Anmeldelse av Madame X, amerikansk musikkutgivelse fra 2021

Musikk, Show, Dokumentar Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Musikk og konsertfilmer - Les flere.
- Dokumentarfilm - Les flere.

Dronningen gjør det igjen, og vel så det!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.10.2021]

Men legenden Madonna var ikke død, for dem som måtte være i villrede og tro noe slikt. De siste årene har hun som kjent bodd og virket fra Lisboa, noe som inspirerte hennes siste album Madame X til å implementere og lage musikk i både fado- og latininspirert stil. Resultatet ble et album nærmest strippet for de klassiske hitsene, men derimot en musikalsk opplevelse av det mer sære, fascinerende og, i klassisk Madonna-stil, nyskapende slaget.

I dette som er Madonnas 11. konsertturné, opptrådte hun denne gang ikke på store konsertarenaer, men i langt mindre teatersaler. Konserten som nå er tilgjengelig på Paramount+ er satt sammen av opptak i fra Lisboa vinteren 2020.

I regi av Ricardo Gomes og SKNX (regissørduoen Nuno Xico og Sasha Kasiuha), blir vi servert denne konserten som er koreografert og stilsatt i en slags film noir-aktig setting, hvor hennes nye alter ego ‘Madame X’ står i hovedfokus. Og det er ikke et rent lite politisk og samfunnsmessig statement denne madammen reflekterer, og akkurat som Madonna selv, har denne damen også mange ansikter og sider.

Selv om konserten har en klar overvekt av disse portugisiske og latininspirerte settingene, minner samtidig innhoppene av også hennes eldre hits oss på hvor lang, stor og mangesidig dronningen av pop fremdeles er. Da er det mer slitsomt med den evinnelige beskyldningen og defensive måten hun om og om igjen gnåler om hvor misforstått og beskutt hun har blitt hele livet.

Det ér riktignok sant, men det begynner å bli lenge siden hun sto i front for akkurat kvinnelig feminisme og kamp, alene. Ikke misforstå - dette gjør hun i aller høyeste grad enda, men nå med også langt flere saker på dagsordenen, og altså ikke som eneste kjente personlighet. Men det føles litt oppbrukt, gjentakende og ikke minst hamrende repeterende.

På den annen side må vi aldri glemme hvor hun kommer fra. USA er et land hvis Madonna speiler sitt politiske, kunstneriske og opprørske jeg ut ifra, kraftig engasjert og inspirert av urolighetene i hjemlandet de siste årene. Her står klima, metoo, timesup, og blm sentralt og rammer inn hele konserten.

Så… hvem kan egentlig beskylde henne for å fremdeles bedrive denne kampen? Vi her i nord har det langt bedre enn amerikanerne, på så mange vis. Kvinnekamp er da også fremdeles i aller høyeste grad “in”, og forøvrig en kamp man aldri kan slutte med. Og hvilke andre verdensartister gjør dette, i denne skalaen, selv i vår tid?

Til å være en langt mer intim form for konsert, skriker og brauter Madonna fremdeles budskapene, de politiske og kulturelle oppfordringene og kritikken sin, høylytt ut. Det vil si… det er en varierende form for scenografi, bakteppe og audiovisuelt show dette her, hvor man veksler mellom disse store bakgrunnsvideoene og voldsomme scenografien, men også får innslag av en mer intim og naken Madonna i små doser.

På sitt mest rotete og minst interessante, kommer de sedvanlige mellomnumrene og sangene, typisk sanger som på død og liv skal tas med fra det siste albumet, men som få andre enn kjernefansen egentlig har noe forhold til. Det er forsåvidt greit og forståelig nok dét, men noe ekstase og høydepunkt, blir dette dog ikke. Til å ha en såpass enorm sangkatalog, vil det derfor alltid være med en liten bismak at man synger med på disse mindre interessante delene av en slik konsert. vel vitende om og tenkende på hvor utrolig mye kulere det hadde vært om ‘den og den’ sangen heller hadde blitt tatt med.

De av dere som har vært på, eller sett, en Madonna-konsert før, vet at man sjeldent får mange av hennes største hits. Dette er selvsagt delvis forståelig, siden de fleste artister bruker og fokuserer på sitt siste album under den til enhver tid nyeste turnéen og konserten. Irritasjonsmomentet med Madonna er derfor ikke mest at det er flest av de nyere sangene her, men mer at de gode og gamle enten kommer i små og korte versjoner, og/eller at de er skrevet om, ofte til nesten ikke å likne originalen i det hele tatt. For undertegnede blir dette ihvertfall ofte en skuffelse.

Det finnes dog flere unntak, så også i løpet av Madame X. På sitt beste løftes magien i sangene opp til et kreativt og alternativt nytt nivå. På sitt verste kveles de elementene i sangene som jo nettopp gjør og gjorde dem legendariske og så fengende.

I Madame X får vi eksempelvis en skuffende versjon av La Isla Bonita, mens Human Nature-nummeret er lekkert i sin lys- og iscenesettelse, og både føles å passe originalen og Madame X-estetikken godt. Så også med Vogue, en sang det nesten er umulig å mislike, selv i alternative versjoner.

Men, dette er nå en gang en konsept-konsert, og ikke bare en ‘greatest hits’-greie. Slikt holder Madonna seg selvsagt for god til, i hvert fall enn så lenge. Det er dette mange sikkert “misliker” henne for - at hun ikke “gir” seg, og pensjonerer seg med et slikt hitshow. Men da kan man umulig kjenne artisten og kunstneren Madonna særlig godt. Den godeste Ciccone vil trolig aldri gi seg med å skape, provosere, formidle og gjøre opprør - det ér, har alltid vært, og vil alltid forbli, i hennes blod.

Dette er også mye av grunnen til at hun fremdeles har stålkontroll på sitt legendariske artistnavn, og videre ikke lar seg bruke i alle slags smakløse kommersielle og materialistiske sammenhenger rundt franchiseprodukter, underkonsepter og lignende. Hun er sin egen sjef - over seg selv og som kunstner, og kommer nok til å være det til sin død.

Blant høydepunktene i denne teaterforestillingen, må det sies å frembringe både ekstase og blanke øyne under den emosjonelle, vakre, stilistiske fremførelsen av superhiten Frozen. Til det enorme bakteppet av sin eldste datter Lourdes, dansende i noenlunde samme stil som i musikkvideoen til Frozen, ser man de store likhetene mellom mor og datter. Nummeret er så vakkert, nydelig og får en flersidig emosjonell kraft grunnet mor og datter-bildet, at man får frysninger på ryggen!

Tunga på den bedømmende vektskåla, blir til slutt det faktum at Madame X føles som en opplevelse. Det er en performancekonsert i betydning følelsen av noe eksklusivt og som en “teateroppsetning”, iblandet legendarisk musikk, ny musikk, og statement så det holder! Lik det eller ikke, men det er få som (fremdeles) serverer energi som Madonna i storhet, bravur, imponerende staging, scenografi, dansere, kostymer, og med en så hissig overtydelighet.

Resultatet er riktignok variert og blandet, men dette er i det minste ingen lat og streit “best of”-konsert - det er en opplevelseskonsert av det unike og sjeldne slaget. Madonna gjør fremdeles, i en alder av (her) 62 år og med flere ukers opphold grunnet en kneskade på én av konsertene, ting få andre i hennes alder gjør. Dette kan være lett å glemme underveis i en såpass proff og storslått produksjon. Og det er ikke uten grunn at hun viderefører og befester sitt både åpnings- og avslutningsstatement, med at “kunstnere er her for å forstyrre ordenen”, et sitatet etter borgerrettighetsforkjemperen James Baldwin.

For er det noe også Madonna alltid har gjort, fra sin spede start i 1984, så er det nettopp å være rebelsk og rope høyt, der få andre tør. Sånn sett kan man i hvert fall ikke si legenden skuffer. Dette blir selvsagt mest for fansen, og trolig for mange av disse også mest for de aller ivrigste. Men Madame X viser hvorfor Madonna alltid har vært en av de mest underholdende live-artistene med sine ekstravagante show, så skulle du generelt også føle for å se en ekte artist og kunstner i aksjon, ja så vær så god!

(Madame X kan strømmes på Paramount+)

(Foto/Copyright: Paramount+)

Les mer om musikkutgivelsen