Anmeldelse av The Guilty, amerikansk film fra 2021

Thriller, Drama Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 13 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Thriller - Les flere.

Stødig amerikansk remake av dansk thriller!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.10.2021]

Den plagede politietterforskeren Joe Baylor starter i jobben som nødsentraloperatør og får en dag en forstyrrende oppringning fra en opprørt kvinne. Samtidig sliter han med sine egne private problemer, noe som resulterer i en nervepirrende vakt på jobben hvor avsløringer og oppgjør preger de aktuelle timene.

Regissør Antoine Fuqua (The Equalizer) har her gjort en nokså ren remake av den danske Den Skyldige fra 2018. Der danskenes film i regi av Gustav Möller hadde Jacob Cedergren i en sterk hovedrolle, byr også Fuquas versjon på en sterk skuespiller i sentrum.

Jake Gyllenhaal stjeler på mange måter showet her, og det av åpenbare grunner. For det første er han med i hver eneste scene og bilde, i en film som i sin helhet foregår med closeups inne på dette callsenteret og nødsentralen. For det andre beviser Gyllenhaal at han er en såpass god skuespiller at man underveis tror 100% på fyren igjennom alle de emosjonelle berg og dalbanene han går igjennom på denne kveldsvakten.

Nå kan det riktignok bli en anelse for mye av det gode også, noe som merkes i særlig enkelte scener hvor ting kunne blitt roet ørlite grann ned. Samtidig klarer Gyllehaal å formidle følelser, utbrudd og frustrasjon på et hakket mer utagerende vis enn det danske Cedergren gjorde, noe som vel typisk er ganske illustrerende og vanlig med en amerikansk remake, tross alt.

The Guilty sveiper innom mange interessante og fascinerende sider ved oss mennesker, som dumskap, idioti, skremmende voldelige tilbøyeligheter, mentale lidelser og ikke minst - viktigheten av å ikke dra forhastede slutninger. Reisen Joe går igjennom denne kvelden byr på flere twister og vendinger, samtidig som vi som seere nok møter oss selv i døra flere ganger underveis. Som spenningsfilm er den skrevet og gjort stort sett veldig bra, og hvor den finfint oppviser hvordan det går an å lage en thriller uten større fysisk action, store visuelle tablåer og hysterisk klipperytme. Her er det de skrevne ordene, manuset og Gyllenhaals skuespill som alt hviler på, og sånn sett er The Guilty, akkurat som den danske originalen, en aldri så liten alternativ  thriller-godbit!

(The Guilty kan strømmes på Netflix)

- The Magnificent Seven - Voldsom og underholdende actionwestern
- Southpaw - Intenst, dedikert og forkledd såpedrama
- The Equalizer - Denzel Washington på autopilot redder elendig thriller
- Olympus Has Fallen - Back to the 90's
- Snikskytter - Boom, bang, action
- King Arthur - Flott visuelt sett, men for skrøpelige karakterer
- The Replacement Killers - Leiemordertrøbbel...