Anmeldelse av High and Low (Tengoku to jigoku), japansk film fra 1963

Thriller, Drama Spilletid: 142 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Kurosawa leverer en solid kriminalthriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.10.2021]

Vi følger en velstående mann ved navn Kingo Gondo. Han setter i gang en kamp for å ta kontroll over et selskapet, National Shoes. Noen vil at selskapet skal begynne med å lage billige sko av lavere kvalitet, i motsetning til de solide skoene av høy kvalitet som de til vanlig produserer. Gondo tror at selskapets fremtid er best tjent med gode sko med moderne design, selv om dette er upopulært fordi det blir lavere fortjeneste på kortere sikt. Han setter i all hemmelighet ut en aksjon for å få kjøpt opp aksjene i selskapet og pantsetter alt han eier. Akkurat når han skal sette planen i gang, mottar han en telefon fra noen som påstår å ha kidnappet sønnen hans. Dette setter himmel og jord i bevegelse og Gondos plan går ikke som planlagt på noe vis...

Vi får presentert damesko i starten. I hjemmet til en rik familie, leker ungene med maskingevær med knall i. Alt begynner lykkelig. Barna leker og forretningene går bra, men så kommer en telefon om at sønnen er kidnappet og det kreves store summer løsepenger. Men så viser det seg at det er feil barn de har kidnappet. Kidnapperen vil at rikingen skal betale, selv om han har feil gutt, hvis ikke vil han drepe gutten. Du får en veldig spesiell situasjon med en kidnappet gutt som ikke er hans sønn.

Politiet er i leiligheten til hovedpersonen hele veien for å forsøke å finne og avsløre kidnapperne. Vi følger videre politietterforskningen for å finne kidnapperne. De har ikke mye å gå på, men er veldig mange mann på saken. Det blir flere teorier om hvem som kan stå bak kidnappingen. Er det noen som vil ødelegge for Gondo, mon tro?

Filmen er laget av den populære og prestisjetunge regissøren, Akira Kurosawa. Undertegnede har stor sans for Kurosawa og har blitt glad i mange av hans filmer, med ‘De syv samuraier’ som første film jeg så. Derfor hadde jeg som vanlig høye forhåpninger til ‘High and Low’ da jeg satte med ned for å se den, og den innfridde langt på vei. Det vil si at Kurosawa kan langt mer enn bare samuraifilmer og mange av hans samtidsfilmer er også stor kunst de også.

Alt er løst basert på romanen ‘King's Ransom’ fra 1959, skrevet av den amerikanske forfatteren Ed McBain. I filmen får vi aktuelle problemstillinger og etiske dilemmaer. Det hele blir også helt annerledes enn det man først tror i en ytterst spesiell spenningsfilm som er engasjerende å følge. Det er også litt spesielt at rundt en tredjedel av alt vi ser i filmen foregår nesten uten unntak i en og samme leilighet, og det er meget godt fortalt, slik at handlingen føles intens. Vi befinner oss også på et tog etter hvert og slutten er meget underholdende og solid.

Filmen har flotte bildeutsnitt og fotoet virker stødig fanget til film. Det er også en scene i filmen der vi får se rosa farge i en ellers sort/hvitt-film. Musikken er også veldig hollywoodsk og med videre europeiske biler og lignende i filmen. Skuespillet er mye mer realistisk i denne filmen enn i de mer klassiske samuraifilmene til Kurosawa. Toshirô Mifune spiller en av de mest fremtredne rollene i filmen. Og dette er en veldig utypisk rolle for ham å spille. Han får brukt litt av sin karisma, men er ikke like dominerende som han pleier å være.

Det er ikke godt å si hvor filmen tar veien etter hvert. Dette er en stødig, interessant og spennende thriller av høy klasse. Dette er langt i fra en typisk Kurosawa-film, og nettopp dette beviser Kurosawas allsidighet som filmskaper. Han har langt mer film i seg som kunstner enn bare film basert på japansk tradisjonelle verdier og historie. Filmen er meget spennende i jakten på kidnapperne. Politiet kommer stadig nærmere løsningen jo lenger inn i filmen vi kommer.

Filmen var veldig annerledes enn jeg så for meg på forhånd. Dette er en en rein kriminalfilm, og en knakende god film i så måte. Den er veldig utypisk japansk på alle mulige måter. Den minner egentlig mer om en Hollywoodfilm fra samme periode, bare at den tar plass i Japan. Filmen er litt lang, med sin rundt to og en halv times spilletid, men føles ikke lang i det hele tatt når man ser den. Det er bra driv i filmen hele veien.

- Rødskjegg - Legen med det store hjertet
- Sanjuro - Lettbeint samuraiaction med humor og tvist
- Yojimbo - Livvakten - Den lumske samuraien!
- Kurosawa - Den skjulte festning - Inspirasjonskilden for den første Star Wars-filmen
- Blodets trone - Ambisiøst Shakespearedrama med noe action fra Akira Kurosawa
- Kurosawa - De syv samuraiene - Verdens beste film! Et utrolig mesterverk!
- Ikiru - Det er aldri for sent å leve livet!
- Rashomon - Demonenes port - Perfekt bruk av upålitelige fortellere

• Thrillmesoftly.com
  • Filmreviewsnsuch.blogspot.no

Japan

Japansk

Toho Company, Kurosawa Production Co.