Anmeldelse av Trancers 5: Sudden Deth, amerikansk film fra 1994

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

Avslutningen på Trancerseventyret om Jack Deth

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.09.2021]

Jack Deth må prøve å finne veien hjem fra Orfeus, en ny dimensjon, der trancerne var den herskende klassen. Dessverre kan Jacks søken etter den mystiske Tiamond i slottet bli hindret av en retur av Caliban, som er Trancers-kongen som en gang ble ansett som død. Kan Jack Deth redde situasjonen og vinne mot trancerskongen og komme seg hjem igjen? Det gjestår så se...

Jack Deth er tilbake for en ny runde til med Trancers. Igjen får vi Tim Thomerson i front og han ser jo ut som han alltids gjør, med andre ord litt som Egon i Olsenbanden, bare en litt annen 'look'. Og denne gangen begynner selv hans rollefigur å synes at han er begynt å bli gammel, fordi han lirer selvsagt av seg: “I’m getting to old for this shit”, som er en replikk kopiert fra Dødelig Våpen fra 1987. Du får også en litt kopi av en scene fra Evil Dead 3 når Jack Deth slåss mot seg selv. Med andre ord lånes det en del i denne b-filmen.

I starten får du en lang oppsummering fra forrige film. Og det i seg selv føles litt som lekser. Filmen går litt tregt i begynnelsen, og er veldig traust og gammeldags i uttrykket. Handlingen er ikke særlig spennende og dette er blant de dårligste filmene i Trancers-serien til nå. Du får en meget tilgjort b-film som faktisk er litt cheesy og gammeldags, slik en TV-serie på samme tid ville vært. Musikken er også meget TV-serieaktig, slik TV føltes på tidlig 1990-tall.

Igjen er regien med David Nutter som filmet forrige film i ett med denne. Du får mye rare scener, som at en som tror alt som har skjedd bare har vært en drøm. Du får også se at et maleri blir til en viktig person. Scenen der hunden skal angripe en spion så ser vi at det er spionen som holder hunden og ikke hunden som angriper spionen. Det ser mer ut som de koser seg enn at hunden prøver å ta spionen. Og når en ung kvinne ligger under en stor stein som om den skulle vært laget av isopor. Og slike lettvinte scener er det mange av i filmen.

Jeg kjenner selv at jeg ikke bryr meg så mye om handlingen når jeg ser. Og med det elendige og livløse skuespillet, blir dette litt som å se maling tørke til tider. Det er litt humor i filmen, men ikke noe du ler høyt av. Dette føltes som en film der desperasjonen har begynt å ta filmskaperne og det blandes så mange rare konsepter inn, bare fordi man egentlig ikke har nok i gryten fra før av og samt at manuset suger balle. Og når det til og med blandes inn noen slags vampyrer, så blir dette fullkomment dumt og passe snålt.

Alt i alt, føles dette som sammensurium av en film som sparker i alle retninger. Og om du trodde forrige Trancers-film var dårlig? Så er dette enda skralere. Det er dog noe i filmen som får meg til å ikke gi helt opp på filmen og dette er cheesy så det holder på et b-film-sjarmerende vis, alla slik det var på 1990-tallet, men likevel føles dette som seriens dårligste film så langt og det helt absolutt. Det vil si at den første filmen føles som et mesterverk i forhold til dette mølet. Men jeg gir terningkast to likevel, og det mest fordi jeg føler at det er noe i dette for den rette entusiasten.

[ Filmen kan sees på Full Moons egen streamingtjeneste ]

- Trancers 6 - Trancers med nytt kjønn i hovedrollen