Anmeldelse av Brain Damage, amerikansk film fra 1988

Komedie, Grøsser Spilletid: 84 minutter

Merkelig men sjarmfull kultfilm fra skaperen bak Basket Case

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.10.2021]

Vi treffer den unge mannen Brian. Etter et kort sykdomsforløp, opplever Brian en kraftig hallusinasjon. Han oppdager samtidig at han har blitt vert for en parasitt som snakker engelsk. Parasitten lover å gi ham et liv uten bekymringer. Parasitten tilfører en jevn tilførsel av en kjemikalie inn i hjernen til Brian, som gjør at Brian hallusinerer. Når Brian er påvirket, er han usammenhengende og uvitende om verden rundt ham, noe som gjør at parasitten kan drepe tilfeldig folk rundt Brian og sluker samtidig hjernen deres...

Etter å ha sett Basket Case-filmene, som jeg fant underholdende, ble jeg anbefalt denne filmen av min podcastbuddy. Filmen begynner med musikk som er litt i samme gaten som Basket Case-filmene og også litt i Full Moon-land, for de som har sett deres filmer. Filmen har mye kult med seg og noe veldig rare komponenter også. Det er alle disse små tingene som gjør at denne filmen skinner en del på sjarmfullt vis.

Regien er ved Frank Henenlotter, som gav oss de kule kultfilmene i Basket Case-universet. Og denne filmen er ikke noe dårligere. Liker godt stilen til Henenlotter, som har mye god film i blodet som virkelig bruser når han skaper skrekkfilm, og det han ikke har på skuespill, tar han igjen på sjarme og kreativitet. Det er også en del Henenlottersk over filmen med den rare skapningen og alt det snåle forholdet mellom skapningen og hjernen til den unge mannen.

Åpningscenen er ganske syk med ekteparet, der hun lager hjerne til middag og forsøker å servere det til en på badet. Det er ganske mye overskuespill i denne scenen, men slike ting skaper også en god del sjarme tilbake til verket. Vi får blant annet se at moren tripper og lyser opp i fjeset med en overentusiasme etter å servere ‘hjernematen’. Men da hun kommer inn begynner hun å skrike og mister tallerkenen med hjernen i gulvet så den knuser. Så endevender de huset fordi noen er borte. Paret begynner å fråde fra munnen når de ikke finner det de leter etter.

Filmen har en kul mystikk i seg og er typisk sjarmfull og blodig b-film fra det glade 1980-tallet. Effektene er heller ikke dårlig laget og det hele er ganske kreativt og kult skrudd sammen. Digger en del av effektene som det blå vannet som kommer når vår mann legger seg i sengen og får et hjernenafall av et eller annet slag. Du får også noen montasjer i dette anfallet med en stor pupill i bildet badet i mye lys.

Det første møtet med skapningen i bøtten som sier han er Brian føles meget rar og syretripppreget. Det minner litt om et barneprogram med en edel stemme på skapningen. Men så blir denne skapningen veldig rar etter hvert også, selv om den ikke ser skummel ut på noe plan. Men mystikken rundt skapningen er absolutt tilstede, selv om han nesten ser litt morsom ut i grunnen. Men denne skapningen blir selve kjernen i filmen på godt og vondt. Den skaper en del humor og ‘What the fuck’-øyeblikk.

Det er også mange kule scener i filmen. Scenen med sugejobben med jenta er ganske så syk. Den er ikke drøy i seksuell forstand, fordi dette er noe helt annet som virkelig foregår og det ender som tittelen antyder med hjerneskade. Det blir også en del fargespill i neonlysfarger og du får selvsagt en del blod med på kjøpet med en rekke praktiske effekter som gir mye tilbake til filmen. Filmen blir bare sykere og sykere utover og slutten er bra intens.

Alt i alt var dette en sykt merkelig opplevelse. Dette er en film du ikke vet hva du får, før du har sett filmen. Filmen er både gjennomført morsom og sær med en rekke skrekk-kultfilm-følelser som pumpes mot deg hele veien. Parasitten er jo et kapittel for seg selv og får dette til å fremstå som en blanding mellom skrekk og en figur som kunne vært med i Fragglene eller Muppet Show, men med en veldig blodig miks med på kjøpet. Noen av scenene er ganske så ekle og full av blodig og mørk humor.

Med andre ord føler jeg dette er en film du ikke glemmer og en film som skiller seg ut på samme måten som Basket Case. Med andre ord har Frank Henenlotter gjort det igjen med denne morbide og merksnodige blandingen. Skuespillet er dårlig, men alt annet er så off og jeg ble i alle fall såpass overrasket over innholdet at jeg aldri på forhånd kunne forberedt meg på dette. Derfor tenker jeg at jeg gir fire sterke øyne på terningen for en film som er så off at den faktisk føles ekstra underholdende.

- Basket Case 3: The Progeny - Enda sykere og med mer gore enn forgjengeren
- Basket Case 2 - Mer freaks og mindre spenningskurver
- Frankenhooker - Absurd, moderne Frankensteininspirert skrekk-komedie
- Basket Case - En bisarr liten rakker!

• Brain Damage
  • Sofahelden.com