Anmeldelse av Carnival of Souls, amerikansk film fra 1998

Drama, Grøsser, Mysterie Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
- Skrekkfilm - Les flere.

Remake presentert av Wes Craven

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.09.2021]

Alex Grant blir vitne til mordet av moren sin for 20 år siden. Siden den gang blir hun hjemsøkt av hallusinasjoner og mareritt på grunn av mordet på moren og drapsmannen som dukker til stadighet opp i tankene. Og da hennes surrealistiske syn blir mer overbevisende og skremmende i det drapsmannen til moren er ute av fengsel og klar for hevn. Han er utkledd som karnevalklovnen som Alex en gang kjente ham som. Og han prøver å gjøre livet kjipt for henne i en lek på liv og død som han ønsker å vinne...

Jeg hadde sett originalen av Carnival of Souls fra 1962, og det var grunnen til at jeg plukket opp denne filmen, sammen med at det står Wes Craven presenterer på coveret, som trigget meg enda mer. Så ble jeg litt skuffet da jeg så at filmen bare hadde fått 3,1 på IMDB, men jeg snurret film likevel og håpet på det beste. Kunne være det var litt gull bak all gråsteinen.

Remaken er i farger og starter med pulsslag til bobler i vann med noen lysglimt. Like etter begynner alt med en ung jente har plukket blomster ved havnen. Hun kommer hjem til huset der hun roper på mor, men moren blir slått og forsøkt voldtatt av en slibrig mann. Det gjør at jenta finner frem en pistol og så blir moren drept. 10 år senere dukker voldsmannen opp i livet til jenta med en pistol og truer henne med på en fest. Han har sittet i fengsel så lenge. Og i vill desperasjon kjører jenta ut i vannet. Og etter det våkner jenta opp i badekaret og har hatt et mareritt.

Originalen husker jeg som bra, men litt enkelt men effektiv grøsser fra eldre tider. Det var lite dialog og godt skuespill i en slik lavbudsjettsfilm som nesten fremstår som en stumfilm i grunnen. Filmen fikk mye ut av sort-hvitt-fotoet og overbeviste, til tross for lite eller ingen effekter. Remaken er ganske annerledes som filmverk og har bare grunntanken som den samme, med at vi får en kvinne som ser for seg skumle ting. Men filmen har mer eller mindre ingenting å stille opp med forhold til originalen.

Filmen er regissert av Adam Grossman, og han viser at han ikke er noen gromregissør på noe vis med dette. Denne filmen er svært traust handler mer eller mindre om ingenting annet enn en som ser for seg ting. Ikke er filmen godt laget heller. Dette kan minne litt om Nightmare on Elm Street til tider med at mareritt oppstår og du får se noen skumle skapninger innimellom, men uten at det er noen særlig handling i filmen å notere. Det er rett og slett ikke lett å bli klok på hva denne filmen egentlig gir deg. På et tivoli møter Alex en klovn som barn. En kortvokst tar bilde av henne sammen klovnen, og denne klovnen er en viktig brikke i filmen, selv om den ikke er så mye med.

Dette er et lappeteppe av handling som nesten ikke har en rød tråd heller. Det gjør dette til et veldig traust skue der man ikke klarer å plukke fra hverandre hva som er virkelighet og drøm, eller hva som egentlig er bare fyllmasse i filmen, noe det er utrolig mye av. Det er veldig mange unødvendige scener i filmen, og manuset burde virkelig ha fått seg noe mer å spille på annet enn denne syretrippen av et handlingsmønster, helt uten mål og mening, annet enn åpenbart å lage en film. Og dette fungerer verken som skrekkfilm eller drama og filmens skumle scener kunne man sikkert laget en 'dugenes' 5 minutters kortfilm av. Med andre ord føles det ikke godt nok til å ha en spillefilm ut i fra dette alt for utdratte, smøreriet av en film.

Alt i alt var dette bare helt reva. Jeg hadde sett for meg at jeg skulle få mer skrekk og ubehag med filmen, men dette var mer en sovepute enn skrekk egentlig. Filmen er inne på noe i noen små glimt i løpet av filmen, men det er ikke nok til å redde dette fra den sikre død som film. De skumle ubestemmelige, nakne skapningene ligner nok mest på noen demoner fra Hellraiser, men uten å være like skummel på noe plan. Og selv om Hellraiser 1 til 3 var ganske greie skrekkfilmer, så minner dette nok mest om de mange og til dels skrekkelige oppfølgerne til Hellraiser, også dem uten mål og mening og ganske lik som inntrykket jeg fikk av denne remaken av 'Carnival of Souls'.

- Carnival Of Souls - Jenta som ser de døde rundt seg

• Carnival of Souls