Anmeldelse av Frankenhooker, amerikansk film fra 1990

Komedie, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 85 minutter

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- Skrekkfilm - Les flere.

Absurd, moderne Frankensteininspirert skrekk-komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.11.2021]

Jeffrey Franken jobber som arbeider på et kraftverk og driver samtidig å spesialisere seg som en bioelektrisk vitenskapsmann. Han er forlovet med Elizabeth, som er litt overvektig og har prøvd alt av slanking. Men hun opplever sitt livs mareritt når Elizabeth får en automatisk gressklipper i gave av Jeffrey, da hun rett og slett blir overkjørt av gressklipperen og blir brutalt drept. Men Jeffrey gir ikke opp kjærligheten til sin Elizabeth og prøver å gi Elizabeth nytt liv med hennes hjerne og hode og samt finne den perfekte kroppen til henne. Det er duket for litt av en forskerfarse...

Etter en heftig tur på ‘strøket’ kommer hovedpersonen hjem med prostituerte med flotte kropper. Han har planer om å bruke deler fra dem, men etter at han ikke klarer å velge en å gå for, har han plukket ut en hel gjeng kvinner. Men ting går ikke som planlagt og da en av dem finner noe i vesken hans de tror er narkotika, så begynner de å røyke det, men det resulterer i at de alle eksploderer og Jeffrey Franken får da mange kroppsdeler som han kan sette sammen for den perfekte kroppen for Elizabeth. Da får vi forklart hele tittelen i denne meget skrudde, mørke skrekk-komedien.

Alt begynner i litt Frankesteinaktig stil med en forsker som prøver å få liv i en hjerne med elektroder. Filmen har en utrolig rar tittel og filmen er selvsagt inspirert av Frankenstein som er kjent for å prøve å gi liv til dødt materiale tillegg til at filmens hovedperson prøver å skape liv i en kvinne han elsket før hun ble kjørt over av gressklipperen. Dette er en moderne Frankenstein-filmatisering med litt humoristiske undertoner med en handling satt sammen på absurd vis.

Filmen er laget av Frank Henenlotter og det gjør nok også sitt til at en som heter Frank også lager film med Frank i tittelen og samtidig har et ordspill og handling fra Frankenstein. Henenlotter er en spesiell filmskaper som jeg har hatt gleden av å følge igjennom hans mange absurde og skrekkelig sjarmfulle filmer som Basket Case-filmene samt Brain Damage som også falt i smak. Frankenhooker begynner litt tamt synes jeg, men med typisk Henenlottersk effektmakeri. Skuespillet er veldig ‘over the top’ og mange rollefigurer er skapt helt i trå med Frank Henenlotters typiske stil og humoristiske absurditet.

Det er mange spesielle scener i filmen. Og selvsagt får vi noe naken hud hos kvinnene i denne rare skrekk-komedien som er løst basert på Mary Shellys Frankenstein fra 1818. Du får en rekke merkelige scener i filmen. Det er rart når hovedpersonen borer seg i hodet med en håndholdt boremaskin. Og etter hvert som dette drar seg til, blir dette mer og mer likt Frankenstein. Men synes filmen ikke tar seg for store friheter og føles mer som en sprø gjenfortelling av det klassiske verket. Det blir til og med snakket norsk i filmen av en som skal være svensk.

Frankenhooker er den filmen av Frank Henenlotter jeg liker dårligst av de filmene jeg har sett til nå. Det fordi jeg føler filmen ikke har noen engasjerende historie å fortelle. Ikke er den morsom nok heller, men den er passe sprø, men har ikke helt den sjarmen og sammensetningen som jeg forventet. Den er dog litt Henenlottersk, men uten å slå helt på stortrommen. Filmen er også litt overlesset med spesialeffekter, og i samme åndedrag er ikke resten av filmen så godt laget heller.

For min del var ikke dette noe match etter mine preferanser. Det moro i filmen er å se at hovedpersonen skaper en frika prostituert som er veldig skrudd til, men dette føltes ikke godt nok i seg selv. Følte heller at dette var mer merkelig enn bra laget. Men om du liker typiske b-filmer i det absurde hjørnet, er dette noe å prøve seg på. Dette føltes som et merksnodig eventyr satt til vår tid, og selv om dette skal være i krysningen mellom skrekk, komedie og mørket, så er ikke dette spenstig nok og mangler et skikkelig manus. Mot slutten tar dette meget av og da ser vi litt konturene av en Basket Case-aktig film, men dessverre kommer det alt for sent i filmen til at jeg ble forført av det jeg opplever. Selve sluttpoenget er dog ganske komisk, derfor redder filmen seg inn på midt på treet.

Terningkast: 3-

- Basket Case 3: The Progeny - Enda sykere og med mer gore enn forgjengeren
- Basket Case 2 - Mer freaks og mindre spenningskurver
- Brain Damage - Merkelig men sjarmfull kultfilm fra skaperen bak Basket Case
- Basket Case - En bisarr liten rakker!

• Frankenhooker
  • blu-ray.com