Anmeldelse av Skandalen I Milano (Teorema), italiensk film fra 1968

Drama, Mysterie Spilletid: 98 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Pasolini med en vakker, sær og poetisk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2021]

Det er vanskelig å skrive så mye om hva filmen handler om, men jeg skal prøve. Vi følger en ung mann som er på reise. Han kommer til et rikmannshus der det bor både menn og kvinner. Han er en skikkelig loverboy som elsker med alle i huset og reiser rundt og sprer kjærlighet, og når han reiser påvirker det familien på mange vis etterpå gjesten har dratt...

Filmen er regissert av den italienske filmmesteren, Pier Paolo Pasolini, med mye kontroverser rundt filmene sine. Han har laget alt fra sømmelige Matteusevangeliet med velsignelse fra Paven, til Salò - Sodoms 120 Dagar som han også ble drept etter å ha skapt. Denne filmen har et utpreget fotoarbeid med mye klipp, farger og sort hvitt om hverandre. Filmens musikk er meget jazzete i starten, men glir over i det urovekkende og drømmende til tider. Men det er lange drag med sort/hvitt i starten, men også fargene har sin rolle i filmen.

I front finner vi denne magiske gjesten, i Terence Stamps skikkelse, som kommer på besøk til rikmannsboligen som har en nærmest magisk utstråling og forfører alle på sin vei og han gjør inntrykk på familien som går gjennom mye når han er der og alle får noe i det han møter dem, selv om vi ikke vet hvem han representerer på godt og vondt, siden mye rart skjer med familien etter at gjesten har vært der. Og filmen omhandler like mye det som skjer etter at gjesten er dratt.

Og som du hører av hva filmen handler om, så er dette en meget kunstpreget film der følelser og kjærlighet formidles gjennom bildet. Og regissøren viser å ha mye dybde i dette verket, men det meste av det må man tolke selv, men det er noe eget med denne gjesten som har en helt spesiell ‘aura’ over seg. Det er akkurat som han skjønner noe de andre ikke gjør og fører noe over til dem etter som de lar seg forføre av ham.

Dette er en meget kunstnerisk film med mange lange perioder, selv uten dialog, der vi bare observerer karakterene i deres daglige. Det er flere poetiske bilder og montasjer i filmen som landskapsbilder med tåkedis og en dirrende varm ørken med en liten referanse til Bibelhistorien, for det klippes raskt videre til samfunnet på slutten av 1960-tallet. Men selv om klippen er rask og filmen er kort, så tar filmskaperen seg god tid når han forteller og du føler at du ser på noe spesielt, om du først er i humør til en film av dette slaget som handler om seksuelle akter med mye rundt det for å utdype.

Alt er ganske rar, kunstnerisk og du kjenner igjen at det er en Pasolini-film. Du får en del vakre skildringer innimellom, selv om filmen for noen kan bli litt traust og sær å se. Men du ser ikke en Pasolini-film med ønske om å bli underholdt om du ikke vet litt hva du går til, til det er hans filmografi såpass annerledes og med sin helt egen måte å fortelle på med mye fokus på pirrende affærer i det meste av hans filmer, uten at de av den grunn føles pornografiske på noen tid.

Og selv om det seksuelle er litt i fokus i denne filmen, så er ting temmelig sømmelig skildret, i alle fall for å være Pasolini. Men om du tror dette er noen pirrende film, så må du tro om igjen. Den skildrer mest familien som gjesten møter og drar fra og mot slutten er det temmelig lite drakraft i filmen, men sært og lidenskapelig filmskaping er dette så absolutt, selv om det krever en del av de som ser verket. Med andre ord er dette nesten bare å gi opp om du til vanlig er handlingshungrig og er vant til Hollywoodfilmer der det meste kommuniseres mer rett frem.

Terningkast: 5-

- Salò - Sodoms 120 Dagar - En av filmhistoriens mest vemmelige filmer
- Tusen og en natt - Kunstnerisk film med flere eventyr
- The Canterbury Tales - Forsøk på leken, sær og kontroversiell film fra Pasolini
- Decameronen - Politisk ukorrekt satire med små artige fortellinger
- Matteusevangeliet - Et mesterverk fra Pasolini, om Jesu liv
- Mamma Roma - Livet som eksprostituert er ikke lett...

• Skandalen I Milano
  • Mountain Xpress