Anmeldelse av Dune, amerikansk film fra 2021

Eventyr, Drama, Sci-Fi Spilletid: 155 minutter Aldersgrense: 12 år

- Sci-fi - Les flere.

Et audiovisuelt vakkert spetakkel av stort materiale!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 15.09.2021]

Paul Atreides er en ung og begavet mann hvis mystiske evner begynner å gjøre seg gjeldende etter hvert som han blir voksen. Hans profetiske visjoner og forutbestemte skjebne som leder for sin familie, gir ham et enormt ansvar for å gjenopprette freden blant stridende adelsfamilier. I generasjoner har folk kjempet om makten for å kontrollere et dyrebart krydder på planete Dune som kan forlenge liv.

Kampen om herredømme over folk, fe og krydderet på planeten Dune har blitt filmatisert før i David Lynch storslåtte versjon i 1984. Hopper vi 37 år frem i tid, er det vår tids visjonære Denis Villeneuve som har påtatt seg ansvaret med å filmatisere det som omtales som tidenes mest solgte sci-fi roman, skrevet av Frank Herbert i 1965.

I Villeneuves versjon bys vi på filmatisk og stilistisk perfeksjon i gråtoner og med et lydbildet som intet mindre enn imponerer stort! Herberts historie og persongalleri ivaretas på en utrolig god måte, mens veteran Hans Zimmer orkestrerer musikken på sedvanlig passelig storslått vis. Dog savnes et ledetema som ofte er å høre i slike storslåtte sagaer, men det har man stort sett droppet. Det slår en imidlertid underveis hvor gjennomarbeidet lydbildet er, i en film og en historie hvor også lyder og nyanser der innad i veldig stor grad er med på å forme dette universet.

Etter spesielt Arrival (2016) og Blade Runner 2049 (2017), har Villeneuve bygd seg opp til å bli en soleklar sci-fi auteur av vår tid. Hans uttrykk og stil er absolutt å kjenne igjen også i Dune, og selv om man ikke skal sammenlikne filmer for mye, er det store kontraster her til Lynch sitt “freakshow” i 1984. Det nevnte grå-bleke og de tidvis nesten for mørke bildene, er nå én ting. Noe annet er at den nyeste filmen har fått med mer nyanser og ting fra boka. Dette er som kjent bare førstefilmen, av to, mens Lynch sin film gapte over “alt” i sin versjon.

Villeneuves univers kan også minne litt om Christopher Nolans filmer her og der. Ikke minst gjelder det måten å fortelle innviklede og detaljerte historier på. Her grenser det tidvis til den velkjente overlegne 'over hodet på oss'-stilen, hvor mange sentrale elementer nærmest underfortelles og derfor blir litt vanskelig å få tak på. Om man ikke er kjent med Dune-historien, gjelder det derfor å følge godt med, for man får ikke nødvendigvis ting inn med teskje her.

Visuelt er dette fabelaktig, men hvor fraværet av farger ikke gjør den i nærheten av like sprelsk som 1984-versjonen. Dog er den altså nydelig i alt fra innstillinger og bilder, via utsnitt, landskap, og bruken av enorme mengder CGI. Tematisk er det utvilsomt mange likheter med kjente sci-fis som eksempel Star Wars, for også vår helt i Paul Atreides må finne “kraften” i seg, og samtidig passe på så han er skikket til å håndtere den, det er nemlig kraftige saker i den spede og unge mannen!

Timothée Chalamet føles strålende i rollen. Han er akkurat passe gråbleik, mystisk mørk og pen til å gestalte denne karakteren, mens han også omgir seg med eminente navn som Rebecca Ferguson og Oscar Isaac som foreldre, Jason Momoa som alliert venn Duncan, og Stellan Skarsgård som den ufyselige Baron Harkonnen.

Enorme tablåer tegnes opp i denne filmen, i en oppslukende storslått historie som langt på vei fenger stort. Historien er imidlertid nokså voldsom, dyster og voksen, uten særlig større emosjonell fordypning, noe som gjør karakterene rimelig kalde. Dune er med andre ord ikke akkurat en veldig humørspenstig affære, og vil altså oppleves langt voksnere enn eksempelvis Star Wars-universet. Man skulle slik kanskje likt å fått litt mer emosjonell avkastning overfor både karakterene og historien. Filmen oppleves likevel som en veldig bra forvaltning av Herberts bokmateriale, hvor Villeneuvs kvaliteter som regissør gjengir et fabelaktig storslått og brautende filmatisk landskap som er en fryd for øyne og ører å overvære på det store lerretet!

(Foto/Copyright: SF Studios/Warner Bros.)

- Blade Runner 2 - Filmatisk underholdningskunst!
- Arrival - Pent, lavmælt og jordnært om invasjon fra rommet
- Sicario - Tunge og dystre saker om meksikansk narkogalskap