Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Post Mortem: Ingen dør i Skarnes - Sesong 1 (Post Mortem: No One Dies in Skarnes), norsk tv-serie fra 2021

Komedie, Drama, Thriller Spilletid: 44 minutter

Omtalespalte: Streaming

Filmfront forsøker å gi deg overblikk i det enorme streaming-tilbudet. Filmfront anmelder stort og smått av det som kommer av filmer og TV-serier på streaming.
Les flere spalteomtaler: Streaming
Underspalter:
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Dramafilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Post Mortem: Ingen dør i Skarnes - Sesong 1: Den enes død, den andres brød...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.09.2021]

Live Hallangen blir erklært død, men våkner opp igjen tilsynelatende frisk og rask, dog med en tørst etter blod! Samtidig forsøker hennes far og bror å få familiebedriften i Hallangen Begravelsesbyrå til å gå rundt i tettstedet Skarnes. 

Annonse:

Serien er skrevet for Netflix av blant andre Petter Holmsen som har skrevet og regissert på serier som Aldri Voksen (2020), Oljefondet (2018) og Fjolls til fjells (2020). Fullt som fjols fremstår kanskje ikke folkene på Skarnes i hans nyeste serie, men det er jammen meg ikke langt ifra. Sammen med Harald Zwart (The Karate Kid og Den 12.mann) på regi, har man skrevet og formet en miniserie som delvis går i vampyrhistoriens fotspor, men samtidig også skiller seg godt ut, på flere måter. 

I front som den plutselig forvirra og plagede Live, står Kathrine Thorborg Johansen (Skjelvet og Heimebane) i en rolle som passer henne godt. Med sitt noe særegne utseende og stødige spill, føles hun bra som hovedkarakter og midtpunkt. Rundt seg har hun sin bror (Elias Holmen Sørensen), den kommende arvtakeren til familiebedriften i Hallangen Begravelsesbyrå, samt deres far, spilt av Terje Strømdahl.

Sammen utgjør de et foretak hvis “kunder” ikke akkurat kan sies å ramle inn døra der i gården. Det er nemlig ingen som dør på Skarnes, og mens regningene og utgiftene hoper seg opp, får Hallangen inn alt for lite penger i kassa.

Godt er det derfor at det plutselig begynner å skje ting på dette gudsforlatte stedet, et stykke i fra konkurrenten og “snobbene” i Kongsvinger. Det hele starter med at Live altså en dag dukker opp død, men våkner opp igjen på likhuset, tilsynelatende frisk som en fisk. Hva skjedde?! 

Vampyrgenren er en velprøvd øvelse, både som film og på seriefronten, mens settingen lagt til øde tettsteder og begravelseslandsskapet heller ikke er noe helt ukjent.

Som en slags blanding av særheten fra Fargo (1996), familiebedriften i fabelaktige Six Feet Under (2001), humorinnslag som kan minne om What we do in the Shadows (2014), og det lavmælte vampyrdramaet Låt den rätta komma inn (2008), fremstår Post Mortem... som et mørkt, nokså stillferdig og nedtonet nordisk tilskudd til genren.

Stil, tempo og narrativ utvikling kan det nemlig ikke beskyldes for å lukte svidd av. Her går det sakte og karakterutviklingen går treigt, nærmest speilende tettstedet Skarnes hvor det meste går rolig for seg, tross alt. Tematikken tatt i betraktning, er det voldsomt så lite oppstyr selv Live i front gjør utav sin egen tilstand og nyoppvåknede tørst etter blod. Ja, det føles titt og ofte nesten underfortalt, og man begynner å kjenne at det kribler i kroppen etter forløsende twister og vendinger underveis. Noe skjer det da selvsagt, men det tar bare så hinsides lang tid! Særlig skummelt er dette heller ikke, handlingen tatt i betraktning. 

Mer skal stort sett ikke røpes, fra en handling hvis småhumrende humor og særegenheter oppleves som seriens beste, riktignok når den treffer. Kim Fairchild i rollen som den alltid mistenksomme førstebetjenten Judith er herlig særegen, mens hennes høyre hånd i Reinert er noe kjedelig og streit som karakter. Duoen i disse to utgjør imidlertid seriens festligste. Det er forøvrig merkelig at ikke flere snakker dialekt her. 

Serien skal ha ros for ikke å dra vampyrklisjéene opp av hatten i tide og utide, samtidig som det også er nettopp dette som gjør den seig, treig og for mange trolig noe kjedelig. Her er det svært mye uforløst, for ikke å snakke om ting man kunne utnyttet og flesket bedre til med. Post Mortem... klarer nemlig aldri helt å skinne. Den er ikke rar nok, og det tar aldri helt av. I stedet fortsetter den ufortrødent med sine vage antydninger, sin særhet og nærmest klassiske norske forsiktighet. Manuset og historieutviklingen er dessuten tidvis preget av åpenlyse beleiligheter som føles litt for lettvinte. Likevel kan dette fort treffe mange godt, om man altså ikke forventer tempo og genrekjennetrekk rundt hver eneste sving. Familien Hallangen kan jo, muligens, også komme tilbake i en ny sesong. Isåfall forventes det et hakk opp både her og der, men hvor essensen i stil, tone og karakterhumor blir et gledelig gjensyn. 

(Post Mortem: Ingen dør på Skarnes består av 6 episoder og kan strømmes på Netflix.) 




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Den 12. mann - Zwart strør litt Hollywood over norsk krigshelt
- Skyggejegerne: Demonenes by - Enkelt og velfungerende fra Zwart
- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- Den rosa panteren 2 - Jacques Clouseau på nye eventyr
- Lange flate ballær 2: I kongens klær - Kæller fra Fredrikstad i militæret
- One Night At McCool's - Velfungerende, ellevill situasjonskomedie
- Hamilton - Agentaction

Diskusjon

Les mer om tv-serien
Gjennomsnittskarakter:
(4,2 av 6 - 20 stemmer)

Kritikker i media

  • Post Mortem: Ingen dør i Skarnes
  • Adressavisen
  • Stavanger Aftenblad
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Lyd og Bilde
  • Heavenofhorror.dk
  • Readysteadycut.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Film-rezensionen.de
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Filmfront
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Attack of the Killer Kast
  • Soundvenue.com
  • Subjekt.no

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.