Anmeldelse av Titane, fransk film fra 2021

Drama, Thriller, Skrekk Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

- Thriller - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

Gullpalmevinneren provoserer, engasjerer, og forundrer.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.11.2021]

Alexia blir alvorlig skadet i en bilulykke som barn og får i ettertid operert inn en titaniumsplate i hjernen. Flere år senere, som ung voksen, bedriver hun hverdagen med jobb og det som tilsynelatende kan se ut som seriedrap! Når hun så plutselig blir etterlyst av politiet, blir hun tvunget til å gå i dekning og gir seg ut for å være den forsvunnede sønnen til en traumatisert brannmann.

Og med denne snodige historien og utviklingen, må årets Gullpalmevinner fra Cannes sies å være litt av en snodig og voldsom filmopplevelse. Regissør Julia Ducournau slo igjennom i 2016 med den også sære og spesielle kannibalfilmen Raw, og viderefører med Titane sin konfronterende og sterke filmatiske stil.

For historien om Alexia er virkelig tidvis rå, brutal og så “in your face”-tydelig at hele filmopplevelsen blir som en fysisk anstrengelse, i takt med det Alexia og andre karakterer selv gjennomgår.

Det er som man sitter og kjenner lukten av både bensin, olje, blod, svette og tårer underveis, samtidig som man vrir seg i stolen til særlig de fysiske tingene Alexia gjennomgår. Slik også Julia i Raw (skuespiller Garance Marillier som morsomt nok også har en rolle her i Titane) ble skildret så rått og audiovisuelt “nære”, ja der blir også Alexia så nærme oss at hun blir som å ta og føle på.

Og selvsagt er også dette mye av poenget. Alexia skal trykkes i trynet vårt, blant annet for å konfrontere oss med ubehageligheter vi vanligvis skånes for, innen klassisk kommersiell film. Regissør Ducournau tar bort bomullen for oss og presser heller bilder og lyd helt innpå oss, uten filter. Alexia skal ikke være enkel å like, og som det utskuddet hun er, møter hun også på Vincent, en annen kar som sliter og er forstyrret på sitt eget vis. Sånn sett finner de to noe felles i hverandre, og utvikler et forhold hvor deres begges behov for nærhet, det å bli likt, sett og elsket, blir litt mer tilfredsstilt.

Titane er dels en film som sneier innom body-horror genren, hvor særlig David Cronenbergs Fluen (1986) og Crash (1996) er relaterbare titler, men også den hvor det nære og harde voldsuttrykket kan minne mye om Quentin Tarantinos måte å vise det kroppslige og fysiske på.

Interessant nok blir den også i et parti som en veldig vellykket mørk komedie å regne, noe man skulle ønsket den gjorde mer av, og oftere! Man sitter også igjen med enkelte spørsmål. At ikke flere merker at Alexia er dame, og ikke mann, er eksempelvis en liten akilleshæl i filmen som krever litt velplassert godvilje av oss for ikke å irritere for mye underveis.

Og hvorfor er egentlig Alexia som hun er? Hvorfor lekker hun olje, er hard som titan, og mangler empati for medmennesker? Her ligger dog også noe av det smarte i å la oss selv tolke og fundere på slikt underveis. Filmen tilfører også her et ekstra lag av kvalitet man ikke kan se bort i fra, enten man liker det eller ikke.

Hovedrolleinnehaver Agathe Rousselle som Alexia har gått inn i rollen med hud og hår, og hun kan vanskelig betegnes som noe annet enn eminent spilt, og dedikert gjengitt i karakteren Alexia! Titane kan med rette betegnes som en unik filmopplevelse, men hvor det subjektivt skorter litt på engasjementet og følelser, ihvertfall for undertegnede. Filmen utfordrer dog på så mange punkter, steder hvor man er vandt med å tilfredsstilles behagelig, at det står stor respekt av dette. Som filmskaper tvinger Ducournau på oss hjerneaktivitet, mer enn å “stjele” dette, og filmene hennes skal tydeligvis kjennes på kroppen og intellektet, og akkurat der lykkes Titane veldig!

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

- Raw - Vi er alle dyr.

• Titane