Anmeldelse av Wrath of Man, amerikansk film fra 2021

Action, Thriller Spilletid: 119 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Guy Ritchie gjør det mørkere og tøffere

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 09.09.2021]

Guy Ritchie har forsøkt seg litt i andre landskap enn han normalt beveger seg i med sine siste filmer, og dessverre vil jeg ikke si at han har lykkes spesielt godt. Verken «Aladdin», «King Arthur: The Legend of the Sword» eller “The Man from U.N.C.L.E.” var av hans ellers morsomme, innovative og spenstige filmers kaliber å regne. Er Guy Ritchie endelig tilbake?

En mann som blir kalt H (Jason Statham) blir ansatt hos et selskap som spesialiserer seg på å frakte penger fra ett sted til et annet. Når så bilen han sitter i blir ranet og han likviderer samtlige som forsøkte å stjele penger, blir han sett på som en helt. Men andre mener at han ikke er den han utgir seg for være. De som tviler får absolutt rett når H viser seg å ha en skjult agenda han jobber etter når han leter etter noen som raner pengetransportbiler. Men hvem? Og hvorfor?

Jada! Jeg kaster meg raskt over i hylekoret og annonserer relativt høylytt at Guy Ritchie er tilbake! Jo, for han er det. Er han ikke? Jeg velger i hvert fall å mene at han er det. Selv om han ikke er tilbake i «Snatch», «Lock, Stock and Two Smoking Barrels» og «Sherlock Holmes»-land, så er han ikke langt unna heller. Det er en mer voksen versjon av Ritchie som leker seg i et mørkere territorium med gangstertematikk og en mer uklar linje mellom det gode og onde. Det er for så vidt ikke ukjent mark for Ritchie, men han har ofte hatt mer snert i dialogen og et aldri så lite glimt i øyet. Det ser man ikke så mye av i denne filmen.

I stedet tynger han oss tidlig ned i filmens actiontunge melodrama med nydelig musikk som akkompagnerer et filter og en atmosfære som passer filmen utrolig godt. Når man først blir kjent med Jason Stathams (kjent fra «The Transporter», «Snatch» og «Fast and Furious Presents: Hobbs & Shaw») rollefigur så er det veldig lite man kan ta tak i, men etter hvert som historien blir fortalt – litt i stil med Guy Ritchies filmatiske grep – så ser man at alt rundt passer filmen utmerket, og at Guy Ritchie har en mening med valgene han gjør. Bare man tar en titt på coveret til filmen så får man en viss følelse av hvilket landskap vi skal bevege oss i, og akkurat dét gjøres på en kløktig måte.

Statham har gjort en slik rolle mange ganger før. Den tause og barske typen som banker opp haugevis av slemme folk er ikke nytt for Statham, men i denne filmen lirker han opp en litt mer nyansert utgave av den rollen han ofte bekler. Likevel så er dette en rolle som bygger på litt mer familiære forholdene og det er akkurat der jeg synes hans rollefigur lugger litt. Jeg skulle ønske at jeg så mer av den tyngden som burde ligge bak hevnlysten og motivasjonen som driver rollefiguren H fremover. Akkurat på det punktet så er kanskje ikke Statham rett man for rollen. Men for alt det andre? Der er han i sitt ess og briljerer med sin stoiske ro når han ser etter neste nese å knekke.

Guy Ritchie har hatt et par svake affærer som han har lagt seg bak seg. Med denne filmen håper jeg at vi ser mer av den ultrakule, gjerne voldelige og gjerne humoristiske innslag også. «Wrath of Man» var saktens nesten en innertier. Jeg synes den satt. Som en kule. Terningkastet blir en svak femmer.

- Aladdin - Mest for de minste, for å si det forsiktig...
- The Gentlemen - Guy Ritchie er tilbake med mer gangstermoro!
- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- The Man from U.N.C.L.E. - Herlig retro agent-moro!
- Sherlock Holmes: A game of shadows - En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger
- Sherlock Holmes - Småvittig og moderne Sherlock Holmes
- Revolver - Et poetisk miks av herligheter
- Snatch - Gangsterkomedie som oser av kulhet og sort humor
- Lock, Stock and Two Smoking Barrels - En av de beste kriminalkomediene som er laget!

- Kul heistfilm med Jason Statham av Guy Ritchie

• Wrath of Man
  • Aftonbladet
  • Toppraffel.se
  • Cinetaste.se
  • Filmtopp.se
  • Skont Productions (Youtube)
  • Nöjesguiden
  • Filmparadiset.se