Anmeldelse av Benny's Video, østerriksk film fra 1992

Drama, Grøsser Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

En stemme i videovolddebatten...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.09.2021]

14 år gamle Benny bor sammen med foreldrene sine i Wien. Da foreldrene drar bort en helg, blir Benny alene hjemme. Benny drar til en videobutikk og leier VHS-er. På vei ut av butikken møter han en jente, som blir med ham hjem. Benny viser henne sin lidenskap for film, men Benny går veldig langt i måten han lager film på, faktisk så langt at han vikler seg inn i et spill, som han ikke kan komme seg ut av. Det går med andre ord virkelig galt når Benny skal lage film med jenta...

Alt åpner med at en gris blir skutt i sakte film og det er Benny som har filmet at grisen er skutt i hodet med en slaktepistol. Vi får se at Benny spoles videoen tilbake og ser den på nytt, igjen og igjen. Vi skjønner at vi har med en litt videovoldfiksert tenåring å gjøre, som er opptatt av dyremord på video. En jente spør om Benny har sett en død person før. Jenta spør om de skal filme en scene. Da spør han jenta om hun vil skyte ham med en dyreavliver, men hun avslår og han kaller henne en feiging, og etter det kommer vendepunktet i filmen.

Filmen heter Bennys Video, og du får en film som skildrer tittelen bra. Videokassettene går igjen i hele filmen og det hele er litt kornete i bildet, akkurat som en VHS. Det er mye kule scener med musikk og sedler som skifter hender. Filmen er ganske dramaaktig og har et videoaktig preg over starten. Filmen er laget som et innlegg i videovolddebatten som herjet på 1980-tallet og begynnelsen på 1990-tallet.

Det kommer en tvist i filmen der en stor overraskelse skjer. Inn til dette skjer er filmen ganske tam og bare antyder litt ting. Vi får se at Benny er en helt kald og psykopatisk ung kar. Det må være noe som ikke er riktig oppe i hodet til Benny. Det er ikke noe som går inn på ham og han lever som om alt som skjer ham nesten skulle være en film som svinner foran øynene på ham. Skuespilleren Arno Frisch er samme skuespiller som i Funny Games og han gjør en svært god rolle.

Dette er regissert av mesterregissør Michael Haneke. Han har laget mye god film etter dette. Her ser det ut som han prøver å eksperimentere. Det er et litt depressivt preg over filmen. Benny lager film av alt på sin vei og det resulterer i et ubehagelig drama. Det er noen scener som skaper hele filmen og gjør den interessant. Men dette er litt simpelt i konseptet, og filmen har ikke så mye med seg som jeg hadde forventet. Det er også en litt enkel slutt. Liker dog formen til filmen som er godt laget ut av en god ide, men som har mer å gå på manusmessig.

Regissør Haneke leker litt med oss som seere. Det er en filmteknisk lek som Haneke har tydd til i mange andre av sine filmer. Likevel føles konseptet litt for uferdig og det dette føltes litt strekt ut og kunne hatt mer krutt enn det filmen formidler. Filmen har en del voldsomme og dramatiske scener, men etter dem er det ikke så mye mer med filmen, og når katta er ute av sekken, føles dette litt for enkelt til å nå helt inn til meg som en real klassiker. Det gjør at jeg føler filmen er sterkere laget enn dets historie og manus. Filmen slår hardt, når den står på som verst, men dette er mer eksperimentelt og ikke blant Hanekes aller beste filmer, men viser mer en filmskaper i startgropen, som senere skal glimte mer til.

- Happy End - Iskald samtidssatire som mangler litt brodd og troverdighet
- Amour - Hanekes enkleste, og beste!
- Det hvite båndet - Village of the Damned?!
- Funny Games U.S. - Provoserende, ja, men på feil måte!
- Pianolærerinnen - En rystende og ambisiøs skildring av en fallende kvinne
- Funny Games - Fra ferieidyll til mareritt...

• Benny's Video
  • Dvdtalk.com