Anmeldelse av Sing Street, irsk film fra 2016

Drama, Musikal Spilletid: 106 minutter

Sing Street - Trailer 16.01.2016

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Musikk og konsertfilmer - Les flere.

Sjarmerende underholdning

[Skrevet av: Elise, Dato: 14.09.2021]

Conor befinner seg i de turbulente tenårene, og må håndtere familiedrama, jenter og bøllete studenter, og ikke minst endringer. Når han en dag må bytte skole av økonomiske årsaker oppdager han en mystisk jente, og i håp om å vinne henne over starter han et band ….

Tematikken i Sing Street er like relevant i dag som den var når den hadde premiere i 2016, og ikke minst i filmens setting. Det å passe inn, det å finne seg selv, er noe utallige filmer før Sing Street har utforsket. Denne versjonen av en så ofte fortalt fortelling skiller seg ikke nødvendigvis ut som en helhet, men har definitiv noen styrker, men også svakheter. Karakterene i filmen er spennende og lagt sammen er de en festlig og sjarmerende gjeng. En av de sterkeste karakterene er bandets frontfigur Conor «Cosmo», spilt av Ferdia Walsh-Peelo. Conor sin reise fra den nye gutten på skolen, usikker og frustrert, til vokalisten som står opp for seg selv og det han drømmer om utføres med troverdighet og sjarm. Lengtende blikk utveksles med Lucy Boynton I rollen som Raphina, som i likhet med Conor spilles med troverdighet, men derimot er dette en karakter som gir utløp for flere emosjoner enn Conor, noe Boynton gjør til stor suksess; hun er den mystiske jenta med noe melankolsk hvilende over seg, hun er trist og glad, og en kald og varm karakter på en og samme tid.

Generelt var flertallet av karakterene både skrevet og spilt sjarmerende og realistisk, med realistiske og relevante problemer og drømmer som (blant annet) dagens ungdom kan kjenne seg igjen i. Noen av karakterene synes jeg derimot var for konstruerte, for klare typer som virket falske, og ødela for den magiske illusjonen av filmens troverdighet, eller kanskje dette er Conor sin versjon av sin familie, for det er Conor vi lever gjennom i denne filmen.

Karakterene er en stor del av det som utgjør filmens styrke, men forholdet mellom de ulike karakterene utforskes ikke spesielt i detalj, noe som også gjelder resten av filmens handlingsforløp, det hele er litt for mye på overflaten, det går rett og slett for raskt. Man hopper fra en gruppe ungdommer som ikke kjenner hverandre, som ikke kan spille, til et band som plutselig lager sin første musikkvideo– men hvordan var veien dit, om det i hele tatt var noen vei? Vennskapene som oppstår burde fått mer tid på skjermen, for til tross for at hovedfokuset var å imponere den mystiske jenta, svekkes dette fokuset raskt og blir en baktanke som vender tilbake i rykk og napp; handler det om kjærlighet? Vennskap? Familie? Musikk? handler det om alt, eller muligens ingenting? Den flyktige handlingen kan også være et nok så interessant bilde på den turbulente tilværelsen til ungdommene, og lar seeren orientere seg på lik linje som de.

Det hele vises gjennom spenstige kostymer, vakre scener og innblikk i musikkvideoene de lager, alt til lyden av bandets egne musikk. Det er en gjennomført stil og atmosfære som er hjertevarmende og innbydene, til tross for filmens kjipere deler. Det er alt i alt en flott "feel-good"  film: fengende musikk, godt skuespill og mengder av sjarm, den har sine øyeblikk av humor og geniale scener, men den virker til tross for dette for lettbeint, noe som for min del er et minus – grunnen til dette er at det er så mye bra å ta tak i, men det forblir urørt og resulterer i en grei, underholdene film, men ikke en film som overgår sine forfedre i sjangeren.

• Sing Street
  • Indiewire.com
  • The Playlist
  • Time
  • The Verge
  • New York Magazine (Vulture)
  • Arizona Republic
  • Boston Globe