Anmeldelse av Maniac, fransk film fra 2012

Grøsser, Thriller Spilletid: 89 minutter

Maniac - Trailer 06.11.2012

Maniac-remaken er det bra futt i

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.10.2021]

Vi følger den triste Frank som lever et ensomt liv med sine utstillingsdokker. Han er en seriemorder med syke lyster og traumatisk fortid, som finner seg kvinner han prøver seg på og får de til å falle for ham, men når de gjør det, så sliter Frank med å ‘fucke’ opp kjærligheten og heller drepe dem i stedet. Velkommen til Franks verden og hans sinn, som er veldig mørkt...

I 1980 laget regissøren William Lustig filmen Maniac om en syk seriemorder. Dette er en remake av Lustigs film ikoniske kultfilm, laget av Franck Khalfoun, og Maniac står frem som hans kanskje aller beste film i karrieren. Det fordi filmskaperen behandler kildematerialet med respekt. Vi ser at remaken også har mye kunstneriske måter å vise ting på som i originalen. Musikken er veldig lignende også som i originalen. Liker scenogtrafien og ‘looken’ på filmen. Alt det visuelle er bra bygget opp til en slik film å være.

Undertegnede satte greit pris på Lustigs Maniac, men likte godt remaken også. Filmen starter litt på samme måten som den første filmen fra prostituert scenene på gaten. Når morderen tar skalpen på sine offere er det mye mer grafisk i remaken. I første film ser vi mye på øynene til morderen, men her er ting vridd til at vi ser ting mye fra morderens øyne i stedet. Dette er et smart trekk som gjør at de to filmene føles annerledes fra hverandre og ikke bare blir en blind kopi.

Handlingen er ganske lik i de to filmene. Vi merker at mange av scenene er hentet fra orignalfilmen, men noen av mordene er også slått sammen. Den nye filmen har enda mer grafisk vold og det er litt mer bakgrunnsforklaringer i remaken. Du får blant annet en scenene der en ung kvinne blir kuttet av akillesen under en bil for så å vrikke foten i høyhælte sko. Det er også kult med referansen til Dr. Kalgaris Kabinett fra 1920. Ellers kan det også noteres at handlingen er lagt til Los Angeles i stedet for New York der det tok plass i originalen.

Skuespillet er også godt i remaken, selv om skuespilleren i remaken er mye mindre og langt mindre skremmende enn i originalen. Elijah Wood, best kjent som Frodo i Ringens Herre-filmene, passer skikkelig godt inn i rollen og viser seg som en skikkelig solid skuespiller i rollen som Maniac. Her spiller med andre ord Wood en helt annen rolle enn vi er vant til å se ham, selv om han også stod for et meget sykt øyeblikk i Frank Miller og Robert Rodriguezs Sin City fra 2005.

Det er dog langt høyere driv i remaken med mer torturscener og litt røffere inntrykk, selv om Maniac fra 1980, også gjør sine ting veldig stødig med tanke på å skildre seriemorderbedriftene på voldelig vis. Drapene er også godt skildret og filmen fungerer bra med at vi ser alt fra Franks øyne i mesteparten av filmen. Slutten er ganske lik den og, men noen rollefigurer blir viet mer oppmerksomhet i remaken.

Jeg fant originalen av Maniac fra 1980, ganske vellaget for å være en lavbudsjetts voldsfilm med mer å fare med enn du skulle tro på forhånd, og remaken er jammen meg ikke noe særlig dårligere, den er godt laget, men på en mye mer glatt og oppdatert måte. Det går jo noe ut over den gamle sjarmen med 1980-versjonen, men 2012-versjonen følger originalen tett, men behandler første film med passe respekt og med sin litt egne vri på det hele. Men så har jo 2012-Maniac fått mye gratis fra en film med god struktur og en handling den følger og prøver å raffinere, og lykkes såpass greit at jeg synes filmen fortjener en svak firer på terningen.

Terningkast: 4-

- Maniac - Et seriemorderportrett på lavt budsjett