom episode på et godt bevoktet sykehuslignende sted. Der går en ond skapning løs og dreper mange før han blir tatt ned for telling. Og når han blir tiltalt med at han har vært en slem gutt, så svarer han gjennom radioen at han skal drepe dem alle. Så ser vi konturene av noe som lyser inne i forskningsteltet i hodet på gutten. Vi ser dog ikke hvem denne personen er. Synes også filmen holder for mye på denne hemmeligheten. Det gjør at vi får en kul slutt med mye blod og gore, men en svak oppbygning til den starter.

Alt begynner med et pang, men man ser ikke så mye og dette viser seg ikke som veldig skremmende i starten annet enn at noe er i gjerdet man ikke vet, men i det overnaturlige hjørnet. Det blir dog noe mer skrekk etter hvert, men det er meget tradisjonelle greier med Jump Scares og samt skrekk-klisjeer på løpende bånd. Det er av den sorten hvor en sitter i sofaen og når lyset flasher, sitter det ingen der. Onde krefter i form av spøkelsesskikkelser kommer etter og skremmer våre ‘venner’ i filmen.

Filmen har ikke en gjennomført skummel atmosfære og mellom slagene er ikke dette like potent, utenom helt på slutten. Det gjør at dette føles som en variabel skrekkfilmaffære. Det betyr at ikke alt James Wan tar i som blir til god mørk skrekk av det solide slaget. Dette føltes mer uferdig og hadde både trengt en omskriving eller to og samt bedre regi også. Noen av scenene er dog teknisk sett gode nok, men sammensetningen og den ‘mørkerøde’ tråden mangler. Med andre ord er ikke dette potent nok i lengden. Hadde bare hele filmen vært på høyde med de scenene når skrekken virkelig sitter, så kunne dette blitt riktig så bra.

Likevel vil nok filmen skremme tenåringer som ikke har sett mye skrekk før. Men du bør ikke forvente deg det skrekkeligste, så blir du kanskje positivt overrasket over at dette faktisk er helt ok skuring, selv om filmen i sin helhet føles aller mest som dusinvare, mer enn eksklusiv skrekk du opplever sjeldnere. Den visuelle profilen i filmen kunne også vært bedre. Jeg tenker på alt fra produksjonsdesign til fotoarbeid, klipp og lignende. Følte det manglet noe i helheten i produksjonen av filmen. Skrekkscenene er faktisk ganske kule til tider, men det mangler en del i limet i filmen.

Selve historien i filmen virker noe hul. Vi skjønner raskt at noe ondskap er på ferde, og av det overnaturlige slaget, men vi får ikke se helt hvor det kommer fra. Noen småting skjules for oss i starten, men uten dette hadde nok filmen falt helt sammen, med tanke på at det ikke er mye å koke suppe på denne ‘skrekkspikeren’. Det er heller ikke mye driv å spore i starten. Vi ser at personer blir skremt, men vi blir ikke så skremt selv når vi ser på. Mye er klippet bort og du føler du blir snytt for noe av skrekken, særlig den som ikke vises for deg. Det er også noe å hente i hvordan filmen presenteres.

Men det skal legges til at filmen begynner veldig svakt, og blir langt bedre utover i filmen, slutten er faktisk ganske grei intens. Det gjør at dette redder seg inn litt over midt på treet, i en skrekkfilm som har sine øyeblikk, men mangler en del for å briljere. Noe kunne sikkert vært reddet i en kortere klippet og mer intens film. Men det som skurrer mest i filmen er ikke selve skrekkscenene, men hvordan alt henger sammen reint filmmessig.

Rollefigurene er ikke stort å gripe fatt i, men likevel er noen skrekkscener veldig kule, men dette går ikke så bra i hop og scenene mellom skrekken føles som de ikke er av samme kaliber og passer ikke bra nok sammen med skrekken, både visuelt, følelsesmessig og føles tamme og blasse reint filmteknisk. Man blir også litt lei gjennom filmen, fordi filmen ikke klarer alltid å engasjere like mye. Den virker med det noe for lang, men selve slutten har dog noe å komme med og med en liten snedig tvist og mye skrekk i den delen med ‘dugelige’ effekter.

Men alt i alt er dette ikke så ille som det hørtes ut som, bare det at jeg forventer mer av James Wan. Min score er dog justert opp i mot det andre jeg har sett av skrekk i samme sjanger. Og det er langt i fra en dårlig skrekkfilm, bare ikke så god som den kunne vært. Samtidig ser man raskt at dette ikke er en film man kommer til å trekke frem om noen år som en skrekk-klassiker, til det er dette alt for anonymt skapt.

[ Filmen kan i skrivende stund Streames på HBO MAX ]

- Aquaman - Havmannen drukner nesten i effekter
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning
- Insidious: Chapter 2 - Raffinerer inntrykket fra første film
- Insidious - Familien opplever det komplette marerittet...
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill