Anmeldelse av The Deep House, fransk film fra 2021

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 85 minutter

Undervannskrekk i et spøkelseshus...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2021]

Vi følger Tina og Ben. De er et stormforelsket par som filmer og opplever forlatte hus og skaper videosnutter de legger ut på Youtube. En dag kommer de over et veldig spesielt hus. De blir vist stedet av en fåmælt kar de ikke vet så mye om. Og når de kommer frem må de dykke ned i en innsjø. Der finner de en eiendom på bunnen med et skummelt hus på. De tar seg inn i huset og plutselig befinner de seg i skremmende omgivelser som i et mareritt de ikke kommer lett ut av...

Det er en litt sommerlig 'fealing' i filmen. Du får en skildring av det forelskede paret som tenker snart å gifte seg. Filmen har ganske bra lekent fotoarbeid for en slik film å være. Filmen har en del veldig kule filmlokasjoner utført med dronefoto fra luften. Dette minner litt om Blair Witch Project helt i starten, men det er bare fordi ting filmes og at noen skremmes i et skummelt hus. Undervannscenene er ganske kule til tider og er gjennomførte. Undervannsfilmer er en egen greie der The Abyss føles som kongen av generen. Men dette er mer skrekk og langt mørkere.

Regien er ved Alexandre Bustillo og Julien Maury som gav oss Leatherface i 2017. Du får noen tegn underveis og dette bygges opp som en real skrekkfilm. Alt begynner lyst blir mer og mer skrekkaktig. Det hele kan minne litt om Paranormal Activity under vann. Skrekken formes av at vi ikke vet hva som gjemmer seg i husets mørke under vann. Dette blir ganske freaky når dykkerne hører lyder og litt etter litt finner ut at de ikke er alene. Spenningskurven går gradvis oppover underveis i filmen og er med på å sette standarden i filmen. Vi føler virkelig at vi er med på litt av en spooky oppdagelsesferd.

Stemningen i filmen er til å ta å føle på. Du sitter bare å venter på at du skal bli skremt. De to youtuberne er svært uredd og tenker ikke over at ting er skummelt. Det er verre for oss seere, da vi vet at dette er en skrekkfilm. Men helt hva som venter oss i dypet av skremmende saker, tenker jeg ikke å avsløre, annet enn at dette er ganske spookey. Jo lenger de beveger seg inn i huset under vann, jo mer spennende og skrekkaktig blir dette. Det lukter trøbbel lang vei for youtuberne, så gjenstår det bare å se hva mystikken skjuler av skremmende saker.

Det blir noen 'jump scares' underveis, men heldigvis ikke så mange. Som skrekkfilm er dette bra effektivt når filmen Og slutten er meget klaustrofobisk og samt intens når de finner ut at de ikke er alene i huset under vann. Filmen er bra effektiv i skrekken når den er på topp, men noe av skrekken er enklere laget og da faller dette mer sammen. Skrekken er også mer klaustrofobisk mot slutten og mindre helhetlig. Da går filmen seg mer fast og føles ikke like skummel lenger. Synes veien til målet er mer skummel enn når katta er ute av sekken. Du får dog svar underveis på selve mysteriumet, men dette kunne vært mer fullkomment.

Filmen er ikke intens nok i lengden og konseptet for filmen blir for enkelt til å fylle all spilletiden i filmen. Det gjør at filmen kollapser litt mot slutten. Det blir også for mange skrekkfilmklisjeer, og det er ikke mye nytt å spore i filmen, annet enn undervannskrekk som ikke er overbrukt til nå i filmhistorien. Jo mindre skrekkfilm du har sett fra før, jo bedre føles kanskje filmen. Til tross for alt det negative, så er det noe kul skrekk å spore til tider, særlig når filmen bygges sakte men sikkert opp, før filmen mister det mot slutten igjen. Slutten er også alt for enkel og klisjemessig den også, uten at jeg skal avsløre hva som skjer.

[ Filmen kan leies på Youtube, Google Play, Viaplay, Blockbuster.no og Apple TV ]

- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Among the Living - En nerve jeg ikke har sett i skrekkfilmer på lenge