Anmeldelse av Those Who Wish Me Dead, kanadisk film fra 2021

Action, Drama, Thriller Spilletid: 100 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Angelina Jolie flekser litt muskler i en hyllest til 90-tallet.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.09.2021]

Merkelig nok vil jeg kalle «Those Who Wish Me Dead» en slags hyllest til 90-tallet med tanke på hvordan filmen fremstår. Misforstå meg ikke, men filmen ligner og føles mer som de filmene vi fikk servert for 20-30 år siden enn dagens filmer. Det bør nødvendigvis ikke være noe negativt, da nostalgien min sier meg at de filmene var både super og fet underholdning som man ikke klarer å lage lenger.

Hannah (spilt av Angelina Jolie) er en vaskeekte amerikansk brannmann som har vonde minner fra tidligere oppdrag i bagasjen. Hun er fortsatt i jobben og trives godt med dette, men når hun er stasjonert på en brannpost i skogen får hun minnene kastet rett i ansiktet. En brann oppstår, og hun kommer over en bortkommen gutt med en dyster hemmelighet som hun må hjelpe gjennom brann og andre farer som lurer bak osen av mørk røyk.

Angelina Jolie dukker opp i ymse filmer med jevne mellomrom uten at jeg ser en rød tråd i valgene hun foretar seg som skuespiller. Filmer som «By the Sea», «The Tourist», «Gone in 60 Seconds», «Changeling» og «Tomb Raider” er alle bevis på at hun forsøker seg i mange forskjellige filmer, men ofte med trist og kjedelig utfall. I «Those Who Wish Me Dead» er hun tilbake i et litt mer kjent spor som den tøffe dama vi egentlig kjenner henne som, både gjennom media og de rollene som på mange måter har formet hennes karriere. Ikke at det er fullt kjør med heseblesende actionsekvenser som kunne vært plassert midt i en Zack Snyder-film, men det er litt mer actionthriller med hint av drama som preger denne filmen i størst grad.

Filmen er regissert av Taylor Sheridan som for mange er mest kjent for den høyst anerkjente «Wind River» fra 2017, men som også står bak manuset til geniale filmer som «Hell or High Water» og «Sicario». Jeg synes filmen jevnt over er et par steg ned fra de nevnte filmene, men likevel så klarer jeg å nyte filmen så langt den ligger og slurer på andregiret innen både action og thriller. Dramaet fungerer ikke så godt som i de andre filmene Sheridan har laget, men ingen av de andre filmene har heller vært nærmere 90-tallsnostalgi på samme måte som «Those Who Wish Me Dead». I noen segmenter så minner denne filmen mye om filmer som «The Client» og «The Fugitive», men den klarer ikke å koke det hele ned til å servere en historie eller rollefigurer jeg virkelig engasjerer meg i. Det er mye «rett på» og lite kjøtt på benet. Hadde Sheridan skrudd opp intensiteten på dramaet så ville dette nok blitt mye bedre og nedslagsfeltet ville vært (gledelig) bredere.

Jeg synes ikke denne filmen levner mye til fantasien og den sørger heller ikke for å gjøre ting spesielt minneverdig. Filmens rulletekst «gønner» på i grevens tid og gjør at filmen avsluttes på perfekt tidspunkt. Filmer som dette kunne lett hatt en varighet på 20-30 minutter ekstra, men Sheridan har skrapt det hele ned til en spilletid som gjør at man ikke går inn i kjedsomheten før filmslutt. Terningkast blir en knallsterk treer til en film som står fast og hilser med stoisk ro på 90-tallets mange publikumsfavoritter.

- Wind River - Veldrevet dramathriller med sterke tematiske elementer

Canada, USA