Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av The Man Who Sold His Skin, tunisisk film fra 2020

Drama Spilletid: 104 minutter

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.

Gaper over mye, med en fascinerende stil og form.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.10.2021]

Den unge syriske Sam Ali flykter fra hjemlandet og over til Libanon grunnet borgerkrigen. Hans store kjærlighet er Abeer, en dame som nå bor i Belgia og som har giftet seg for å unnslippe den samme krigen i hjemlandet. For å komme seg til henne og Europa, velger Sam å ta en dristig avgjørelse. Ved å inngå en avtale med den verdenskjente provokatørkunstneren Jeffreuy Godefroi, tatoverer han hele ryggen sin som et såkalt Schengen-pass, alt for å slippe ut av landet. Veien videre blir derimot ikke noe dans på roser, og helt nye problemstillinger dukker opp i livet hans. 

Annonse:

Det er et drøss med tematiske fascinerende sider regissør Kaouther Ben Hania makter å ta opp i sin film. Sams desperate lengsel og iver etter å bryte ut av det krigsherjede Syria, følge sin store kjærlighet, samt forsøk på å ta tilbake sin egen frihet, er bare noe av det sentrale her. 

Historien er basert på den nokså like virkelige, om kunstneren Wim Delvoye som i 2006 fikk tatovøren Tim Steiner til å tatovere hele ryggen med sitt kunstverk. Den godt betalte avtalen videre var for Steiner det som ble å sitte på utstilling i over 1500 timer, som et levende kunstverk, og hva dette kunne skape av debatt og virkninger hos publikum. I Hanias film er det en nokså lik handling, bortsett fra at her er Sam altså syrisk flyktning. 

Dette tilfører historien enda flere lag og utrolige ting, samtidig som ting blir både metaforer og mer direkte bilder på alt i fra flyktningeproblematikken, identitetssøking, kampen for sin egen frihet og den store kjærligheten, samt mye, mye mer.

Den blir en kreativ, kunstnerisk, tankevekkende og fascinerende tilnærming til mye av dette, hvor filmen i seg selv også slik blir et fabelaktig bilde på hva kunstformen film nettopp kan utrette og brukes til, og som. Ringen blir slik på mange måter sluttet i hva kunst er, hva film kan brukes til, og hvilke effekter dette har på et publikum. 

Litt slik også den prisvinnende og Gullpalme-vinneren i svenske The Square (2017) tok opp spørsmål rundt kunst og provokasjon, slik gjøre også denne det, men baker altså samtidig inn utrolig mye både på, og under linjene.

Historien er dog litt diffus, kjapp og lettvint enkelte steder. Man sliter litt med å kjøpe prinsippet med at det går så greit å få en flyktning inn i Belgia, kun i påskudd av at det er i kunstneriske sammenhenger. Sam virker også litt vel naiv når han tror det bare er til å følge etter den nygifte Abeer til Belgia, og at de da “automatisk” skal bli et par. Likevel oppstår det store og interessante kontraster i historien her, og som gjør filmen så fascinerende mangefasettert. 

Resultatet blir at The Man who sold his skin blir en fyldig opplevelse som både oppleves svært uforutsigbar (med mindre man kjenner til virkelighetens historie), rørende og gripende, smart og imponerende utført. Filmspråket er varierende og aldri kjedelig, mens Yahya Mahayni føles veldig godt castet for rollen som denne Sam Ali. Om man noen gang skulle ha vært i den villfarelsen og ikke forstå at film også kan ha andre funksjoner enn pur, enkel underholdning, ja så blir denne filmen et ypperlig eksempel på at film nettopp kan ha det

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)


Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4 av 6 - 2 stemmer)

Kritikker i media

  • The Man Who Sold His Skin
  • Aftenposten

Land:

Tunisia, Frankrike, Tyskland, Belgia

Språk:

Engelsk, Arabisk, Fransk, Flamsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.