Anmeldelse av The Peacemaker, amerikansk film fra 1997

Action, Thriller Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

90-tallsaction gir bånn pinne hele veien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2021]

Julia Kelly prøver å stoppe et tyveri av atomstridshoder fra nedrustningen i Russland. Etter at et tog med atombomber eksploderer, finner kjernekraftspesialisten doktor Julia Kelly at ulykken egentlig er ment for å dekke over at en rekke andre atombomber er stjålet og kommet på avveie. Med seg på laget, får hun Thomas Devoe som er oberstløytnant i spesialstyrkene. Sammen blir satt til å oppspore de forsvunne atombombene, men Thomas er mer kompromissløs i stilen å løse problemer på, i forhold til Julias mer diplomatiske metoder. Men de klarer å samarbeide godt til tross for ulikheter og med et kappløp med tiden, prøver de å ta ta de opp jakten etter atombombene på avveie...

Hovedrollene spilles av George Clooney og Nicole Kidman. De spiller ganske greit i filmen og oser av rutine og har bra kjemi. Filmen har en ganske grei oppbygning fra at alt starter med en del actionmystikk. I starten følger vi både de på den skumle siden og de ‘gode’ forhandlerne som befinner seg et helt annet sted, men som prøver å jobbe med å få kontroll over situasjonen som har skjedd med at noen atombomber er borte og en er sprengt. Videre får vi opprulleringen av alt som skjer for å få kontroll på situasjonen fra fredsmeglernes side.

Dette er en film som jeg husker, men ikke så da den kom. Derfor tok jeg sjansen når jeg fant den på Netflix til å pløye gjennom den. Det hele åpner med noen russiske soldater og sitter på i et damplokomotiv. De blir innhentet av et annet tog med topp moderne soldater som detonerer en atombombe og stjeler de andre av den dyrebare lasten deres, som inneholder en rekke atombomber. Man begynner å stille litt spørsmål om hvorfor de bruker et damplokomotiv i filmen, annet enn at det ser tøft ut.

Filmen begynner litt spennende uten at vi vet helt hva som foregår. Med andre ord har vi med en gøy gammeldags thriller å gjøre der man har et kappløp med tiden. Dette er en storsituasjonsituasjonfilm der mye står på spill og minner en del om thrillere som The Rock og lignende, og filmen er laget på en måte slik mange av thrillerne på 1990-tallet var bygget opp. Med andre ord er det en del nostalgi i å se slike filmer som dette og selv musikken minner tidvis om den i The Rock, så dette vekker minner.

Regien er ved Mimi Leder, som fulgte opp med Deep Impact året etter, som var motstykket til den mye mer populære Armageddon. Fredsmekleren vil dog litt for mye hele veien. Det gjør at den føles alt for tullete. For den jevne filmtitter er dette passe underholdende, men filmen er langt i fra så bra som jeg håpet på. Filmen er proppfull av klisjeer og det er rart at agentene vet akkurat når en bil eksploderer og ikke, de rekker til og med å hoppe i det de løper fra bilen i den den eksploderer bak dem. Og slike scener er det mange av og de kommer på løpende bånd hele veien.

Det hele prøver å være spennende absolutt hele tiden og hver eneste scene er et kappløp med tiden og alt går rett vei akkurat på sekundet før det går galt. Det føltes noe slitsomt og man klarer aldri å ta denne filmen nok seriøst. Filmen bygger ikke opp rundt actionen, og selv om George Clooney og Nicole Kidman spiller bra, så er det ikke nok til å redde inntrykket av filmen. Dette føltes dog helt greit, og for noen er nok dette ganske god action, men jeg klarte ikke helt å la meg fascinere av moroa. Og så er det litt voldsomt at alltid det er amerikanerne som skal gjøre verden trygg med å redde oss fra verdens skurker.

Plottet i filmen er egentlig relativt rett frem uten de store tvistene i historien. Jeg er litt med på notene i starten, men så mister filmen meg litt og engasjementet faller. Dette er med andre ord ingen hitt som The Rock, men likevel er dette muligens en jokerfilm for mange. Enten faller du for regigrepene, eller så blir dette for dumt. Filmen har helt klart sine øyeblikk der den treffer, men i lengden ble dette for mye for meg. Men filmen får en sterk treer på terningen og er en ok film å se. Det mangler nemlig det siste lille ekstra som eksempelvis gjør Independence Day (ID) til en hitt, heller enn en tullefilm om romvesen. Denne sjarmfaktoren som ID hadde er her litt borte, og inntrykket blir litt ‘nestenbra’ hele veien, men dette føltes alt for tilgjort, og med action som ikke helt fenger, til at jeg trykker det til mitt bryst. Dette er dog tidvis ganske gøy, så absolutt noe å sjekke ut for dem som liker voldsomme scenarioer der skurker leker med gigantiske våpen på manges bekostning som må reddes for alt i verden.

- Gi det videre - Gutten som ville endre verden...
- Deep Impact - Skal du se en katastrofefilm, se denne!

• The Peacemaker
  • TheMovieReport.com