Anmeldelse av Trancers 6, amerikansk film fra 2002

Action, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 88 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

Trancers med nytt kjønn i hovedrollen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.09.2021]

Jack Deth er tilbake og reiser tilbake i tid og inn i kroppen til sin egen datter, Josephine. Han er på oppdrag for å redde livet og redde verden fra de mest dødelige trancerne. Jack / Jo må tilpasse seg for å overleve, og de må unngå mange attentatforsøk. Blant annet fra kraftigere og farlige zombieaktige trancere. Dette blir en siste kamp fra Jack Deth gjemt i en kvinnes kropp...

Jack Deth kommer inn i sin datters kropp, og dette er nok et billig triks for å gjøre enda en Trancersfilm uten å la hovedskuespiller Tim Thomerson gjøre sin vanlige rolle. Men Tim Thomerson er på en måte med i filmen gjennom arkivmateriale og en skuepillerdobbel. Men hans sjel er med i filmen gjennom hovedrollen der Zette Sullivan i en kvinnekropp som prøver å etterape Thomersons karisma, fremtoning og replikklevering. Men jeg synes ikke hun lykkes så godt, men dette er helt brukbart.

Det er et ganske komplisert scenario i filmen der Jack Deth kommer i kroppen til sin datter som egentlig ikke er hans datter samtidig og da blir hennes eksistens avgjørende for hans eksistens i fremtiden. Zette Sullivan spiller men som om Jack Deth var i hennes kropp. Det blir noe humor ut av at Jack Deth er konstant misfornøyd med sin nye kropp og hva livet hans tilbyr.

Filmen er regissert av Jay Woelfel, som ikke har mye annet å vise til utenom andre sære b-filmer. Filmmusikken er veldig millenniumaktig og minner mer på en parodi av det man ville tenkt seg at musikken til filmene skulle høres ut som. Lyden er tidvis også slett levert. Spesielt er lyden om kvelden når de går i grusen, alt for hul og kunstig, som om det ikke brukes en skikkelig mikrofon.

De digitale effektene er svært dårlige i filmen og dette ser tidvis ut som noe du kunne lett laget bedre selv uten forkunnskaper med dagens teknologi. Alt ser så latterlig ut at jeg humrer en del av effektene med dataeffekter som ikke holder mål. Sminken ser utrolig dårlig ut og er til og med dårligere enn de foregående filmene. Det er rart at filmen tror den kan slippe unna med så dårlig utseende.

Filmen minner om en undercoverfilm, der hovedpersonen rett og slett opererer i en annens kropp og det blir mye luring i filmen på diverse måter. Humoren treffer heller aldri helt den heller. Replikkene er forsøk på å være kule, men jeg synes ikke leveringen blir noe annet enn latterlig dårlig og helt uten passende timing. Trancerne tåler mer juling enn noen gang. Slåssingen er også meget dårlig, som om filmskaperne ikke ser ut til å ta seg bryet av å heve kvaliteten fra noe som minner mer om en skoleoppgave enn en skikkelig film.

Trancersfilmene har bare blitt dårligere og dårligere utover i serien, og dette er ingen unntak. Dette er med hånden på hjertet den dårligste filmen i rekken så langt og i skrivende stund er det ikke kommet mer, og godt er det, for nå var det i grunnen nok av dette. Likte heller ikke momentet med en 'fake' Jack Deth som blir spilt av en annen skuespiller som forsøker etter beste evne å spille som Tim Thomerson. Jeg ruller en av de svakeste toerne jeg har rullet på terningen.

Terningkast: 2-

[ Filmen kan sees på Full Moons egen streamingtjeneste ]