Anmeldelse av Pray Away, amerikansk dokumentar fra 2021

Dokumentar Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 13 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
- Skeiv film - Les flere.

Provoserende og opprørende om konverteringsterapi

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.09.2021]

Tidligere ledere og overlevende fra konverteringsorganisasjonen Exodus forteller om skadene de ble påført, og selv påførte, LHBTQ-samfunnet igjennom sitt virke og handlinger.

Denne dokumentaren forteller om det kristenkonservative USA hvis homofobi og religiøse bevegelser i tiår har ødelagt mennesker i sin kamp for å bevare og beskytte det heteronormative og kristenfundamentalistiske samfunnet og kulturen i landet. Filmen sentrerer seg altså rundt organisasjonen Exodus - et kristent felleskap som ble dannet med tanke på å hjelpe skeive til å bli omvendt og finne tilbake til sitt heterofile egentlige ‘jeg’.

Regissør og dokumentarskaper Kristine Stolakis har fått med seg sterke sannhetsvitner i både tidligere konverteringsmedlemmer og ledere, og hvor deres vitnemål tar oss med på en sterk, provoserende og opprivende reise i det som dessverre er en realitet i galskapens hjemland - USA.

Det er eksempelvis svært frustrerende å se tilbakeblikk på møter og samlinger, taler og berettelser fra konverteringsmiljøene, samtidig som det er like opprivende å se dagens nyfrelste som bare blir som nok en forlengelse av dette, i vår tid. Hjulet er med andre ord i aller høyeste grad fremdeles rullende og i bevegelse. Dessverre.

Her blir vi vitne til latterlige påstander som at man ved å forandre livsstil sakte men sikkert vil kunne falle tilbake til sin opprinnelige heterofile tilstand. At man ved å starte et forhold til det motsatte kjønn, vil stimulere sin egentlige legning, og slik bli konvertert. For mange høres dette kanskje helt latterlig og tåpelig ut. Den triste sannheten er imidlertid at mange faktisk trodde, og fremdeles tror på, at slikt hjelper. Sannhetsvitnene i denne filmen viser at så derimot ikke er tilfellet.

Noe av det frustrerende i filmen er at de troende ikke får noe argumentativ motstand. Det er ingen som spør dem om og belærer dem med faktum som at det jo i stor grad er skyld, skam, mentale og sosiokulturelle problemer som først og fremst gjør et menneske dårlig og lidende - ikke ens legning i seg selv.

Det er med andre ord ikke vanskelig å skjønne at man føler seg dritdårlig, når alle rundt deg, samfunn, kultur og religion direkte sier til deg at du er et dårlig menneske.

Det er derfor litt provoserende at filmen ikke er hakket mer konfronterende, særlig mot dagens nyfrelste og deres nye bevegelser. Det verste eksempelet her blir en stor gruppe “streite” jesus-tilbedere, som kaller seg for frigjorte fra lhbtq-bevegelsen, men som likevel (åpenbart) er selvfornektende skeive. Disse blir slik et nærmest dobbelt trist bilde på mennesker som er så langt inne i fornektelsesskapet, samt ødelagt av sin hjernevaskelse, at de blir symbol for både hva religion og tro kan gjøre med menneskesinnet, samt også denne konverteringsterapien.

De blir et vitnesbyrd over hvor håpløst det nok er for mange skeive, og annerledes, i dette landet. Det blir et bilde på når kultur, religion og tro kræsjer fundamentalt med den man faktisk er, og føler seg som. Da må det jo på mange vis gå galt.

Pray Away burde være skolepensum! Kampen mot det kristenkonservative USA kan nok dessverre aldri helt vinnes, men en dokumentar som dette, via giganten Netflix, vil imidlertid nå ut til hele verden. Den er slik et særs viktig bidrag til å forhåpentligvis slå sprekker i millioner av menneskers hjernevaskede blikk. Men enda viktigere er det at den er med på å redde liv. Den kan komme midt inn i en fra før av vanskelig ungdomstid, en tid hvor sårbare enkeltmennesker trenger å få støtte og føle seg normale, mer enn å bli overveldet av ytterligere skyldfølelse for den man er. Mennesker som kommer fra en slik sjelsettende opplevelse i livet, er med rette ‘overlevende’ på et nivå det kanskje er vanskelig å forstå.

Pray Away er flere av disse overlevendes vitnesbyrd og forsøk på å rette opp noe av alt det grusomme de selv var med på å påføre andre. Som dokumentar lar den viktig nok også begge sider få komme til ordet, uten at den selv altså konfronterer åpenbare hoderystende holdninger noe særlig, noe som er litt synd, dog en helt vanlig form for et distanserende skildrende dokumentarformat. Det viktigste er uansett at filmen er med på å klargjøre hva konverteringsterapi egentlig gjør med enkeltmennesker, og som videre sterkt og tydelig poengterer galskapen ved fenomenet.

(Pray Away kan streames på Netlflix.)

Les mer om dokumentaren

Netflix