Anmeldelse av Cop Out, amerikansk film fra 2010

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 107 minutter

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Actionkomedie med Bruce Willis av Kevin Smith

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2021]

Jimmy Monroe og Paul Hodges er to politimenn i New York. Etter å ha mislykkes med å arrestere en en kriminell, blir de suspendert fra tjeneste. Jimmys datter skal gifte seg, og bryllupet kommer til å koste mye. Jimmy er fast bestemt å betale for bryllupet selv. Jimmy ønsker da å se et sjeldent baseballkort fra 1952. Men etter å ha blitt ranet av forsvinner baseball-kortet. Det tvinger Jimmy og Paul ut på eventyr for å forsøke å finne kortet som er Jimmys måte å betale for datterens bryllup. Det blir alt annet enn enkelt...

Regien er ved Kevin Smith, kjent for filmer som ‘Clerks’, ‘Chasing Amy’ og ‘Dogma’ med rollefigurene Jay og Silent Bob som artige innslag. Som vanlig er dialogen ganske nerdeaktig med Kevin Smith på regien. Filmen er spekket med mye populærkulturelle referanser om alt fra Tim Burton-filmer til Godzilla. Dette minner ikke helt om tradisjonelle actionfilmer i stilen. Det hele ser mer ut som en indiefilm med action inkorporert. Noe som gjør at dette føles litt spesielt å se.

Humoren er enkel men replikkene er litt mer moro enn selve situasjonskomedien som utspiller seg. Noen scener er ganske moro med to i front der den ene blir prylet og den andre som skal passe på bruker tid i telefonen i stedet. Synes dialogen er litt mye ‘drittsnakk’ og humoren er med det noe enkel. Og selv om noe av det som sies er ganske moro, opplever jeg ikke at jeg tror på måten replikkene fremføres på. Det hele blir i grunnen ganske kunstig på replikkfronten. Det blir også veldig mye snakk, uten at Smith klarer å dra noen kul Tarantino-dialog på noe plan. Dette går de fleste ganger litt for langt i komediens tjeneste på svært tilgjort stil, på grensen til det tåpelige.

Cop Out var mest interessant å se fordi jeg har sett mye Kevin Smith-filmer og liker mye av det første han lagde som var noe nytt og kreativt materiale fra det glade 1990-tallet med skikkelig nerder i fokus i sammen med noen fuck-ups. Alt føles litt lavmeldt til tider og det er mye fokus på snakk mer enn action til tider. Dette er selvsagt typisk for en Kevin Smithfilm. Det samme kan sies om musikkbruken som er mer spesiell med mye sære men kule låtvalg som piffer opp inntrykket noe. Det er moro med en del utrolig artige Dance-låtvalg fra 1990-tallet som fikk meg til å flire godt. Ellers er Beastie Boys også representert og de føles kul i filmen.

Filmen har mye oversiktlige bilder og en klipp som føles passe variert. Kameraføringen er litt mer eksperimentell med blanding mellom faste kameraer og håndholdt kamera som svinger seg frem og tilbake for å skape kule overganger mellom scener. Noe av dette virker friskt utført, selv om du blir slått helt i bakken av verken foto eller scenografi. Dette ser i grunnen mer tradisjonelt ut reint visuelt sett og har ikke så mye med seg ut over selve filmfortellingen. Med andre ord minner dette om mye annet Kevin Smith har laget, men med et mer tradisjonelt konsept som ikke stikker seg mye ut i mengden.

Skuespillet i filmen er ikke noe særlig. Bruce Willis fungerer ganske dårlig i filmen og det ser ikke ut som han liker å lage film lenger, dette vitner mer om en actionstjerne i fritt fall. Det samme kan sies om Tracy Morgan, som føles noe mer slitsom i sin rolle, som et virkelig krampaktig komisk alibi i filmen. Morgan er egentlig stand-up-komiker og del av Saturday Night Live fra 1996 til 2003. Men Morgan viser seg ikke helt å vise seg tilliten verdig å være del av hovedrollen i denne buddy-komedien. Stiffler i American Pie (Seann William Scott) er også med i filmen og han spiller den typiske ensformige rollen han alltid spiller. Og de tre nevnte skuespillerne danner etter hvert en trio, som ikke føles særlig givende sammen, verken hver for seg eller kjemi sammen.

Dette er en ganske forglemmelig film som mest er obligatorisk for Kevin Smith-fans. Om du føler deg klar for en enklere og særere komedie, så kan nok dette falle i smak for det rette publikumet. Misforstå meg rett, for jeg synes ikke at dette er dårlig, men heller litt mer midt på treet og kunne med fordel ha vært enda mer spenstig på både komikkfronten og actionfronten.

Filmen mangler rett og slett en del driv og spenning for å fenge bra. Dette kunne selvsagt vært tilgitt om filmen hadde fått meg mer til å le, men de store latteranfallene holder seg unna meg og filmopplevelsen føles mer middelmådig. Føler vel handlingen ikke tar helt fenger meg heller. Det gjør meg litt mer likegyldig til filmen enn jeg skulle ønske. Enden på visen er også svært enkel den også og passer i således helt sammen med resten av inntrykket filmen gir.

Terningkast: 3-

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Zack and Miri Make a Porno - En litt 'fucked up' film
- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

• Cop Out